R331 = CRIME SIMULATOR = Ciężki jest nocny żywot złodziejaszka

Czy chciałbyś wcielić się w rolę drobnego złodziejaszka? Oto nadarza się okazja!

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/2737070/Crime_Simulator/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 17 czerwca 2025
  • Producent = CookieDev
  • Wydawca = Ultimate Games S.A., PlayWay S.A.
  • Gatunek = Symulatory, Wieloosobowe, Napad, Przestępczość, Sieciowa kooperacja, Perspektywa pierwszej osoby, FPS, Akcja, Kampania kooperacyjna, Przygodowe akcji, Symulator życia, Jednoosobowe, Wciągający symulator, Zabawne, Kierowanie pojazdem, Otwarty świat, Hakowanie, Skradanie, Realistyczne, Niezależne
  • Recenzje użytkowników = W większości pozytywne (1 532)
  • Multiplayer =  JEST!
  • Polska wersja językowa = JEST!
  • Regularna cena = 60 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/crime-simulator/

Crime Simulator to dzieło polskiego studia CookieDev znanego między innymi z tytułu jakim jest Thief Simulator. Premiera gry na Steam miała miejsce w dniu 17 czerwca 2025 roku. W grze wejdziemy na ścieżkę przestępstwa i wcielimy się w drobnego złodziejaszka. W zamian za wykup z więzienia musimy spłacać powstały dług a odmowa lub niepowodzenie w uzbieraniu wymaganej płatności kończy się eliminacją. Tytuł pierwotnie mnie do siebie zniechęcił ale z czasem nieco wciągnął poprawiając złe pierwsze wrażenie.

Wizualnie gra nie wygląda źle. Nie zachwyca fotorealizmem choć też nie razi jakoś za specjalnie choć część elementów użytych w grze wygląda dosyć surowo – tytuł niewyróżniający się niczym szczególnym ale też nie odstający od średniej – opierając się bardziej na funkcjonalności. Od strony dźwiękowej towarzyszyć nam będą efekty czynności gracza czy też otoczenia i aktywności NPC-ów.

Gra udostępnia trzy tryby rozgrywki: standardowy poziom trudności, tryb hardcore odblokowany po przejściu trybu standardowego, tryb komplementarności oraz tryb nieskończony – są one odblokowywane wraz z postępem rozgrywki. Możemy grać solo jak i też w trybie kooperacji do 4 graczy z tym, że gra nie ma dostępnego lobby i możliwa jest jedynie gra poprzez zaproszenie osób z listy znajomych Steam. Grałem jedynie sam lecz sądzę, że wspólna rozgrywka da znacznie więcej zabawy gdyż będziemy tam ściśle współdziałać i będzie można np. podzielić się rolą gdzie jedno z nas będzie obserwować domowników przekazując kompanowi wskazówki kiedy może bezpiecznie penetrować otoczenie, kraść przedmioty i ostrzec go nim jego działalność zostanie zdekonspirowana by mógł zdążyć się bezpiecznie ewakuować.

Naszą przygodę rozpoczynamy w więzieniu gdzie stajemy przed możliwością wyjścia na wolność obarczoną koniecznością spłaty kaucji jaką wniesie za nas nieznana osoba. W zamian – będąc na jej usługach będziemy musieli parać się złodziejstwem by odrobić poniesiony wkład. Jeśli nie zrealizujemy zadania spłacając płatność w zadanym czasie – zostaniemy zgładzeni.

Tytuł oferuje nam mieszankę mechanik podobnych z innych gier tego typu gdzie naszym zadaniem będzie konieczność pozostania w ukryciu i ciche skradanie się by nasza aktywność pozostała niezauważona – tu dodatkowo jest to wzbogacone możliwością gry w trybie kooperacji. Możemy także podjąć walkę z mieszkańcami lub salwować się ucieczką jeśli nasza obecność zostanie wykryta. Zwykle na miejsce przybywa patrol policji zatem trzeba szybko oddalić się lub też gdzieś ukryć by nie zostać ujętym przez Policję. Jeśli to nastąpi – tracimy obecnie posiadane przedmioty w tym te, które zakupiliśmy i przechowujemy w swojej ciężarówce, także te niezbędne nam do dalszej działalności przestępczej oraz nakładana jest na nas mała kara finansowa. Jak dla mnie jest to niezbyt dobre rozwiązanie ale da się z tym żyć – trzeba być ostrożnym i fanty przechowywać w naszej kryjówce wynosząc je z samochodu.

Rozgrywka podzielona jest na kilka części w postaci misji, a te znów jako następujące po sobie dni w czasie których musimy pozyskać wymaganą ilość środków by spłacić bieżącą partię długu za wykup z więzienia. Kwota ta rośnie wraz z postępem gry więc trzeba bardziej się wysilić by ją uzbierać. Naszym centrum działania jest ciężarówka z naczepą w której to właśnie mieścić się będzie nasze HQ. Mieści ona posiadany przez nas sprzęt oraz służy jako składowisko dla skradzionych w czasie realizacji misji przedmiotów.

W naszym HQ możemy także skorzystać z komputera, który daje możliwość zakupu dodatkowego asortymentu, pozwalającego rozwinąć skrzydła naszego nowego biznesu. Np. nóż do cięcia szkła pozwoli dostać się do wnętrza budynku bez konieczności forsowania zamków, co otwiera przed nami nowe ścieżki kradzieży – nie trzeba będzie już czekać aż mieszkańcy wyjdą z pokoju i ryzykować sytuacji gdy niespodziewanie zdecydują się przejść do pokoju w którym właśnie przebywamy. Gaz usypiający wtłoczony do systemu wentylacji pozwoli wyeliminować na jakiś czas domowników itp. Dostępna jest dosyć szeroka gama dodatkowych narzędzi jednak to nieco kosztuje zatem nie ma wszystko będziemy w stanie sobie od razu pozwolić.

Prócz tego korzystając z komputera możemy także zakupić wskazówki odnośnie reguł zachowania mieszkańców danego budynku co może nam ułatwić realizację zadań. Niekiedy warto też skorzystać z okazji i odsprzedać po korzystnej cenie upolowany sprzęt ponieważ trafimy tu niekiedy na poszukiwaczy konkretnych przedmiotów. Minusem tego rozwiązanie jest jednak to, że musimy te sprzęty przechowywać gdyż poszukiwacze chcą je nabyć jedynie w kompletach z innym sprzętem.

Zwykle nasza przygoda rozpoczyna się od wybrania docelowej lokacji w której będziemy operować. Na ścianie ciężarówki wisi tablica ogłoszeniowa i tu możemy zdecydować dokąd się udamy. Wraz z pomyślną realizacją kolejnych misji otwiera to przed nami dodatkowe miejsca do których możemy się przemieścić, zawierające nowe budynki i pomieszczenia jakie możemy spenetrować – co zwykle wiąże się z większą możliwością zarobkowania. Lokacje są w miarę niezmienne a zatem jeśli grasz daną misję po raz kolejny – będziesz już wiedzieć gdzie można się udać i co można ukraść z danego pomieszczenia – co przełoży się na szybsze działanie i większą ilość pozyskanych skarbów. Samo poruszanie się po mapie czy też używanie narzędzi jest dosyć intuicyjne i nie sprawia problemów.

Gdy nieco się już wzbogacimy możemy zakupić dostęp do kolejnego miasta. Da to nam nowe wyzwania do pokonania – w szczególności w kwestii zwiększonego poziomu trudności z uwagi na więcej systemów zabezpieczeń – więcej kamer i systemów alarmowych ale zwiększy też paletę przedmiotów możliwych do pozyskania.

Nim wyruszymy na misję warto jest doposażyć się w odpowiednie narzędzia takie jak wytrych czy nóż do cięcia szkła. Niestety ilość posiadanego wyposażenia jest limitowana zatem nie da się zabrać wszystkiego i pozostałe wolne miejsce ogranicza nas co do tego ile skradzionych fantów będzie można zabrać ze sobą w drodze powrotnej. Czasami uda się nam odnaleźć magazyny szkoleniowe, które zwiększą nasze możliwości: będziemy mogli nosić więcej przedmiotów – w tym też te cięższe, stackować identyczne, przełamywać zabezpieczenia elektroniczne czy też wykrywać NPC będących w pobliżu.

Gdy już zapełnimy swój plecak to trzeba będzie udać się do naszej naczepy by go rozładować po czym znów możemy wracać do poszukiwania wartościowych przedmiotów – jeśli zostało coś ciekawego w miejscu w którym już byliśmy a być może skierujemy się do innego domostwa gdyż właśnie zgasło w nim światło i wszyscy poszli spać? Znacznie pomaga tu możliwość wykupienia skrzynek rozmieszczonych na planszy – wrzucając do nich fanty po chwili lądują one w naszej ciężarówce więc znacząco przyśpiesza to cały proces i daje więcej czasu na szabrowanie okolicy.

Jak można się domyśleć naszymi atutami w trakcie penetracji okolicy będą przede wszystkim cisza i niewykrywalność. Trzeba będzie unikać hałasu oraz skrywać się przed wzrokiem właścicieli oraz kamer nadzorujących daną połać terenu. Niekiedy zamiast ryzykować przejście przed obracającą się co chwilę kamerą lepszym rozwiązaniem może okazać się użycie rysika do cięcia szkła i wejście do budynku poprzez wycięcie jednego z okien. Problem pojawia się gdy rozpoczynamy grę w danej lokacji po raz pierwszy, gdyż nie znamy jeszcze okolicy i rozeznania gdzie co możemy skraść. Tracimy wtedy masę czasu na obadanie lokacji i możemy nie wyrobić się z nałożonymi na nas wymogami w kwestii pozyskania wystarczającej gotówki do spłaty długu.

Jeśli chodzi o same lokacje i rzeczy, które możemy przysłowiowo “zajumać” to jest to rozwiązane w ten sposób, iż plansza gry podzielona jest na stałe elementy w postaci budynków oraz infrastruktury i ta część jest niezmienna. To co się zmienia to przedmioty jakie możemy odnaleźć w danym miejscu – one mogą się zmieniać. Jednym razem trafimy na butelkę z winem, innym portfel, telefon czy kartę kredytową. Zachowanie mieszkańców danych budynków jest podobne choć i tu nie zawsze wszystko dzieje się w identyczny sposób. Tak więc każda z rozgrywek choć toczona w praktycznie tożsamym środowisku z lekka się różni pomimo zastosowania podobnych mechanik.

Po powrocie z misji będziemy mogli sprzedać zebrany sprzęt i rozważyć czy nie ulepszyć naszej kryjówki nadwyżką pozostałą po realizacji misji, gdyż np. zakup sprzętu do treningu powiększy nasz ekwipunek, bieżni szybkość poruszania się a nabycie łóżka zwiększy poziom zdrowia co może mieć pozytywny wydźwięk przy wykonywaniu misji w terenie. Te elementy progresji nadają grze lekkiego posmaku RPG i motywują do dalszych włamań, by stać się coraz sprawniejszym przestępcą. Co do regrywalności to dostępne mamy tu kilka lokacji a kolejne podejście do tej samej mapy sprowadza się do tego, że napotykamy tu bardzo powtarzalne zachowanie każdego z NPC a zmieniają się głównie fanty możliwe do zabrania oraz ich rozmieszczenie.


OCENA: POZYTYWNA = 6.5/10

Podchodziłem do tej gry kilkukrotnie i jakoś nie mogłem się przekonać dopóki nie spróbowałem w jednym z dostępnych trybów rozgrywki, tj. trybie nieskończonym. Normalny tryb rozgrywki w którym każdorazowo zaczynamy od zera, szybko nudzi a porażka jest nad wymiar ciężko karana gdyż tracimy posiadany sprzęt oraz zebrane fanty co szczególnie boli i zniechęca gracza. Tryb nieskończony daje możliwość spokojnej eksploracji okolicy a jeśli zostaniemy złapani to choć utracimy posiadany ze sobą majątek to jednak nie jest to problemem. Nie tracimy sprzętu i fantów przechowywanych w naszej głównej kryjówce i nie ściga nas czas – można podchodzić do jednej lokacji dowolną ilość razy, poznawać ją i wypracowywać sobie metodykę kradzieży – a nawet zaryzykować by dać się złapać ale dzięki temu poznać nową miejscówkę i sposoby na przejście systemów zabezpieczeń. Spodobało mi się na tyle, że spędziłem kilka godzin bawiąc się w przestępcę. Do domyślnego trybu misji można podejść dopiero gdy ograsz tryb nieskończoności – wtedy ma to jak najbardziej sens.

Jeśli chodzi o elementy dające satysfakcję w grze to bez wątpienia będzie to system ulepszeń. Dzięki niemu wzrastają nasze możliwości w grze – możemy dźwigać więcej fantów co przyśpiesza sam proces kradzieży. Gra ciekawie buduje klimat napięcia, zagrożenia i ryzyka bycia odkrytym i zdemaskowanym, gdyż zaczynamy uciekać z miejsca zdarzenia chwilę po tym gdy usłyszymy niepokojący dźwięk…

To co mi się nie spodobało w grze to niewspółmierne liczenie samych fantów – względem ilości a nie dajmy na to wielkości lub wagi – karta kredytowa zajmuje jedną pozycję w naszym plecaku, podobnie jak obraz, radio czy toster. Poruszanie się też jest nieco drętwe – a już w szczególności skakanie – samo sterowanie w grze jest znośne i dosyć intuicyjne. Można mieć także nieco obiekcji co do sposobu reagowania NPC gdyż niekiedy wszczynają alarm z powodu zauważenia otwartych drzwi a kiedy indziej przechodzą obojętnie przez mieszkania z którego zniknęła połowa rzeczy. Minusem gry jest także brak lobby i gra możliwa jest jedynie ze znajomymi posiadającymi ten tytuł w swojej bibliotece Steam.

Pod względem stabilności technicznej tytuł wypada solidnie. W trakcie rozgrywki nie napotkałem żadnych crashy ani zawieszeń, a gra działała płynnie i bez problemów. Nie jestem jednak w stanie ocenić jej optymalizacji na słabszych konfiguracjach sprzętowych, dlatego mogę jedynie potwierdzić, że od strony samej stabilności u mnie nie sprawiała żadnych trudności.

Ogółem – jeśli chcesz czerpać zadowolenie z rozgrywki – to ja sugeruję zacząć od trybu nieskończoności. Pozwoli on się dobrze bawić z tym tytułem i nie spowoduje palitacji serca jak ma to miejsce w trybie misji gdzie tracimy wszystkie osprzęty i właściwie jesteśmy pogrzebani żywcem, gdyż bardzo ciężko jest się odkuć po złapaniu przez organa ścigania. Słowem: dosyć grywalny tytuł ale w trybie gry swobodnej gdzie nie goni nas czas. Jeśli jesteś fanem skradanek – to może być coś dla ciebie.


Screeny: