A może by tak spróbować zagrać w coś ze swoim dzieckiem? Spróbowaliśmy tego tytułu i nas nieco wciągnęło…
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/349790/Galaxy_of_Pen__Paper/
► KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/galaxy_of_pen_and_paper
► WWW twórcy: http://beholdstudios.com.br/
=== WPROWADZENIE ===
Gra jest dziełem niezależnego brazylijskiego studia Behold Studios, znanego z innych gier o podobnej konwencji (w które też kiedyś zamierzam zagrać): Chroma Sqad (w to dzieciak nagminnie grał), Knights of Pen and Paper – oraz innych tytułów. Rozgrywka nawiązuje do gier RPG które były (i nadal są, choć w mniejszym stopniu niż kiedyś) niegdyś popularne – gdzie zarządca – Game Master – czyli Mistrz Gry kreował środowisko gry a gracze wcielali się w wykreowane przez siebie postaci. Następnie, używając kostki losowali swoje parametry czy też za jej pomocą określali swoje szanse na wygranie/przegraną właśnie toczonego starcia. Podobny system zastosowano tutaj.
- Data wydania: 27 lipca 2017
- Producent: Behold Studios
- Gatunek: RPG, Niezależne
- Recenzje użytkowników: W większości pozytywne (54)
- Multiplayer: BRAK
- Polska wersja językowa: BRAK 😥
- Cena: 14,99 EUR (około 65 PLN)
=== OPRAWA GRAFICZNA / DŹWIĘKOWA ===
Pixelowa, 2D – podobnie jak w innych produkcjach tego studia. Postaci i otoczenie są dopracowane choć mam wrażenie, że są one nieco nazbyt rozpikselowane. Bynajmniej otoczenie oddaje klimat prowadzonego właśnie zadania. Ale ogólnie odbiór jak najbardziej pozytywny. W miarę postępów gry będziemy poznawać nowe planety, lokacje oraz przeciwników czy też postacie poboczne. Wszystko jest dopracowane choć później gdy po raz kolejny przemierzamy te same lokacje – nieco wtórne.
Udźwiękowienie także stoi na przyzwoitym poziomie – miła dla ucha rytmiczna muzyka + efekty toczonych walk czy też prowadzonej właśnie przygody pozwalają wczuć się w klimat gry.
=== ROZGRYWKA ===
Cel gry. Cel gry zmienia się w trakcie rozgrywki. Najpierw musimy wyrwać się spod jarzma bycia niewolnikami a następnie realizując kolejne zadania brniemy coraz dalej w fabule. Końcową misją jest ocalenie galaktyki i pokonanie buga milenijnego, który nabiera coraz więcej mocy i który stara się przejąć władzę nad całą galaktyką a także może zaszkodzić internetowi.
Postać. Nim rozpoczniemy przygodę możemy stworzyć swoją postać a także dobrać jej parametry oraz specjalizację. Wyboru nie będzie można będzie później doszlifować ponieważ postać w miarę zbierania punktów doświadczenia bohater podbija swoje statystyki automatycznie więc tym samym będzie się ona rozwijać samodzielnie – nie mamy wpływu na to czy zwiększyć siłę czy ilość punktów życia. Postacie posiadają inne specjalizacje oraz inną siłę ataku czy też ilość posiadanych punktów życia (HP) oraz punktów umiejętności (SP). Prócz tego dysponują tarczą energetyczną która przyjmie jako pierwsza impet uderzenia wroga. Po jej wyczerpaniu zabierane są punkty życia postaci.
Asortyment. Postaci mogą używać przedmiotów, głównie do odzyskania życia (HP) czy też punktów specjalnych (SP). Mamy tu także do czynienia z przedmiotami określanymi jako gadgety – stanowią one wyposażenie postaci i wraz z rozwojem gry będziemy mogli je wymieniać na coraz lepsze. Dają one określone efekty dla naszej postaci i umieszczone w slotach którymi dysponuje nasz bohater pozwala zwiększyć nasze parametry (np. szybsze odnawianie życia, tarczy, regeneracja zdrowia itp.).
Sklep. Czasami mamy możliwość skorzystania z okolicznego sklepu gdzie będziemy mogli zakupić różne przedmioty. Przy tych na których nabycie nas stać zobaczymy jasny kolor waluty. Jeśli cena jest zbyt wysoka – wartość przedmiotu przyjmie czerwony kolor. W sklepie możemy także sprzedawać przedmioty jednak ich ceny są niższe.
Postaci poboczne. W czasie rozgrywki będziemy poznawać różne osoby na rzecz których będziemy mieli do wykonania różnorodne misje a co za tym idzie z czasem poznamy je coraz lepiej. Wyznacznikiem jest tu fabuła. Czasami postaci dołączą do nas i będą wspomagać nas w czasie walk. Nie panujemy nad nimi, walczą one samodzielnie – choć po naszej stronie.
Turowy system walki. W czasie walki potyczka toczona jest jako turówka – naprzemiennie czy to nasza postać czy też przeciwnika wykonuje ruch. Kolejność nie jest stała, czasami niektórzy z przeciwników będą mieli możliwość reakcji przed inną postacią z naszej grupy (wyznacznikiem jest parametr inicjatywy). To która postać jest kolejna widzisz na górnym pasku na górze ekranu. Po najechaniu na postać zostanie ona podświetlona. Ułatwia to identyfikację przeciwnika co pomoże nam skuteczniej wybrać którego z wrogów należałoby zaatakować
Planowanie walki. W większości przypadków (ale nie zawsze) przed rozpoczęciem starcia to my będziemy mogli zdecydować z jakimi siłami wroga będziemy walczyć.
- pojawi się ekran planowania starcia i tu sami możemy dobrać przeciwników
- każdy typ spośród których możemy wybierać cechuje się innymi parametrami oraz umiejętnością specjalną
- wraz z dodawaniem kolejnych (max 6 wrogów) powiększa się pasek trudności przekraczając kolejne punkty – za pierwszy z nich otrzymamy nieco więcej pieniędzy w przypadku wygranej, przy drugim pozyskamy nieco więcej doświadczenia zaś przy trzecim możemy otrzymać dodatkowo jakąś nagrodę
- w przypadku gdy realizowana przez nas misja zakłada (dla przykładu) neutralizację pięciu przeciwników – to wcale nie oznacza, że musimy walczyć z pięcioma jednocześnie – możemy ich atakować pojedynczo.
- w każdej nowo rozpoczętej walce odnowi się nasza osłona (ale nie HP i SP)
Walka. Starcie toczy się do momentu całkowitego wyeliminowania wszystkich wrogów.
- potyczka naszych postaci rozpoczyna się zawsze z pełnymi osłonami (są widoczne jako uzupełniający, szerszy pasek koloru jasno niebieskiego pokrywający czerwony pasek życia (HP).
- po zbiciu osłon wrogie ataki zaczną zabierać nam punkty zdrowia.
- wrogie (oraz nasze własne) zgrupowania jednostek biorących udział w walce mogą liczyć dwa rzędy – postać stojąca w drugim rzędzie może nas atakować jednak jest dla nas nieosiągalna jeśli przed nią stoi inna i tym samym zasłania ją – dlatego warto mieć umiejętność która pozwala wymienić wrogów pozycjami – jeśli mocny przeciwnik zastawi słabszą jednostkę nie dostaniemy się do niej dopóki nie pokonamy blokującego.
- przemieszczenie pomiędzy pierwszym a drugim rzędem zabiera nam bieżącą turę ruchu (nie będziemy mogli już w tej zaatakować).
- istnieje szansa, że atakowana postać uniknie naszego ataku (uskoczy – “dodge”)
- używając umiejętności specjalnej (tej, która zużywa SP) istnieje szansa, iż jej użycie nie pobierze naszych punktów SP.
- w czasie swojej tury możemy użyć przedmiotu (by np. wyleczyć się / odzyskać punkty SP) i to nie kończy naszej tury – nadal będziemy mogli przeprowadzić atak.
- możemy także wykonać czynność pominięcia ruchu czy też podjąć próbę ucieczki
- przegrana nie jest problemem – po prostu obudzimy się na statku i będziemy mogli ponownie rozpocząć potyczkę (czy też zrezygnować z niej i zająć się czymś innym).
Starcia w kosmosie. Po odnalezieniu statku który dziwnym trafem spadł na powierzchnię planety na której się aktualnie znajdujemy dostępne stanie się podróżowanie po systemach planetarnych. Będziemy mogli lądować na planetach i badać lokacje które się na nich znajdują. Ale czasami natrafimy także na sytuację gdy przyjdzie nam stoczyć walkę w przestrzeni kosmicznej z innym statkiem:
- wraz z rozpoczęciem kolejnej walki ilość punktów HP którą dysponuje statek odnawia się
- ruszamy się (wykonujemy akcję) naprzemiennie z przeciwnikiem – każdy w swojej turze
- przed rozpoczęciem tury rzucamy kostką a uzyskany wynik to ilość energii którą pozyskamy
- energię można gromadzić – zostawić na kolejną turę (do pojemności paska energii mieszczącego kilka jednostek)
- jako działanie możemy wybrać atak, leczenie czy też umiejętność specjalną
- każde kolejne działanie jest droższe (np. pierwszy strzał kosztuje nas 1 pkt energii, drugi 2 pkt, trzeci – 3 pkt) – należy więc planować kolejne działania i jeśli to możliwe, w każdej turze np. jeden raz strzelić ponieważ koszt będzie najmniejszy
- użycie niektórych umiejętności należy przemyśleć – dla przykładu przełączenie działka na rakiety kosztuje 3 pkt a później pierwszy strzał 1 pkt, drugi 2pkt, trzeci 3 pkt. (co daje 3+1+2+3 = 9 pkt). Oddając 3 strzały zużylibyśmy 9 pkt. Jeśli natomiast byśmy to rozbili na 2 akcje, to byłoby: 3+1+2=6 pkt w pierwszej salwie oraz 3+1=4 pkt w drugiej, więc łącznie 10 pkt przy tej samej ilości strzałów. Warto więc odkładać nieco energii na takie działania jeśli mamy taką możliwość.
- w przypadku porażki nasi bohaterowie budzą się w labolatorium a my tracimy nieco XP oraz pieniędzy.
- patrz także na ilość energii którą posiada przeciwniki – gdy jej nieco nazbiera to lepiej by nasz pancerz był już naprawiony ponieważ w ciągu jednej tury zada nam wtedy większą ilość obrażeń.
Mapa – poruszanie się. W czasie kosmicznych podróży możemy dowolną ilość razy przemieszczać się pomiędzy statkiem a odwiedzaną planetą – tak jak i poruszać się pomiędzy lokacjami na planecie. Jedna zawsze może się zdarzyć sytuacja losowa gdy natrafimy na jakieś zadanie czy też zostaniemy przez kogoś zaatakowani. Mogą nam się także trafić zdarzenia gdzie będziemy musieli podjąć jakąś decyzję.
Planety. W miarę postępów w realizacji scenariusza gry dostępne będą dla nas nowe planety i będziemy także realizować różnorakie misje na ich powierzchniach. Warto tu zajrzeć do każdej lokacji na nowo odkrytej planecie ponieważ możemy tu natrafić na handlarzy, sklepy czy też dostać jakieś zadania od znajdujących się tam postaci. Warto także zapisać sobie gdzieś na kartce czego potrzebuje danych handlarz by w razie uzyskania kiedyś tego towaru wiedzieć dokąd się udać by nie było potrzeby latać wszędzie i szukać po omacku “gdzie to była ta okazja?”
Fabuła gry. W grze mamy pewną liniową fabułę która powoli posuwa się do przodu, serwując nam stałe zdarzenia – jednak to od nas zależy kiedy popchniemy ją do przodu. Możemy też nieco odpuścić i trochę podbudować swoje postaci realizując tworzone na nasze zawołanie własne misje (o tym później).
Typy misji. Po zakończeniu danej misji nadchodzi czas na własnoręczną eksplorację. Dostępny jest generator misji gdzie mamy możliwość wytworzenia misji danego typu (to my decydujemy) cechującą się nieco innym poziomem trudności i tym samym pozwalającą na zdobycie różnej ilości doświadczenia. Wraz z postępami fabuły ilość dostępnych typów misji zwiększa się. Jeśli w czasie realizacji misji mamy za zadanie pokonać jakiegoś wroga i nasze starcie zakończy się przegraną – nic straconego. Obudzimy się w ambulatorium z nieco zmniejszonym doświadczeniem oraz stanem portfela – ale tym razem znając czekających na nas przeciwników możemy nieco inaczej zaplanować przebieg naszych potyczek.
=== PORADY ===
- zebranych surowców w postaci jedzenia, odzyskiwania SP itp. nie sprzedawaj – raz, że są niezmiernie tanie i dwa, że mogą się przydać później.
- skład (ilość postaci) może liczyć max 4 graczy. Z dwoma startujemy, w czasie dalszej rozgrywki pozyskamy możliwość rekrutacji dwóch kolejnych
- postać przed wykonaniem właściwego działania ma możliwość jeden raz (nie tracąc tury ruchu) użyć przedmiotu z ekwipunku – więc można wyleczyć siebie czy też kogoś innego z naszej drużyny.
- warto mieć na podorędziu miksturki usuwające negatywne efekty (takie buteleczki z czarnym płynem) – należy ich użyć na podpalonej/zatrutej itp. postaci PRZED jej turą ruchu. Inaczej nałożone na nią efekty zadziałają odbierając jej zdrowie.
- ZAPISUJ sobie gdzieś na kartce gdzie znajdziesz dany przedmiot na mapie (galaktyka / planeta / handlarz) – my później z dzieciakiem uzbieraliśmy masę kasy a nie pamiętaliśmy gdzie znajdował się handlarz ulepszający nasze wyposażenie.
- umiejętności można wybrać jedynie przed walką. Staraj się wybierać przede wszystkim te pasywne – działają cały czas w przeciwieństwie do tych aktywowanych ręcznie i zużywających SP
- po powrocie na statek automatycznie odnawiane są życie oraz SP (magia czy też punkty specjalne jak kto tam zwie). Można je także odnowić na planecie (w porcie kosmicznym) – korzystaj z tego kiedy tylko masz okazję.
- jedna z postaci będzie dysponować umiejętnością “Mind Hack” – będzie to twoja podstawowa metoda walki – przede wszystkim w czasie walk z bossem. W większości przypadków taki przeciwnik zaatakuje samego siebie czy też jednego z wrogów. Raz, że oszczędzamy turę (nie tracimy zdrowia) i dwa, że sam sobie zabierze osłonę czy też życie.
- staraj się nie ustawiać wszystkich postaci w jednym rzędzie ponieważ przeciwnicy często używają wtedy umiejętności działających na cały rząd – po co mają nam atakować 3 postaci jednocześnie?
- w pierwszym rzędzie stawiaj postaci z dużą ilością HP / regeneracją osłon ponieważ to one przyjmą uderzenia wrogów.
- jeśli widzisz, że przegrywasz i została ci 1-2 postaci to rozważ możliwość wycofania się z potyczki (ucieczka z wykorzystaniem ikonki kurczaka). Lepiej powrócić do walki niż przegrać i stracić nieco XP oraz kasy.
- ostatnie walki z bossem (Bug Millenijny) są dosyć ciężkie i warto do nich podejść dysponując dużą ilością potek zdejmujących negatywne efekty (czarne buteleczki), odnowieniem SP czy też życia. Boss ten często używa ataków opartych na podpaleniu / zatruciu więc trzeba wyleczyć naszą zainfekowaną postać nim nadejdzie jej tura ruchu.
OCENA: POZYTYWNA
Ocena pozytywna. Grało się nam z dzieciakiem dosyć fajnie i udało nam się ukończyć grę. Gra została także ciepło przyjęta przez mojego syna (choć kilka walk było nieco trudniejszych i nie wiem czy by sobie beze mnie poradził). Z czasem niektóre elementy stają się nieco nużące ale wciąż dzieje się tyle, że każdy z nas chciał zobaczyć co będzie dalej… Ogółem grę uważam za udaną i wartą sprawdzenia samemu. Seria podobna jest do Knights Of Pen and Paper choć tu nie ma systemu broni lecz bardziej skupiamy się na umiejętnościach postaci – jeśli grałeś w tą serię to i ta powinna ci się spodobać.
+++ PLUSY +++
- dużo zabawnych gagów – wiele nawiązań do popkultury (odnośnie poruszanych kwestii – humor jest specyficzny)
- przegrana nie powoduje totalnej porażki – jesteśmy nieco cofani do tyłu w rozwoju wydarzeń – wiec gra nie zniechęca
- od nas zależy kiedy ruszymy do przodu z fabułą (jeśli napotkamy zbyt mocnego przeciwnika, można najpierw się podbudować wykonując misje poboczne)
- ciekawy podkład muzyczny
- choć jest to gra single-player, da się grać we dwóch (jak np. ja ze swoim dzieciakiem)
- rozbudowana fabuła na wiele godzin rozgrywki
— MINUSY —
- wymagany jest pewien poziom zrozumienia języka angielskiego
- nieco zbyt mała różnorodność jeśli chodzi o system walk
- trochę kiepsko rozwiązany system broni – są używane jako umiejętności
- walka w kosmosie jest nieco nazbyt uproszczona, zaledwie kilka opcji do realizacji
- po jakimś czasie powtarzalne misje mogą zacząć się nudzić
GALERIA:
YOUTUBE: