R299 = HIVE JUMP 2: SURVIVORS = Recenzja wyjątkowo grywalnej strzelanki bullet-hell

Przystępna cenowo strzelanka bullet-hell z dużą dozą grywalności!

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/2545740/Hive_Jump_2_Survivors/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 10 września 2024
  • Producent = Graphite Lab
  • Wydawca = Midwest Games
  • Gatunek = Akcja, Jednoosobowe, RPG, Roguelike akcji, Roguelite, Survival, Bullet hell, Rekreacyjne, Dostosowywanie broni palnej, Science fiction, Kosmici, Strzelanka z widokiem z góry, Pikselowa grafika, Kosmos, Strzelanka na dwa drążki, 2D, Kontroler, Widok z góry, Strzelanka, Walka
  • Recenzje użytkowników = Bardzo Pozytywne (57)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 32 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/search/?title=hive+jump+2

Pozycja jaką jest Hive Jump 2, autorstwa studia Graphite Lab została wydany na Steam w dniu 2024-09-10. Według numeracji jest to sequel lecz pierwsza część gry wygląda zupełnie inaczej gdyż była to platformówka z widokiem z boku.

W grze sterujemy postacią żołnierza, którego zadaniem będzie zniszczyć wrogie siedliska w postaci gniazd oraz finalnie pokonać bossa. Tytuł stanowi przemieszanie auto-shootera ze strzelanką rogue-lite doprawioną nieco rozwojem postaci.

Nasze oczy ujrzą grafikę pokrojem z 16-bitowców aczkolwiek starannie wykonaną. Przemierzać będziemy tu plansze z widokiem z góry i lekkim przechyłem w oprawie przypominającej komiksową. Wszystko jest jasne i czytelne a co do dźwięku to towarzyszyć nam będą głównie odgłosy wystrzałów i wybuchów zaś całość doprawiona jest znośną ścieżką muzyczną..

Nim rozpoczniemy właściwą rozgrywkę czekać nas będzie wybór postaci przy czym każda posiada nieco inne parametry startowe. Katalog dostępnych postaci odblokowujemy wraz z wypełnianiem kolejnych założeń jakie stawiać będzie przed nami gra, np. po zakupie w sklepie gry zdefiniowanej ilości permanentnych ulepszeń czy też wypełnieniu konkretnego zadania. Co do bazowych zdolności każdego z bohaterów to jeden lepiej posługuje się jetpackiem, inny zwiększa siłę swojej broni co level, kolejny dysponuje wyższą siłą ognia itp. Ale – coś kosztem czegoś – zwykle zwiększenie jakiegoś parametru danego bohatera jest obarczone obniżeniem innego. I tak dla przykładu strzelec wyborowy zwiększa co level szansę na zadanie obrażenia krytycznego, ma o +25% większy zasięg, startowy krytyk to 50% ale niestety prędkość prowadzonego ostrzału jest niższa o -25% oraz posiada on niską prędkość poruszania się co jest znacznym utrudnieniem ponieważ wrogowie mogą nas łatwiej dopaść i trzeba bardziej przyłożyć się do unikania ich ataków i częściej inwestować w bonusy zwiększające tempo poruszania się postaci.

Kolejnym krokiem będzie wybór mapy na której będziemy prowadzić misję oraz stopień trudności, którego wyższe iteracje odblokowywane są wraz z kolejnym przejściami gry. Im wyższy – tym przeciwnicy szybsi i wytrzymalsi a ich ataki mocniejsze. Czasami na wyższych poziomach trudności pojawiają się dodatkowe stwory, nie widywane na tych niższych. Wybrany wyższy poziom trudności pozwala też na zarabianie większej ilości bursztynów stanowiących walutę gry.

Czas na właściwą rozgrywkę! Startujemy pośrodku mapy i naszym zadaniem jest przetrwanie 15 wrogich fal natarcia oraz pokonanie finalnego bossa. Każda z fal po zakończeniu przywoła sklep. W nim będziemy mogli wybrać jeden z trzech dostępnych przedmiotów lub broni danego typu. Każdy zebrany przedmiot wzmocni nasze statystyki lecz broni i wyposażenia możemy posiadać jedynie trzy sztuki lub cztery jeśli trafi się nam ulepszenie o jeden dodatkowy slot. Nasza postać dysponuje bronią i wyposażeniem samoczynnie, autonomicznie prowadząc ostrzał otoczenia czy też rozrzucając granaty. Możemy jednakże w dowolnej chwili przejąć sterowanie i skierować ogień w konkretne miejsce, np. by zniszczyć zbiorniki z bursztynem by móc go zebrać, gdyż domyślnie ogień prowadzony jest w stronę nadciągających ku nam przeciwników. Działa to dosyć skutecznie i tylko niekiedy zdarzało mi się przejmować karabin właśnie po to by zebrać bursztyn czy też zniszczyć konkretną wrogą jednostkę utrudniającą życie.

Nim dojdziemy do finalnej, ostatniej fali, warto jest zniszczyć jedno z czterech obecnych na planszy robaczych gniazd, gdyż po ich eliminacji otrzymamy unikalny i rzadki przedmiot co może znam pomóc wzmocnić naszego bohatera. Gniazda te mają cztery poziomy trudności co przekłada się na większą ich wytrzymałość a po anihilacji odnawiają się po jakimś czasie co pozwoli nam na ponowne podejście do tematu.

Podobną szansę dają losowe misje, pojawiające się co jakiś czas. Są one opcjonalne i nie trzeba ich realizować – ale warto gdyż dają nam nagrodę w postaci kolejnego ulepszenia co przekłada się na wzmocnienie naszej postaci. Zwykle polegają na udaniu się do wskazanego miejsca na planszy i zniszczeniu gniazda w określonej lokacji, wysłaniu paczki danych z użyciem zadanego terminala czy też unieszkodliwieniu określonej ilości przeciwników w wyznaczonym obszarze itp.

Nasza postać posiada trzy sloty w których możemy osadzić broń lub ulepszenie. Jeśli los będzie łaskawy znajdziesz też możliwość odblokowania czwartego slotu, co znacząco podnosi nasze walory bojowe. Ulepszenia działają jedynie do końca bieżącego starcia choć istnieje też możliwość zakupu permanentnych, bazowych ulepszeń w sklepie gry. W czasie właściwej rozgrywki pozyskujemy je po wypełnieniu misji, nadejściu kolejnej wrogiej fali czy też wraz z awansem poziomu postaci. Zyskać możemy pozyskiwane na drodze losowości bronie lub specjalne przedmioty pokroju regenerowalnej tarczy, wyrzutnika granatów czy też pylonów rażących wroga lub takich, które będą nas leczyć. Postać używa ich samoczynnie zatem wystarczy jedynie zebrać kolejne egzemplarze innej broni i będziemy automatycznie strzelać do wszystkich przeciwników w naszym zasięgu. Działa to bardzo wydajnie aczkolwiek możliwe jest przejęcie sterowania by samemu skierować ogień w dane miejsce – szczególnie po to by rozwalić zasobniki z bursztynami lub celowo skupić ogień na konkretnym przeciwniku. Broń możemy także wzmacniać jednak tu musimy dołączyć egzemplarz o identycznym poziomie czyli tego samego koloru płacąc odpowiednią kwotę waluty gry czyli Goo. I tak od zielonego poprzez niebieski, fioletowy i czerwony trafimy na żółty, będący maksymalnym dostępnym poziomem broni lub wyposażenia.

Wraz z ubijaniem przeciwników wypada z nich nagroda w postaci czegoś zwanego jako “goo”, która jest walutą w samej grze, której używamy do zakupu wybranych ulepszeń. Oczywiście im wyższy poziom ulepszenia, reprezentowanego przez dany kolor tym wyższy jego koszt. Zakup nie zawsze będzie możliwy gdyż po prostu nie będzie nas na początku rozgrywki stać na droższe z przedmiotów. Goo nie przenosi się po zakończonym poziomie, każda nowa rozgrywka to zbieranie go od początku…

Sterowanie jest dosyć proste i gra się dobrze zarówno z użyciem klawiatury gdzie poruszamy się z użyciem klawiszy WASD a spacją uruchamiamy jetpack zaś mysz służy nam do celowania. W przypadku pada jedna gałka służy do poruszania się, druga do sterowania kierunkiem prowadzonego ognia a prawy bumper za użycie jetpacka. Zarówno używając klawiatury jak i pada sterowanie jest intuicyjne i wygodne. Sam jetpack jest dosyć użytecznym przedmiotem ponieważ pozwala nam przelecieć ponad stadem przeciwników unikając przytłoczenia w jakimś zakamarku i odniesienia obrażeń. Utracone przez nas zdrowie będzie regenerować się z czasem gdy już odblokujemy takowe ulepszenie albo też będziemy mogli zebrać fioletowe kulki regenerujące natychmiast nasze zdrowie a zebrać je możemy w miejscach występowania zasobników z bursztynem.

Wrogowie są ściśle przypisani do kolejnych fal natarcia i wraz z upływem czasu będziemy ścierać się z coraz to mocniejszymi przeciwnikami. Większość z nich jest naziemna ale mamy też kilka jednostek latających, które będą też do nas strzelać. Trzeba będzie unikać kolizji ale na szczęście nie każde zetknięcie z nimi powoduje odebranie nam punktów cennego zdrowia a w krytycznej sytuacji zawsze można salwować się ucieczką. Po dotarciu do 15, ostatniej fali czeka nas walka z bossem, który aktywnie będzie gonić nas po całej planszy. Nie jest on nazbyt trudny do pokonania o ile utrzymujemy od niego duży dystans i w większości przypadków wiąże się to ze uciekaniem przed nim po planszy.


OCENA: POZYTYWNA = 6.5/10

Gra jest bardzo przyjemna i miło mi się w nią pogrywało. Dostępne jest kilka map co w połączeniu z dużą losowością przebiegu samej rozgrywki daje dosyć przyzwoitą grywalność. Jednocześnie trzeba też wspomnieć, iż panuje tu duża powtarzalność, gdyż same mapy są niezmienne a robacze gniazda umiejscawiane są w tych samych miejscach. Grindowanie zostało zrobione dosyć ciekawie – duża większość ulepszeń, które możemy następnie zakupić, jest odblokowywana z czasem – po osiągnięciu odpowiedniej ilości akcji – np. ubicie określonej ilości wrogów, ubicie ich z użyciem zadanej broni, zakupie odpowiedniej ilości ulepszeń itp. To powoduje, że z czasem i tak zostaną one odblokowane więc nie stanowią jakiegoś wielkiego wyzwania nie do przeskoczenia. Po prostu spokojnie grając wzmocnimy swoją postać przez co rozgrywka stanie się jeszcze bardziej immersyjna, dając większą frajdę z gry. Mnie się bardzo spodobała więc jak najbardziej polecam ten tytuł.


Screeny: