Lubisz Factorio? Tu także trzeba kombinować z przepisami i przepływem surowców! |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/2449430/Incremental_Factory/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 29 stycznia 2024
- Producent = Significant Steak
- Wydawca = Significant Steak
- Gatunek = Wczesny dostęp, Automatyzacja, Idlery, Zarządzanie zasobami, Symulatory, Wytwarzanie, Strategiczne, 2D, Piaskownica, Relaksujące, Budowanie, Gospodarka, Górnictwo, Budowanie bazy, Pociągi, Minimalistyczne, Tekstowe, Jednoosobowe, Zarządzanie, Rekreacyjne
- Recenzje użytkowników = W większości pozytywne (127)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 41 PLN
- Wsparcie dla pada = BRAK
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/incremental-factory/
Incremental Factory to dzieło studia Significant Steak, wydane na Steam 29 stycznia 2024 roku. W tytule tym, z mechaniką przywodzącą na myśl grę Factorio, tworzymy linie produkcyjne i optymalizujemy procesy, aby przetwarzać surowce na półprodukty, łączyć je ze sobą i tworzyć produkty końcowe. Wszystko to w przejrzystym interfejsie, praktycznie bez grafiki!
Gra wizualnie zaskakuje, ponieważ niemal całkowicie operuje na okienkach i schematach przypominających grafy czy też “mapy myśli”. Można je dowolnie powiększać, układać i przemieszczać, zachowując ich pełną funkcjonalność i czytelność. Interfejs gry jest wyjątkowo minimalistyczny a przez to też czytelny. Warstwa dźwiękowa właściwie nie istnieje, więc warto uruchomić ulubioną muzykę w tle.
Zacznę od tego, że to gra we wczesnym dostępie, a autor jest dosyć aktywny, więc bez wątpienia pojawią się aktualizacje i nowa zawartość. Obecnie celem gry jest wytworzenie odpowiedniej liczby pakietów naukowych. Co będzie dalej? Tego jeszcze nie wiadomo…
Rozgrywka przypomina gry typu idle – brak tu niespodziewanych zagrożeń, więc można odejść od komputera, czekając na zebranie surowców. Nie oznacza to jednak biernego czekania. Jeśli generujemy czegoś za mało, to znak, że trzeba zwiększyć wydajność, budując więcej zakładów lub ulepszając istniejące, by ścieżki przetwarzania wykorzystywały 100% przepustowości przyłączonych do nich linii przetwórczych.
Grę zaczynamy z jednym paskiem i surowcem – kamieniem. Klikając, wydobywamy go, a wkrótce odblokowujemy cegielnię. Potem pojawiają się możliwości wydobycia węgla i rudy żelaza. Zatrudniając robotników, automatyzujemy wydobycie pozbywając się konieczności klikania. Każdy tworzony budynek do powstania wymaga określonej ilości surowców zatem uzbierawszy je wytworzymy budynki do przetopu rudy żelaza w stalowe płytki. Kolejne budynki dadzą sposobność przerabiania ich na koła zębate, które z kolei pozwalają na tworzenie czerwonych pakietów naukowych i zakup ulepszeń.
Pakiety naukowe umożliwiają odblokowywanie wynalazków, które dzielą się na kategorie, takie jak logistyka, wojsko czy wydajność produkcji. Ulepszenia mogą zwiększać przepustowość linii dostawczych, siłę obrony i zasięg wieżyczek, odblokowywać nowe budynki itd.
Po odblokowaniu mapy gry uzyskujemy dostęp do głównej funkcji – planszy, gdzie umiejscawiamy parcele różnego typu i konfigurujemy przesył surowców pomiędzy parcelami. Istnieją ich trzy główne typy: wydobywcze, przetwórcze oraz nody, które pełnią funkcję magazynów. Nody są szczególnie ważne, gdyż mają wiele linii transportowych i wysoki transfer, co pozwala optymalizować przepływ surowców między placówkami. Ostatnim, dostępną z czasem parcelą będzie duży skład zwiększający naszą ogólną pojemność składowania.
Rzeczy na które będziemy musieli zwrócić uwagę to liczba możliwych do postawienia w każdej z parceli budynków (produkcyjne to zwykle 32 budynki) oraz ilość dostępnych linii transportowych jakie ta parcela obsłuży – zwykle trzy jednak za każde 6 nieużytych slotów pod zakłady dostajemy o +1 linię transportową więcej co czasami ma znaczenie gdy tworzymy placówki generujące bardziej zaawansowane produkty. Po prostu klikamy na przycisk i łączymy jedną placówkę z inną oraz wskazujemy jeden wybrany towar jaki ma być przesyłany tą linią.
Z uwagi na limity połączeń strategiczne znaczenie będą tu mieć wspomniane nody. Te mają dużo, bo aż 20 linii transportowych oraz bardzo wysoki transfer linii przesyłowych. Mogą zatem robić za magazyn pośredni do którego będą spływać towary z kilku fabryk i następnie z noda popłyną wartkim strumieniem gdzieś dalej, np. do kolejnego noda, który odwróci sytuację i roześle otrzymany towar do kilku innych placówek. W ten sposób można optymalizować cały przepływ i dostosowywać go w miarę potrzeb.
W grze dosyć intuicyjnie rozwiązano też samą budowę i ułożenie wszystkich naszych placówek. Z klawiszem Shift możemy zaznaczyć kilka z nich a następnie przesunąć gdzieś, układając je bardziej estetycznie by ładniej się prezentowały – czy też wcisnąć klawisz alt i przeciągając wybór sklonować go wraz z istniejącymi połączeniami co w łatwy sposób pozwoli na szybkie zwiększanie mocy przetwórczych. Podobnie działają znane wszystkim skróty klawiszowe Ctrl+C oraz Ctrl+V. Tworzysz za mało metalowych płytek? Nie ma problemu! Zaznaczasz wszystkie elementy całego łańcucha produkcyjnego, tworzysz dodatkową ich kopię i jest, dwa razy więcej tworzonych elementów. Pozostaje jedynie poczekać aż boty zbudują wszystko wewnątrz i całość zacznie funkcjonować pełną parą!
W grze umiejscowiono też planszę z kopalnią głębinową i uruchomienie jej spowoduje przebicie się o poziom niżej i tym samym odblokowanie nowych surowców możliwych do wydobycia. Problem jednak w tym, iż jej działanie ściąga coraz to mocniejsze stwory, które będą ją atakować starając się zniszczyć. Zapobiec temu możemy poprzez budowę wieżyczek obronnych oraz broniących dostępu murów. Po odparciu całej fali i zniszczeniu wszystkich napastników możemy odbudować zniszczone struktury i spróbować przejść o poziom niżej. Jeśli siła ognia nie wystarczy, trzeba będzie pochylić się ku odblokowaniu następnych ulepszeń i wynalazków by wzmocnić naszą obronę. Budowa każdego kolejnego działka jest droższa więc szybko okaże się, że stać nas jedynie na kilka z nich więc trzeba mierzyć siły na zamiary.
Zwiększone koszta budowy tyczą się każdego kolejnego budynku. Te na głównej mapie są jedynie nieznacznie droższe jednak ich koszt stałe idzie w górę. Nic nas tu nie atakuje a ilość dostępnych surowców jest praktycznie niewyczerpana więc nie trzeba sobie zaprzątać tym głowy i jeśli brakuje ci niezbędnych składników pozostaje po prostu odczekać lub podjąć kroki zmierzające do zwiększenia produkcji. Wraz z kolejnymi poziomami odwiertów pozyskany też możliwość odblokowania przyspieszenia 1, 2, 3 czy 4x co znacząco skróci czas oczekiwania i pozwoli nam skupić się bardziej na projektowaniu swojej wymarzonej fabryki.
OCENA: POZYTYWNA = 7/10
Dosyć ciekawy tytuł, który z początku wygląda nieco niemrawo jednakże z czasem rozwija skrzydła i budzi zainteresowanie gracza. Gra praktycznie nie posiada grafiki a jednocześnie oferuje wysoką grywalność o ile lubisz rozgrywkę w której trzeba nieco wysilić szare komórki. Choć całość wygląda nieco skomplikowanie to jednak wcale tak nie jest. Wraz z upływem czasu dodawane są stopniowo nowe elementy, a wraz z nimi uzupełniony jest poradnik tłumaczący nam do czego służy dany element.
Z początku może się wydawać, że gra jest nudna i nie ma tu za wiele do roboty – ale to złudzenie. Zawsze znajdzie się coś do ulepszenia, gdzieś brakuje surowców a przebudowa części zakładów w nieco inny sposób pozwoli ci na znaczne zwiększenie mocy produkcyjnych. Wraz z postępem gry będziemy musieli zastanowić się w jaki sposób pozyskać nowo odblokowane produkty. Zbudować całkowicie nowe fabryki, część półproduktów podebrać z już istniejących zakładów czy też może zaznaczyć fragment istniejącej sieci przetwórczej i ją po prostu skopiować tworząc całkowicie nowe rozwiązanie? I powiem więcej: nie ważne jak będzie wyglądać twoja fabryka, skoro działa to działa – co najwyżej można próbować zwiększać jej wydajność… lub zwielokrotnić te nieefektywne rozwiązanie wychodząc z założenia, że w kupie siła…
To do czego bym się przyczepił to bez wątpienia system wynalazków – wiemy co możemy wynaleźć jednak odblokowywane budynki nie są opisane więc ciężko ustalić ich przeznaczenie jeśli gramy po raz pierwszy. Podobnie z wierceniem w głąb – nie widać zasięgu ostrzału działek, jest on pokazywany jedynie przy budowie jednakże nie jest on pokazywany po ich powstaniu. Brakuje też globalnych statystyk produkcji i przetwarzania.
Gra ma jeszcze kilka rzeczy, które dałoby się zrobić bardziej intuicyjnie i nieco poprawić jednak już teraz wszystko jest tworzone w ten sposób by grało się wygodnie.
Tak więc ja jak najbardziej polecam. Gra stale się rozwija i wprowadzane są do niej nowe pomysły graczy – a jeśli jesteś miłośnikiem gier pokroju Factorio to jak najbardziej powinna przypaść ci do gustu.
Screeny: