R326 = INDIANA JONES I WIELKI KRĄG = Przygodówka z zacięciem filmowym

Lubisz oglądać filmy z Indianą Jonesem? Teraz masz szansę zagrać w kolejnym!

RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/2677660/Indiana_Jones_i_Wielki_Krg/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 9 grudnia 2024
  • Producent = MachineGames
  • Wydawca = Bethesda Software
  • Gatunek = Przygodowe akcji, Perspektywa pierwszej osoby, Bogata fabuła, Łamigłówki, Jednoosobowe, Przygodowe, Eksploracja, Skradanie, Historyczne, Akcja, II wojna światowa, Otwarty świat, Śledztwo, Platformowe 3D, Realistyczne, 3D, Platformowe, Wciągający symulator, Polityczne, Polityka
  • Recenzje użytkowników = Bardzo Pozytywne (9.186)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = JEST! – pełen dubbing
  • Regularna cena = 300 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST
  • Gdzie kupić najtaniej? =

 

Indiana Jones i Wielki Krąg to tytuł autorstwa szwedzkiego studia MachineGames, wydany na Steam 9 grudnia 2024 roku. Wcielimy się w nim w rolę tytułowego Indany Jonesa ścigającego się z Nazistami, starając się pozyskać tajemne artefakty mające dawać wielką moc.

Wizualnie gra wygląda naprawdę ładnie. Szczegółowo wymodelowane postacie oraz otoczenie pełne szczegółów z pewnością będą przykuwać twą uwagę w trakcie rozgrywki. Podróżując przez kilka stref klimatycznych od suchych pustyni aż po tropikalne wilgotne dżungle i mroźne górskie szczyty pełne śniegu i zamieci dane nam będzie zwiedzić różne biomy. Warstwa dźwiękowa także stoi na wysokim poziomie i w zależności od przebywanej lokacji będziemy mieć okazję przysłuchiwać się otoczeniu. Trzeba też nadmienić, iż gra posiada polską lokalizację a dubbing jest wykonany naprawdę dobrze.

Rozgrywka rozpoczyna się od wyboru jednego z poziomów trudności a w zależności od naszej decyzji przełożyć się to może na siłę i wytrzymałość przeciwników z jakimi będziemy się ścierać. Plusem jest to, że jeśli stwierdzimy, że jest zbyt trudno to zawsze można go obniżyć i cieszyć się historią z lekkim poziomem trudności zamiast po raz kolejny ładować zapis gry gdy ubije nas przeciwnik czy też spadniemy ze zbyt wysoka. Tu chciałbym pochwalić system zapisu gry – możemy ją zapisywać ręcznie – ale jeśli z jakiegoś powodu zginiemy to respawnujemy się naprawdę blisko miejsca gdzie zginęliśmy. Nie zawsze tak jest – ale w większości przypadków tak właśnie się to dzieje – nie ma konieczności zapisywania gry co chwilę. Możemy także wybrać poziom trudności napotykanych zagadek – różnica będzie taka, że w przypadku łatwiejszej wersji gra częściej będzie nas raczyć podpowiedziami – będzie można np. zrobić zdjęcie i z każdym kolejnym zdjęciem uzyskamy kolejną poradę w jaki sposób należy rozwiązać dane zadanie.

Tytuł to gra przygodowo-zręcznościowa w której będzie nam dane wcielić się w głównego bohatera czyli postać legendarnego archeologa, Indianę Jonesa. Czas umiejscowienia rozgrywki to 1937 rok a nasz bohater dowiaduje się o istnieniu legendy o Wielkim Kręgu – zapiski wspominają o starożytnym i potężnym artefakcie jednak jego moc i przeznaczenie nie jest jasne. Wraz z podróżą przez kolejne lokacje gra karmić nas będzie nowymi wiadomościami na ten temat uszczegóławiając i rozwiewając tajemnicę. Indy nie jest jednak sam w dążeniu do pozyskania artefaktu. Depczą mu po piętach Naziści chcący położyć swoje łapy na tajemniczym przedmiocie, chcąc pozyskać go do własnych celów.

W grze skutecznie połączono system eksploracji otoczenia oraz części wymagające od gracza nieco zręczności. Rzec można że wpleciono też symulator chodzenia ponieważ wielokrotnie zadania będą polegać na przebyciu do punktu A, później udaniu się do punktu B. System zadań jest dosyć elastyczny i mapa lokacji skutecznie prowadzi nas do celu choć zdarzyły się także sytuacje gdzie można było utknąć ponieważ otoczenie nie wskazuje wyraźnie graczowi iż należy wejść w interakcje z jakimś elementem wtopionym w tło scenerii. Czasami natrafimy też na zadania gdzie wymagane będzie punktualne i dokładne wykonywanie danych sekwencji i jeśli nie zadziałamy w pełni perfekcyjnie zgrywając się w czasie – odniesiemy porażkę. Na szczęście z wyjątkiem skakania po skalnych półkach w jednej z lokacji nie są to trudne zadania – a jeśli padniemy to respawnujemy się praktycznie w tym samym miejscu. A zatem wielokrotnie ginąłem próbując wykonać coś co mnie wydawało się logiczne ale twórcy jednak pozostali na stanowisku, że musimy to wykonać nieco inaczej. Najbardziej denerwująca była lokacja górska gdzie trzeba było skakać pomiędzy półkami skalnymi i ściśle było to związane z elementami zręcznościowymi. Ciekawość gracza jest niejednokrotnie nagradzana dając nam możliwość pozyskania dodatkowych punktów doświadczenia czy też odblokowania umiejętności specjalnych. Warto zatem zaglądać w przeróżne zakamarki i badać otoczenie.

Jak się okazuje tytułowy eksponat jest podzielony na fragmenty a jego części są porozrzucane po świecie tak więc przed naszym łowcą przygód stać będzie konieczność przemierzenia kilku miejsc na mapie świata a w każdej czekać na nas będzie szereg zagadek do rozwiązania. Gra jest w zasadzie liniowa jednakże graczowi pozostawiono dozę swobody w eksploracji niektórych z odwiedzanych lokacji – w szczególności w początkowej fazie rozgrywki. Ma się nieodparte wrażenie, że wraz z postępem fabuły ta swoboda jest znacząco skracana i tak naprawdę jedynie dwie części świata, tj. Rzym i Egipt dają możliwość szerokiej eksploracji i odkrywania zagadek – także w postaci szerokiej palety misji pobocznych jakich możemy się podjąć.

Akcja gry jest zarówno rozwleczona w czasie gdzie gracz ma swobodę zwiedzania jak i też zdarzają się momenty gdzie wydarzenia toczą się lawinowo nie dając nam chwili wytchnienia. Wielokrotnie też w samą rozgrywkę wplecione są krótkie scenki fabularne gdzie będziemy jedynie obserwatorami mając wrażenie uczestnictwa w filmie.

Gra dosyć szybko doposaża nas w ekwipunek łowcy przygód: zyskujemy nieodłączny atut Indiego: bicz, zapalniczkę i aparat oraz pistolet. Przeznaczenie zapalniczki łatwo jest odgadnąć: będzie w stanie rozjaśnić mrok podziemnych komnat i korytarzy gdyż rozgrywka naprawdę często toczyć się będzie w mroku. To też spowoduje, że odblokowany zostanie dostęp do nowych lokacji do których wcześniej nie mieliśmy dostępu. Większość akcji toczyć się będzie w zaciemnieniu i niekiedy ciężko jest zauważyć elementy otoczenia. Całe szczęście te ważniejsze gra podświetla i po najechaniu na nie myszką pojawia się komunikat o możliwej interakcji. Aparat służy naszemu bohaterowi do robienia zdjęć a z funkcją przybliżania pozwala dokładniej rozejrzeć się po okolicy. Indy jest pasjonatem fotografii i w trakcie całej rozgrywki co chwila znajdziemy miejsce które ten chce uwiecznić. Zrobienie zdjęcia takiej miejscówce daje naszemu bohaterowi punkty doświadczenia a te służą do odblokowania umiejętności specjalnych. Zdjęcia zwykle muszą być zrobione pod specjalnym kątem więc niekiedy trzeba będzie się dobrze ułożyć ale to łatwo jest odczytać po obramówce przy celowaniu aparatem.

Rewolwer posłuży nam do walki lecz ilość przechowywanej przez postać amunicji jest bardzo niska a dodatkowo jest głośny co ściąga uwagę przeciwników i przywołuje ich na miejsce. Właściwie jest on przez całą grę nieporęczny i bezużyteczny przydając się jedynie sporadycznie do odstrzelenia kłódki w napotykanych kurfach. Indy może też korzystać z broni pozyskanej od przeciwników jednak nie potrafi takowej przeładować. Walka z użyciem pocisków jest znacznie szybsza od potyczki wręcz jednak gra skutecznie nas do tego zniechęca. Wróg trafia z dużej odległości wyjątkowo celnie i ciężko jest znaleźć skuteczną osłonę za którą nie będzie nas w stanie dojrzeć i postrzelić. Jeśli raz użyjemy broni i zastrzelimy przeciwnika – ten także zacznie jej używać i taka potyczka jest już znacznie trudniejsza niż z użyciem broni białej i pięści.

Kolejnym elementem wyposażenia jest sławetny bicz jaki mogliśmy wielokrotnie oglądać w filmach na dużym ekranie. Jest on nader użyteczny i głównie służy bohaterowi jako pomoc przy wspinaniu się do wyżej położonych miejsc, bezpieczne spuszczenie się do niżej położonych miejscówek czy też jako lina umożliwiając pokonywanie wszelkich przepaści, urwisk i rozpadlin. Wystarczy znaleźć punkt zaczepienia, strzelić biczem i możemy przebyć jakąś miejscówkę bujając się niczym na linie. Bicz sprawdza się też skutecznie w walce z wrogiem ujmując mu zdrowie czy też wytrącając broń z ręki.

Walka w dużej mierze toczyć się będzie w zwarciu, na gołe pięści czy też wykorzystując możliwe do pozyskania elementy otoczenia. Butelka, drewniana pałka czy też znaleziona nieopodal łopata doskonale sprawdzają się jako oręż wybijając napotkanym Niemcom głupoty z głowy. Ostre “dzyń” i kolejny szwab leży nieprzytomny na ziemi!

W grze poukrywane są też liczne łamigłówki jakie trzeba będzie rozwiązać. Są to zarówno zagadki sytuacyjne, ściśle związane z fabułą jak i też można rzec opcjonalne, których rozwiązanie da nam punkty doświadczenia, walutę gry czy też pozwolą dostać się do niedostępnych wcześniej lokacji skrywających nagrodę. Czasami natrafimy też skrzynie z zamkiem szyfrowym i tu zwykle w bezpośredniej okolicy przypadkiem znajdziemy też karteczkę z kodem czy też zapiskami, które naprowadzą nas na rozwiązanie.

Jak już wspominałem postać rozwiązując zagadki czy też fotografując otoczenie potrafi gromadzić doświadczenie. Po uzbieraniu odpowiedniej ilości punktów będziemy mogli na stałe odblokować umiejętność specjalną, która może znacząco ułatwić prowadzoną rozgrywkę. Nowe umiejętności możemy pozyskać realizując dostępne misje czy też np. zbierając specjalne broszury – zwykle są one poukrywane w jakichś miejscach ale często możemy je znaleźć po odblokowaniu dostępu do danej lokacji, rozwiązując opcjonalną zagadkę. W grze nazwane zostały jako “Przewodniki” i pogrupowane zostały na kilka sekcji. Zwiększają wytrzymałość bohatera w różnych kategoriach oraz ułatwiają samą grę zwiększając np. liczbę możliwych do przechowywania przedmiotów, wydajność w walce czy też ilość zdrowia postaci bądź jego regenerację.


 

OCENA: POZYTYWNA = 7.5/10

Zacznę od ceny gry. Patrząc na cenę gry na Steam i porównując to do niespełna 15h rozgrywki jest ona oderwana od rzeczywistości. Na szczęście obecnie tytuł dostępny jest w przystępnej cenie Game Pass-a więc można wykupić miesięczny dostęp i przejść grę w kilka dni.

Gra była ciekawym doświadczeniem i pozwoliła odnieść wrażenie uczestnictwa w filmie. To jakby Minecraft Story Mode dla dorosłych choć ze znacznie poszerzoną swobodą działania. Niestety jedynie dwie lokacje w grze dają graczowi nieco więcej pola do zwiedzania świata gry na własną rękę. Pod koniec fabuły miałem już jednak wrażenie pewnego zmęczenia wskutek powtarzalności schematu działań i realizacji zadań niejako na siłę.

Dużym plusem jest tu zróżnicowanie samej fabuły. Nie można narzekać na jednolitość zadań do realizacji, są one przeplatane różnymi aktywnościami i stosowane jest inne podejście dzięki czemu nie ma znużenia gdyż różnią się od siebie. Przypaść do gustu może także ogólne wykonanie gry – ta jest po prostu ładna i wiele lokacji wpada w oko.

Z rzeczy, które mi się szczególnie nie podobały jest wplecenie w grę czegoś na wzór majaków sennych gdzie bohater biega bez celu i przyczyny w kółko po wymaiginowanym kampusie pełnym dziwnego otoczenia i retrospekcji. Jak dla mnie ta część historii była wyjątkowo niedorzeczna i psuła odbiór gry.

W grze nie ustrzeżono się też błędów. Choć sama gra się nie wiesza i działa stabilnie to jednak zdarzyło mi się chyba ze 2-3 sytuacje gdzie postać nie zachowywała się tak jak powinna. Nie chciała się odczepić od gzymsu czy też co gorsza w podziemiach moja towarzyszka zablokowała się w jednym z pomieszczeń i biegałem bez sensu 20 minut próbując dojść do tego jak rozwiązać dane zadanie. Rozwiązanie było prozaiczne ale wymagało bezpośredniego przejścia na miejsce inaczej gra się blokowała i nie można było nic zrobić. Całe szczęście gra umożliwia cofnięcie zapisu gry.

Ogólnie jest to dosyć ciekawy tytuł choć cena zwala z nóg. Jeśli zdecydujesz się na “wypożyczenie” gry korzystając z Game Passa może być ciekawym doświadczeniem.


Screeny: