Crashland 2 nadciąga! Flux Dabes powraca na Woanope! |
RECENZJA YOUTUBE:
=== NIECO O GRZE ===
- STEAM = https://store.steampowered.com/app/1401730/Crashlands_2/?curator_clanid=31951226
- Data wydania = 10 kwietnia 2025
- Producent = Butterscotch Shenanigans
- Wydawca = Butterscotch Shenanigans
- Gatunek = RPG, Survivalowe w otwartym świecie, Survival, Otwarty świat, Eksploracja, Przygodowe, Wytwarzanie, Jednoosobowe, Niezależne, Piaskownica, Budowanie bazy, 2D, Budowanie, Widok z góry, Bogata fabuła, Przytulne, Relaksujące, Zabawne, Kolorowe, RPG akcji
- Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (1.571)
- Multiplayer = BRAK
- Polska wersja językowa = BRAK
- Regularna cena = 115 PLN
- Wsparcie dla pada = JEST!
- Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/crashlands-2/

Crashlands 2 to dzieło studia Butterscotch Shenanigans i jednocześnie kontynuacja pierwszej części gry, choć opowiedziana tu historia jest niezależna względem wydarzeń z “jedynki”. W tej produkcji, łączącej eksplorację z elementami zręcznościowymi oraz z zawartością lekkiego humoru ponownie wcielamy się w postać kurierki Flux Dabes, która stara się odkryć przyczynę zestrzelenia swojego statku. Tytuł dostępny jest na PC (Steam), urządzeniach z systemem Android oraz iOS, z możliwością kontynuacji rozgrywki dzięki funkcji zapisu międzyplatformowego.
Pod względem wizualnym gra prezentuje się bardzo dobrze i zyskała znaczną poprawę estetyki względem poprzedniczki. Mamy tu do czynienia z izometrycznym widokiem w stylu 2.5D, z pieczołowicie wykonaną oprawą graficzną i cukierkową stylistyką otoczenia. Choć animacje są kilkuklatkowe, zostały pomysłowo zrealizowane poprzez deformacje obiektów, co nadaje światu gry życie i dynamikę. Również oprawa dźwiękowa stoi na wysokim poziomie — ścieżka dźwiękowa jest bogata, a udźwiękowienie świata dopracowane, za co należą się twórcom słowa uznania.

Fabuła gry rozpoczyna się w momencie, gdy międzygalaktyczna kurierka Flux Dabes wreszcie udaje się na zasłużony urlop. Podczas przelotu w rejonie planety Woanope, jej statek zostaje trafiony tajemniczym ładunkiem energetycznym pochodzącym z powierzchni planety. Awaria systemów prowadzi do katastrofy — bohaterka jest zmuszona opuścić pokład przy użyciu kapsuły ratunkowej, rozbijając się na planecie wraz z towarzyszącym jej robotem.
Gra umożliwia jedynie rozgrywkę samemu, nie posiada trybu sieciowego lub kooperacji. Umożliwia rozgrywkę zarówno z użyciem pada jak i klawiatury i w pełni obadałem każdy z nich. Rozgrywka wprowadza gracza stopniowo, poprzez kolejne zadania poszerzające katalog dostępnych przedmiotów i odblokowujące nowe regiony rozległej mapy. Poznajemy lokalnych mieszkańców, wykonujemy ich zlecenia, zdobywamy nowe znajomości i odblokowujemy coraz to bardziej zaawansowane elementy wyposażenia oraz surowce potrzebne do tworzenia przedmiotów, których receptury udało się nam zdobyć. Przy okazji stopniowo poznajemy też historię byłego pracodawcy Flux, który eksploatuje zasoby planety w sposób nadmierny i bezmyślny. Sama planeta Woanope była już areną wydarzeń w pierwszej części gry, gdzie Flux również stawiała czoła wrogowi.

Gra oferuje dość szeroki zakres możliwości craftingu, jednak tworzenie przedmiotów możliwe jest wyłącznie przy stołach warsztatowych — tych zaś jest niewiele i rozlokowane są tylko w kilku miejscach na mapie. Nie da się niczego stworzyć ręcznie w ekwipunku — za każdym razem musimy zebrać wymagane surowce i udać się do wioski, by wykonać żądany przedmiot. Do stworzenia są zarówno elementy opancerzenia i broni, jak i przedmioty zużywalne, takie jak bomby. Najczęściej jednak wytwarzamy przedmioty wymagane przez NPC w ramach wykonywanych misji. Gra oferuje możliwość skorzystania z teleportów, więc w każdej chwili możemy teleportować się do rodzimej wioski czy też w inne lokacje.
W trakcie gry realizujemy także różnorodne misje — część z nich jest poboczna i pozwala zdobyć np. elementy wystroju. Niestety, trudno odróżnić je od głównego wątku, gdyż nie znamy nagrody jaką finalnie otrzymamy. Zadania te zwykle polegają na dostarczeniu określonej ilości surowców lub przedmiotów, przeszukaniu konkretnego regionu planszy czy też eliminacji określonej liczby przeciwników danego typu. Nagrodą za ich wykonanie są zazwyczaj nowe przepisy umożliwiające wytwarzanie przydatnych przedmiotów. Zadania nie są trudne, nie mają ograniczeń czasowych, a większość z nich posiada znacznik celu na mapie, co znacząco ułatwia orientację gdzie też należałoby się udać. Zdarzają się jednak i takie, które nie wskazują lokalizacji, wprowadzając pewien element niepewności i wymagając eksploracji. Trzeba po prostu ze zrozumieniem przeczytać opis zleconego zadania.

Nowe przepisy musimy najpierw odkryć, a właściwie — “wynaleźć”. W tym celu należy porozmawiać z jedną z głównych postaci, co uruchamia proces opracowania danego schematu. Nie wymaga on dodatkowych surowców, ale trwa określoną ilość czasu. Po jego zakończeniu trzeba wrócić do NPC i odebrać recepturę. Czasem konieczne jest także zadbanie o „komfort” danego wynalazcy — np. wybudowanie mebli w jego pokoju lub rozbudowa zamieszkiwanej przez niego przestrzeni, aby zyskać dostęp do bardziej zaawansowanych projektów.
W trakcie rozgrywki nie musimy ograniczać się w zbieraniu surowców, gdyż te dość szybko się odnawiają — podobnie jak i przeciwnicy. Pomocnym narzędziem jest kompendium zawarte w grze, które zawiera informacje o napotykanych stworzeniach (zwykle przypisanych do konkretnych biomów) i pozwala dowiedzieć się, skąd pozyskać konkretne surowce. To samo dotyczy przedmiotów — wystarczy kliknąć na recepturę, by sprawdzić, gdzie zdobyć potrzebne składniki.

Crafting stanowi istotny element rozgrywki. Wraz z postępem fabularnym musimy budować coraz bardziej zaawansowane stoły warsztatowe, dające możliwość przetworzenia nowych surowców – jednak rozwiązano to w przemyślany sposób — nowe stoły po prostu dodają swoje receptury do ogólnej listy, dzięki czemu dostęp do nich mamy z każdego stanowiska. Lista przedmiotów do wytworzenia jest naprawdę obszerna jednakże jeśli któreś uznamy za nieprzydatne to będzie można je zarchiwizować, by nie zaśmiecały głównego widoku. Jeśli nie wiemy, jak zdobyć potrzebny składnik — wystarczy kliknięcie na nim by ustalić gdzie możemy go pozyskać.
Po odblokowaniu nowych elementów opancerzenia musimy je samodzielnie wykonać. Ciekawostką jest, że każde wytworzenie pancerza losuje jego parametry bazowe, co dodaje lekki element losowości. Nasza postać może założyć hełm, pancerz, rękawice i buty, a chyba najważniejszym dla nas parametrem jest ilość punktów życia — która szczególnie istotna jest podczas walk i przebywania w zatrutych lokacjach.

Walka. W trakcie podróży przez kolorowy świat czeka nas wiele walki do stoczenia. Napotykamy zarówno przeciwników którzy są w pełni pasywni jak i takich, którzy zaatakują ilekroć się do nich zbliżymy i będą nas aktywnie ścigać. Walki nie są liczone na milimetry i wymagana jest jedynie doza refleksu by uniknąć śmierci i salwować się ucieczką. Przeciwnicy jakich napotykamy przywiązani są do biomów i jest ich całe multum, charakteryzując się właściwym sobie sposobem ataku. Niektóre biją nas bezpośrednio a inne korzystają z ataku obszarowego. Na mapie często znajdziemy też elementy wybuchowe w postaci niektórych roślin. Wystarczy je zaatakować by te po krótkiej chwili eksplodowały zadając obrażenia każdej roślinie i zwierzęciu w zasięgu rażenia co można wykorzystać do eliminacji wroga. Kilkukrotnie będziemy musieli zetrzeć się z bossem ale te walki też nie są nazbyt trudne. Można też w każdej chwili przełączyć poziom trudności na niższy.
A co jeśli zdarzy nam się polec? Nic wielkiego! Zostaniemy po chwili teleportowani do miejsca startu gdzie rozbiła się nasza kapsuła a w miejscu naszej śmierci zostanie ulokowana dmuchana makieta zaznaczając swoją obecność także na mapie. Zachowujemy będące w użyciu przedmioty czyli pancerz, broń i wyposażenie jednak tracimy całą zawartość plecaka. Korzystając z sieci teleporterów będziemy mogli przemieścić się jak najbliżej tego miejsca by móc udać się tam i odzyskać utracone przedmioty.

Postać ma nieograniczoną pojemność plecaka jednak nie wszystkich przedmiotów możemy używać bezpośrednio. W każdej chwili możemy wejść w ekwipunek i wybrać żądany sprzęt. Postać posiada broń główną oraz cztery sloty na dodatkowe wyposażenie: pasywne amulety zwiększające statystyki nazywane bibelotami, przedmioty użytkowe, takie jak kilof, wędka, sierp do ścinania roślin czy też zużywalne, pozwalające wysadzać skupiska roślin czy też łapać drobne robaczki i owady. Ostatni pasek to przedmioty mogące wspomóc nas w walce – dzięki czemu zaatakujemy wroga za pomocą zebranej energii czy też z użyciem efektów obszarowych.
Mapa w grze jest ogromna — kolejne jej fragmenty odblokowujemy wraz z postępem fabularnym. Gdy myślimy, że widzieliśmy już wszystko, okazuje się, że otwierają się nowe, zaskakujące lokacje. Mapa nie jest generowana proceduralnie, co ogranicza regrywalność, ale eksploracja nadal dostarcza wiele satysfakcji. Aby ułatwić poruszanie się, autorzy udostępnili teleportery — po ich odkryciu możemy przenieść się do danego punktu w dowolnym momencie. Ponieważ otwarcie menu mapy zatrzymuje czas, można to potraktować jako swoistą „ucieczkę” z trudnej sytuacji. Mapa składa się z licznych wysepek połączonych lądami, ale gra umożliwia także budowę mostów między pobliskimi wysepkami, co ułatwia eksplorację i pozwala dotrzeć do ukrytych miejsc.

W trakcie przemierzania mapy napotykamy specjalne kryształy, które odblokowują trwałe bonusy dla postaci — zwiększają ilość życia, szansę na trafienie krytyczne, jego siłę, szybkość ruchu i inne statystyki. Kryształy często są sprytnie ukryte — np. za zaroślami lub skałami — i trzeba się nieco postarać, by je odkryć. Można stwierdzić iż pełnią one rolę rozwoju postaci gdyż zwiększają nasze bazowe parametry i ulepszają ją wraz z aktywacją kolejnych umiejętności.
Będziemy także mogli odkrywać nowe technologie, dające nam dostęp do nowych broni, dekoracji czy też elementów konstrukcyjnych. Nie realizujemy tego osobiście, w tym celu musimy zwrócić się do zaprzyjaźnionych NPC, którzy będą nas też prosić o drobne przysługi co odblokuje kolejne badania. Jakie? Rozbudowę pokoju jaki zajmują, dodanie doń elementów dekoracyjnych, stworzenie nowego typu stołu do craftingu czy też zabranie go jako towarzysza podróży w wyszczególnione miejsce na mapie. Praca nad wynalazkami nic nas nie kosztuje jednakże musimy odczekać odpowiednią ilość czasu nim zostanie on przebadany. Wielokrotnie zwiększają one ilość surowców jakie pozyskujemy w drodze zbierania roślin czy też eliminacji napotykanych stworzeń, dając dostęp do nowych przedmiotów i technologii. Wynalazków także jest dużo zatem przygotuj się na dłuższą rozgrywkę…
Warto również wspomnieć o możliwości pozyskania towarzysza podróży w postaci zwierzaka. Po znalezieniu jaja należy wyszukać osobę znającą się na danym gatunku, a następnie przygotować mu odpowiednie warunki: oddzielne pomieszczenie, właściwe oświetlenie i wystrój. Po pewnym czasie jajo się wykluje, a zwierzak będzie mógł towarzyszyć nam w terenie, zdobywać doświadczenie, a po osiągnięciu odpowiedniego poziomu — aktywnie wspomagać nas w walce.
OCENA: POZYTYWNA = 8/10
Ogółem rozgrywka sprawia sporo satysfakcji, głównie dzięki nieliniowemu tempu i bogatej zawartości. Głównie dlatego, że gracz nie jest nigdzie popędzany i jedynie od niego zależy kiedy zdecyduje się pchnąć fabułę nieco dalej. Nadawałaby się dla dzieci gdyby nie to, że w grze jest zawarte dosyć dużo konwersacji pomiędzy postaciami a języka polskiego niestety brak. Co prawda na mapie zaznaczone są miejsca do których należy się udać a gracz nie podejmuje żadnych wyborów wynikających z podejmowanych rozmów i jest jedynie ich biernym uczestnikiem to jednak niektóre z misji nie mają znaczników na mapie. Opis mówiący dajmy na to “ubij 5 stworków o nazwie Z” lub “znajdź 5 surowców o nazwie U” czy też “wytwórz 6 przedmiotów o nazwie Z” nie będzie nazbyt czytelny dla dzieciaka.
Ogółem gra się w to bardzo przyjemnie. Gra jest jednocześnie dosyć długa i przed nami będzie wiele zadań do realizacji, wynalazków do opracowania oraz miejscówek do zbadania. Mapa gry skrywa wiele tajemnic a eksploracja i znajdywanie ukrytych miejsc jest ciekawym doświadczeniem. Walki nie są zbyt wymagające więc jeśli intencjonalnie nie ustawimy wyższego poziomu trudności każdy powienien sobie poradzić z tym zadaniem. Pewnym utrudnieniem będą na początku przeprawy przez zatrute terytoria lecz z chwilą pozyskania lepszego pancerza czy też mikstury umożliwiającej przebywanie w nich przez kilka minut ten problem przestanie być naszą bolączką.
Jeśli chodzi o moją opinię to bez wątpienia doceniam oprawę graficzną oraz łączny czas gry. Aktywności jest na tyle dużo, iż tytuł zapewni nam zabawę na jakieś kilkanaście godzin. Gra działa stabilnie i choć w ciągu prawie 30h rozgrywki miałem ze 3 przypadki gdy się zawiesiła to nie utraciłem nazbyt dużo – gra wykonuje automatyczne zapisy co kilka minut.
Screeny:
