ROGUE EMPIRE – Eksploracja labiryntów w poszukiwaniu zagadki Pierwszego Cienia

ROGUE EMPIRE jest taktycznym turowym RPG z losowo generowaną treścią oraz mnogim nawiązaniem do elementów RPG. Wybierz jedną z wielu kombinacji dostępnych postaci oraz ulepsz ją wykorzystując unikalne umiejętności! Podejmij się zadania uzdrowienia 5 królestw oraz rozwikłania tajemnicy Pierwszego Cienia!

Rogue Empire main logo

 

► STEAM: http://store.steampowered.com/app/650940/Rogue_Empire_Dungeon_Crawler_RPG/
► WWW twórcy: https://www.roguempire.com/


Rogue Empire - 00001

=== WSTĘP ===

Nadchodzi ciemność, niszcząc wszystko na swej drodze! Każde królestwo w Ethistosie traci ziemie oraz życia. Gdy wszystko wydawało się stracone… Pierwszy Cień zniknął! Gdzie? W jaki sposób? Nikt tego nie wie… lecz znaki jego nadejścia wciąż wloką się poprzez Ethistos! Rogue Emoire jest taktyczną turówką grą pokroju RPG z losowo generowaną treścią oraz wieloma elementami nawiązującymi do tematyki rogue-like. Wybierz jedną z wielu kombinacji postaci i rozwijaj ją z użyciem unikalnych umiejętności. Rozpocznij misję uleczenia świata Ethisosa oraz odkryj tajemnice skrywaną przez Pierwszy Cień!

Gra jest dziełem studia Portal Entertainment i aktualnie znajduje się w fazie wczesnego dostępu. Klucz do gry pozyskałem od dewelopera.

 

  • Data wydania: 19 stycznia 2018
  • Producent: Portal Entertainment
  • Gatunek: Early Access, Niezależne, RPG, Rogue-like, Turn-based, Turn-Based Combat, Turn-Based Tactics, Tryb jednego gracza, Replay Value, Dungeon Crawler, Tactital RPG, Wysoki poziom trudności, Perma Death, 2D, Rogue-like, Loot, Przygodowe, Strategie, Exploration, Pixel Graphics
  • Recenzje użytkowników: Pozytywne (23)
  • Multiplayer: Braka
  • Polska wersja językowa: Brak
  • Regularna cena: 32,99 PLN
  • Najniższa odnotowana cena: ITAD

Rogue Empire - 00002

== GRAFIKA I MUZYKA ===

Grafika jest rzutem 2D z góry, z lekkim przechyłem (widok a la izometryczny). Postać porusza się “kratkami” jednak otoczenie w postaci ścian itp. wygląda jakby było lekko pochylone. Grafika jest dopracowana i wykonanie przedmiotów jest nadzwyczaj staranne. Choć całość jest opracowana jako grafika bitmapowa to muszę przyznać, że wszystko zostało tu nader dopieszczone. Plus dla twórcy.

Udźwiękowienie także stoi na wysokim poziomie – walka, potwory, poruszanie się czy też otwieranie drzwi itp. – wszytko to zostało dopracowane. Ścieżka dźwiękowa przygrywająca w tle także nie przeszkadza w rozgrywce. Wszelkie akcje postaci są także zsynchronizowane z wydawanymi odgłosami więc mamy dodatkowe potwierdzenie tego co robimy.

 


Rogue Empire - 00003

=== ROZGRYWKA ===

Główne cechy gry:

  • losowo generowane  labirynty, przedmioty oraz eventy
  • unikalny sposób tworzenia drzewka umiejętności postaci bazując na losowych kartach
  • wielu unikalnych bossów do pokonania
  • 7 ras oraz 5 klas do wyboru
  • wielka mapa do eksploracji, z eventami, questami pobocznymi oraz historią do rozpoznania
  • esencja dusz: śmierć postaci zapewni ci wartościową esencję, używaną do odblokowania perków oraz nowych opcji dla kolejnych podróży
  • pięknie ilustrowana opowieść z wieloma wariantami zakończenia

 

W grze naszym zadaniem jest eksploracja losowo generowanych labiryntów oraz walka z napotkanymi przeciwnikami. Stopniowo wraz ze zdobywaniem doświadczenia parametry naszej postaci będą wzrastać lecz oczywiście nie będzie tak prosto ponieważ i przeciwnicy jakich będziemy napotykać będą także silniejsi.

Rogue Empire - 00016

 

Nasza postać jest opisywana przez szereg głównych parametrów (Primary Character Sheet) – kliknij obrazek powyżej by powiększyć:

  • Strength – siła – wpływa na szansę trafienia przeciwnika oraz ilość zadanych mu obrażeń w walce wręcz a także odpowiada za szansę zablokowania ciosu przeciwnika (o ile dysponujemy tarczą).
  • Constitution – kondycja – wpływa na zdolność przenoszenia przedmiotów (ładowność, udźwig) oraz ilość punktów życia pozyskiwanych z każdym nowym poziomem postaci.
  • Agility – zręczność – szansa na uniknięcie ciosu, szansa zadania krytyka (ale nie magicznego), obrażenia zadawane bronią miotającą oraz prędkość postaci.
  • Intelligence – inteligencja – wpływa na ilość pozyskiwanych punktów many przy awansie na kolejny poziom, regenerację many, odporność na magię, naukę zaklęć a także pomaga znajdować sekretne miejsca.
  • Spell Power – moc zaklęć – wpływa na ilość punktów many co poziom, moc zaklęć oraz odporność na zaklęcia.
  • Fate – fatum (czyli los / szczęście) – ma wpływ na każdy aspekt gry oraz zwykle jest pozyskiwane przy robieniu czegoś znaczącego.

 

Prócz tego mamy także poboczne parametry postaci (Core) takie jak:

  • Hit Points – punkty życia – reprezentuje ilość HP które posiadamy. Utrata wszystkich oznacza śmierć postaci. Warto tu wspomnieć, iż odpoczynek oraz samo poruszanie się odnawiają co jakiś czas ilość punktów.
  • Mana Points – punty many – zwykle używane przy rzucaniu zaklęć.
  • HP Regen – średnia ilośc punktów życia odzyskiwanych co turę. W bezpośrednim związku z parametrem kondycji. Fatum daje szansę na podwójne zadziałanie regeneracji w danej turze.
  • Arcane Threads – określa maksymalną ilość połączeń do tajemnego świata. Czarodziej używa ich by wejść do tajemnego świata i rzucić zaklęcie.

 

Kolejna grupa parametrów to Physical Combat (walka wręcz)

  • Melee Hit – szansa na trafienie przeciwnika w walce kontaktowej. Wpływa na to siła oraz los.
  • Melee Damage – średnia ilość obrażeń w przypadku trafienia wroga. Zależy od bieżącej broni, siły oraz losu.
  • Ranged Hit – szansa na trafienie wroga za pomocą broni dystansowej. Zależna od zręczności oraz losu.
  • Ranged Damage – średnia ilość obrażeń przy strzelaniu. Zależy od używanej broni oraz parametrów zręczności oraz losu.
  • Crit. Chance – szansa trafienia wroga wręcz. Związane ze zręcznością oraz percepcją a także losem.
  • Crit. Modifier – ilość obrażeń w przypadku zadania ciosu krytycznego. Wpływ nań mają percepcja oraz los.

 

Następa partia to obrona (Defence):

  • Dodge Chance – szansa na uniknięcie ciosu (zarówno magicznego jak i ataku fizycznego).
  • A. Coverage – pokrycie pancerza – szansa na to, że przeciwnik atakując trafi w jakąś część naszego opancerzenia. Reprezentuje pokrycie ciała przez zbroję.
  • A. Mitigation – redukcja obrażeń przez pancerz w przypadku trafienia przez wroga. Zależy od używanego pancerza (ilość punktów pancerza) oraz losu.
  • Block Chance – szansa na zablokowanie fizycznego ataku tarczą. Wpływa na niego parametr blokowania tarczy, siła postaci oraz los.
  • Block Amount – zaokrąglona wartość ignorowanych obrażeń w przypadku udanego bloku tarczą.
  • Resistance – redukuje efekty negatywnych zaklęć. Zależne od inteligencji oraz losu.

 

Dalsza grupa parametrów to magia (Magic):

  • SP Influence – reprezentuje wpływ mocy zaklęć przy rzucaniu ich. Wpływ nań mają moc zaklęć (spell power) oraz los.
  • Mana Regen – średnia ilość punktów many odzyskiwanych co turę. Zależy od inteligencji. Los pozwala zadziałać podwójnie w danej turze.
  • Thread Recovery – z chwilą gdy gracz zatrzyma rzucanie czaru połączenie do tajemnego świata zacznie się regenerować z tą prędkością co turę.
  • Crit. Chance – szansa na zadanie maksymalnych obrażeń rzucanym czarem. Wpływa nań inteligencja, percepcja oraz los.

 

Ostatnia grupa (Other):

  • Trap spotting – Szansa w każdej z tur na wykrycie pułapek. Zależne od percepcji, inteligencji oraz losu.
  • Satiation – bieżący stan zaspokojenia (głodu). Staraj się by postać nie była głodna. Jeśli to nastąpi i wartość spadnie poniżej 0% postać zacznie tracić punkty życia.
  • Speed – ilość energii, którą postać odzyska co turę. Prędkość głównie zależna jest od zręczności oraz pozio

 

Rogue Empire - 00004

Standardowe klawisze użyte w grze oraz ich funkcje:

  • Wait (spacja / Keypad5) – odczekuje jedną turę w miejscu pobytu postaci. Aktywuje bonus “przygotowany” oraz “wyjątkowo przygotowany” postaci co pozwala lepiej się bronić. Ikonki te widać w postaci miecza oraz trzech mieczy w lewym górnym rogu ekranu pod avatarem postaci. Jeśli istnieje tak możliwość – gdy tylko zobaczysz przeciwnika (oczywiście nie mowa tu o takim, który potrafi do nas strzelać z odległości) poczekaj aż do ciebie dojdzie – dzięki uzyskaniu bonusu zadasz mu większe obrażenia.
  • Rest (R) – postać odpoczywa próbując odzyskać pełnię życia. Proces może być przerwany jeśli w pobliżu pojawi się wróg.
  • Continous Move (G) – gdy wciśniesz po lewej na górze pojawi się ikonka uskrzydlonego buta – dzięki czemu przejdziesz całą długość planszy w danym kierunku (napotkanie wroga przerwie ten proces).
  • Change Level (E / Return) – Jeśli jest to możliwe przejdzie do kolejnego levelu. Oczywiście by to zadziałało musisz stać na schodach lub innym typie przejścia.
  • Pick Up (P) – pozwala podnieść przedmiot z podłoża (o ile coś tam leży). Jeśli na danym miejscu znajduje się kilka przedmiotów należy kilkukrotnie wciskać ten klawisz by podnieść wszystko.
  • Swap Weapon Set (W) – pozwala zamienić bieżący zestaw broni z zapasowym. Identyczną czynność można wykonać z ekranu ekwipunku.
  • Use Tool (U) – używa narzędzia które posiadamy.
  • Open / Close door (O) – otwiera lub zamyka drzwi przy których stoimy.
  • Kick (K) – postać sprzedaje kopniaka w danym kierunku. Kopnięcie może być używane do zniszczenia dla przykładu drzwi. Koszt kopnięcia jest dwukrotnie wyższy niż normalnie wykonywanych czynności.
  • Look (L) – obserwuje dokładnie cel pomagając ci go rozpoznać. Bardzo przydatne w przypadku wrogów. Używa małej ilości energii.
  • Throw / Range Attack (T) – atakuje będącą na wyposażeniu bronią dystansową. Automatycznie namierza wroga w zasięgu strzału. W przypadku namierzonego wroga kolejne kliknięcie spowoduje wyprowadzenia ataku.
  • Swap Position (N) – pozwala zamienić miejscami postać gracza z inną przyjazną postacią / NPC.
  • Locate Exit (TAB) – pokazuje gdzie znajduje się odkryte przez nas wyjście z danego poziomu. Możesz przechodzić pomiędzy różnymi odkrytymi wyjściami poprzez kolejne wciśnięcie tego klawisza.
  • Explore (X) – automatycznie bada bieżący poziom. Bardzo użyteczne jeśli się zgubisz.
  • Show Map (M) Pokazuje lub też ukrywa mapę bieżącego poziomu.
  • Up (Keypad8) – przesuwa postać (lub cel) o 1 pole w górę.
  • Down (Keypad2) – przesuwa postać (lub cel) o 1 pole w dół.
  • Left (Keypad4) – przesuwa postać (lub cel) o 1 pole w lewo.
  • Right (Keypad6) – przesuwa postać (lub cel) o 1 pole w prawo.
  • Diagonally Up Left (Keypad7) – przesuwa postać (lub cel) na skos do góry w lewo.
  • Diagonally Up Right (Keypad9) – przesuwa postać (lub cel) na skos do góry w prawo.
  • Diagonally Down Left (Keypad1) – przesuwa postać (lub cel) na skos do dołu w lewo.
  • Diagonally Down Right (Keypad3) – przesuwa postać (lub cel) na skos do dołu w prawo.
  • Confirm Target (Space) – zatwierdza cel ataku.
  • View Inventory (I) – przechodzi na ekran ekwipunku postaci. Tu można założyć lub porównać parametry przedmiotów a także przeciągnąć i upuścić przedmioty użytkowe (np. napoje) na pasek akcji.
  • View Character Information (C) – przechodzi na ekran informacyjny parametrów naszej postaci. To samo możemy uzyskać klikając myszką jej obrazek w lewym górnym rogu ekranu.
  • View Abilities (A) – przechodzi do ekranu umiejętności. Stąd możesz przeciągnąć właściwe umiejętności na pasek akcji.

 

Rogue Empire - 00005

Zastosowano tu interesujące rozwiązanie – wciskając klawisz “X” włączamy automatyczną eksplorację planszy dzięki czemu kontrolę nad naszą postacią przejmuje komputer i o ile w naszej bezpośredniej bliskości nie ma wrogów czy też przedmiotów których można użyć prowadzi on samoczynne badanie planszy. Postać zatrzyma się ilekroć napotka przeciwnika bądź obiekt z którym można wejść w interakcję (np. drzwi do otworzenia, skrzynka do zniszczenia itp.). Bardzo ciekawe i przyjemne dla gracza rozwiązanie – już nie trzeba tracić czasu na żmudne przechodzenie z punktu A do punktu B. Wystarczy kilka kliknięć i postać sama zwiedzi najważniejsze lokacje oraz obada całą dostępną planszę zatrzymując się co jakiś czas w ciekawszych miejscach. Podczas eksploracji kolejnych podziemi praktycznie cały czas korzystałem z tego wynalazku i muszę przyznać, iż spisywało się doskonale – nie zdarzało się bym wylądował  pośród wrogów. Świetny pomysł!

 

Nasza postać wraz ze zdobywaniem doświadczenia (widoczne jako pasek w dolnej części ekranu) awansować będzie na kolejny level. Tym samym pozyska nieco punktów do bazowych parametrów (nie mamy wpływu na to gdzie trafiają) oraz zdobędzie możliwość samodzielnego wyboru bonusu (więcej maksymalnych pkt życia, losu (faith) czy też podniesienie jednego z bazowych parametrów (siła, inteligencja itp.)).

 

Przy awansie na kolejny poziom co jakiś czas pojawi się możliwość wyboru jednej z kart umiejętności. Musimy zdecydować która z dostępnych kart (zwykle są trzy) zostanie przez nas przyjęta. Co dają? Pasywne lub aktywne umiejętności (przy kolejnych wyborach możemy mieć dostępną także kartę wzmocnienia poziomu wybranej poprzednio karty) które mogą się znacząco przydać w trakcie rozgrywki. Umiejętności te można przerzucić na pasek zasobnika (dolna część ekranu) by móc z nich korzystać w czasie rozgrywki. Aktywne umiejętności po użyciu wymagają kilku tur zwłoki by móc ich użyć ponownie.

 

Po drodze napotkamy także skrzynki, które otworzyć możemy jedynie kluczem (które to także są używane do otworzenia niektórych drzwi). Czasami skrywają wartościowsze przedmioty. Zebrane w trakcie wojaży sprzęty można także sprzedać u handlarza (taki starszy jegomość) którego możemy napotkać na niektórych poziomach. Niekiedy posiada on ciekawe przedmioty o dobrych parametrach jednak jak łatwo się domyśleć nie są one nazbyt tanie. Zawsze warto jednak pochylić się nad eliksirami, które co prawda są dosyć drogie jednak permanentnie zwiększają bazowe parametry postaci.

 

Walka z wrogiem jest intuicyjna i w większości przypadków nie nastręcza problemów. Należy jednak pilnować sytuacji by nie dać się otoczyć przeciwnikom ponieważ to prosta ścieżka ku przegranej. O ile to także możliwe staraj się używać umiejętności specjalnych ponieważ dzięki temu szybciej wyeliminujesz wroga. I tu kłania się obrana przez nas droga szkolenia naszego bohatera tak więc będziesz stawać co rusz przed wyborem, która to karta dostępna przy awansie do kolejnego levelu przyda ci się bardziej. No cóż – planuj mądrze!

 

 


=== PORADY ===

  • Postać wraz ze skokiem na kolejny level (uzbierane max doświadczenia) odzyska pełnię życia – warto na to zwracać uwagę ponieważ można przyoszczędzić na leczeniu
  • O ile to możliwe staraj się jak najczęściej odpoczywać (Rest – klawisz “R”).
  • Istnieją różne wielkości potek odnawiających życie (ich użycie zużywa turę ruchu) – warto racjonować ich użycie i te największe trzymać w zapasie na trudne chwile – czasami zdarzało się zostać otoczonym przez wroga bez  możliwości ucieczki i ataki w zwarciu + ostrzał powodowały, że wróg momentalnie odbierał mi dużą ilość zdrowia prawie kładąc mnie trupem. Gdyby nie duże potki odnawiające życie padłbym.
  • Trafiają się poziomy w których nie można odpoczywać (Rest) i jedynym sposobem na odzyskanie zdrowia jest leczenie się. Staraj się je opuścić jak najszybciej.
  • Zejście do kolejnego poziomu jest pokazywane na mapie jako pełne zielone koło zaś powrót do poprzedniego jako kręte schody.
  • Kusze używają bełtów zaś łuki strzał (po walce można znów pozbierać te uprzednio wystrzelone). Nie pomyl ich w plecaku ponieważ możesz założyć nie te których używasz.
  • Przy skoku levelu możesz wybrać dostępny bonus. Nie wybieraj złota czy jedzenia – staraj się przeznaczyć wybór na coś co jest trudne do zdobycia czyli podbić parametry swojej postaci.
  • Jedną z umiejętności jest możliwość doskoku do przeciwnika z jednoczesnym wyprowadzeniem ataku. Przydatna funkcjonalność szczególnie przeciwko wrogom atakującym z dystansu.

 

 

 


=== OCENA: POZYTYWNA ===

Ciekawa gra, która dosyć szybko wciąga. Tytuł godny polecenia dla graczy lubujących się w eksploracji labiryntów. Dużo treści i prosta acz wciągająca rozgrywka. Grało mi się w nią naprawdę ciekawie a pokonywanie kolejnych poziomów było ciekawym doświadczeniem. Gra ma kilka niedoróbek w interface (podnoszenie / porzucanie / wybór przedmiotów), które nieco denerwują ale nie uniemożłiwiają rozgrywki – zgłosiłem autorowi i liczę na to, że zostaną one usunięte co pozwoli w pełni cieszyć się prowadzoną grą.

 

+++ PLUSY +++

  • Gra zawiera dużo różnorodnych treści.
  • Ładnie wykonana grafika oraz świetne udźwiękowienie – każda akcja postaci ma swoje potwierdzenie w odtwarzanym dźwięku.
  • Duża różnorodność przedmiotów i przeciwników.
  • Wciągający gameplay. Niektóre rozwiązania są naprawdę ciekawie przemyślane i zrealizowane – szczególnie autoeksploracja.
  • Proceduralnie generowany świat zapewni możliwość wielu podejść do gry.

 

 

— MINUSY —

  • Czasami postać porusza się o dwa pola choć kliknąłem przemieszczenie tylko o jedno pole (a może mam takie przeczucie?)
  • Trochę toporna zmiana ekwipunku – jednokrotne kliknięcie czasami przerzuca broń do ręki postaci. Powinno być to rozwiązane jako dwuklik inaczej powoduje, iż niechcący zmieniamy sobie wyposażenie. (zgłosiłem autorowi).
  • Niektóre rozwiązania są uciążliwe na dłuższą metę: porzucanie kilku elementów z ekwipunku wymaga naklikania się i podobnie jest z podnoszeniem jednego przedmiotu z miejsca gdzie zrzuciliśmy ich kilka – trzeba podnieść całość by móc dokopać się do tego nam potrzebnego (zgłosiłem autorowi).

 


Screeny:


YOUTUBE: