Picross Fairytale – nonogram: Red Riding Hood secret == Kolejne nonogramy do rozwikłania!

Kolejna wariacja na temat układania nonogramów! Tym razem nieco trudniejsza układanka…

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/820030/Picross_Fairytale__nonogram_Red_Riding_Hood_secret/

►WWW Twórców = http://somer-games.com/index.htm


=== NIECO O GRZE ===

Kolejna gra o układaniu nonogramów. Uczta dla umysłu!  Ciekawa… choć ma też nieco wad – ale o tym w dalszej części recenzji. Gra autorstwa ukraińskiego studia Sommer Games. Stworzyli oni także inne tytuły poruszające się w tematyce nonogramów.

 

  • Data wydania = 19 czerwca 2018
  • Producent Somer Games
  • Wydawca = 8Floor
  • Gatunek Rekreacyjne, Logiczne, Tryb jednego gracza, Family Friendly, Przygodowe, Board Game, Niezależne, Capitalism, Management, Ukryte przedmioty
  • Recenzje użytkowników = Mieszane (11)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 17,99 PLN
  • Więcej informacji = https://barter.vg/i/71991/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Gra posiada dosyć schludną i miłą dla oka oprawę graficzną – nie wyróżnia się jakoś specjalnie pośród innych gier tego typu ale także nie razi. Ot, taki średniak aczkolwiek wykonany dosyć staranie.

Dźwiękowo nie rzuca na kolana – w tle przygrywa nam stonowana muzyczka i przyznam, że nawet przy dłuższej grze wpada w ucho – nie denerwuje jak ma to czasami miejsce przy innych tytułach. Poza samą oprawą tła muzycznego jest kiepsko – stawianie przez nas znaczników na planszy nie jest potwierdzane żadnymi dźwiękami, plansza jest po prostu niema. To należałoby poprawić… Reszta interface reaguje na nasze kliknięcia.

 


 

=== ROZGRYWKA ===

To co jako pierwsze rzuca się w oczy to podejrzenie, że gra jest konwersją z telefonów komórkowych. I tak też jest w rzeczywistości – grę można pobrać za darmo także na telefony z Androidem. Niestety wraz z konwersją przyszły też złe nawyki z telefonów w postaci mikropłatności…

 

Do gry wprowadza nas mały tutorial wyjaśniający zasady rozgrywki – jesteśmy uczeni na jakiej zasadzie rozgrywane są nonogramy i na kilku slajdach oraz animacjach wytłumaczone są zasady, którymi kieruje się gra. Jesteśmy gotowi do potyczki z kwadratami…

 

Po tym krótkim samouczku przedstawiona jest nam lakoniczna historia z której dowiadujemy się, iż za zadanie będziemy mieć towarzyszenie głównej bohaterce i naszym zadaniem jest pozyskanie szeregu kluczy dzięki czemu będziemy w stanie otworzyć końcową lokację w postaci zamku znajdującego się na wzgórzu. Po tym lądujemy na planszy z widoczną ścieżką przejścia i możemy przystąpić do rozgrywania kolejnych poziomów. Nie wiem jak ma się do tego widoczne w tytule “200 zagadek” (200 nonogramów), ponieważ przez pierwsze 3 przystanki, które przeszedłem wszystkie składały się z pięciu zagadek do rozwiązania. Przystanków jest czterysta co łącznie dawałoby 1 200 nonogramów do rozwiązania. Trochę dużo…

 

Wracając do gry. Rozgrywka na pierwszych poziomach to pięć następujących po sobie zagadek do rozwikłania. Oczywiście możemy przerwać ją w dowolnej chwili i wyjść z gry a później powrócić na nowo do gry i rozwiązać ją na nowo – nie trzeba ukończyć za jednym zamachem wszystkich pięciu.

Plansza gry to standardowe pole nonogramów czyli prostokąt o bokach X na Y kratek, które dla większej czytelności są przekreślone liniami co 5 kratek. Po lewej stronie oraz na górze widzimy zestawienie ile kratek należy wypełnić. Zasady są standardowe dla nonogramów czyli mamy podane ile kratek w danej kolumnie czy też rzędzie jest zamalowanych jednak nie wiemy ile pustych pól je dzieli. Jeśli mamy podane 1-3-4 to oznaczać będzie, iż mamy do umieszczenia jeden zamalowany kwadrat, następnie pojawi się minimum jedno puste pole po nim zaś kolejna grupa trzech połączonych ze sobą zamalowanych kratek i znowu nieustalona ilość pustych pól a dalej cztery zamalowane ciągiem kratki. Oczywiście puste pola mogą być także przed pierwszym i ostatnim zamalowanym elementem. Do nas należy dedukowanie w jaki sposób wypełnić planszę zgodnie z podanymi zasadami tak, by wszystkie założenia były spełnione. Liczby podane na opisie rzędów i kolumn muszą się zgadzać więc do nas należy rozkminienie gdzie co należy umieścić by wszystko się zgadzało.

 

Miejsce położenia elementów zaznaczamy lewym klawiszem myszki zaś prawym możemy postawić krzyżyk w miejscu w którym według nas nie mogą znajdować się zamalowane kwadraty. Dzięki temu eliminując kolejne pola w których zasady zabraniają pojawienia się wypełnionych elementów stopniowo zawężamy miejsca w jakich możemy umieścić żądane figury. Drogą dedukcji będziemy wypełniać w ten sposób następne fragmenty planszy aż rozwiążemy zagadkę. Nieco ułatwi nam pracę fakt, iż w przypadku użycia wszystkich możliwych do wypełnienia pól przy danej linii pojawi się znacznik. Należy wtedy wypełnić pola w których nie mogą mieścić się już pełne kwadraty – ułatwi to poźniejsze rozeznanie się w sytuacji na planszy. Należy tu jednak mieć na uwadze, iż znacznik użycia wszystkich elementów pojawia się nawet gdy nieprawidłowo je ułożymy!

 

Istnieje także możliwość użycia podpowiedzi – przycisk znajduje się na lewej belce ekranu. Dzięki temu na planszy pojawi się (w prawidłowym miejscu) jeden wypełniony kwadrat. Niestety ilość możliwych do użycia podpowiedzi jest limitowana. Wraz z przechodzeniem kolejnych poziomów będziemy zarabiać wirtualną walutę, za którą możemy zakupić pakiet podpowiedzi do użycia. Jeśli nie będziemy mogli tego zrobić z braku funduszy wchodzą tu mikropłatności – za żywą gotówkę możesz zakupić pakiet podpowiedzi.

 

Podobnie działa drugi z przycisków na lewej belce widoczny po lewej górnej stronie. Widoczne tam oko pokazuje nam ilość wypełnionych (ułożonych – gdzie wypełniliśmy już wszystkie niezbędne do ułożenia pełne pola)  już linii (w pionie i poziomie). Kliknięcie tego przycisku pokaże nam podsumowanie ile z nich jest ułożonych poprawnie a ile linii jest źle ułożonych. Prócz tego wszystkie poprawnie ułożone linie (w pionie i poziomie) zostaną niejako “zatwierdzone” – znikają liczby z opisu wierszy i nie da się ruszyć wypełnionych już linii. Pozostaje nam wtedy sprostowanie popełnionych przez nas pomyłek. Moją radą jest ściągnięcie wszystkich klocków i ponowna analiza ułożenia elementów i oczywiście wyłożenie ich we właściwym układzie. Podobnie jak z podpowiedziami także i tu za możliwość ze skorzystania z tych porad musimy zapłacić wirtualną walutą kupując pakiet podpowiedzi czy też zapłacić realnymi pieniędzmi jeśli zdecydujemy się na zakup.

 

Prawidłowe wypełnienie wszystkich pól spowoduje, iż gra automatycznie rozpozna ukończenie układanki i wyświetli nam kolorowe odzwierciedlenie rozwiązywanej przez nas układanki. Zostaniemy przeniesieni do kolejnej a jeśli wypełnimy już cały pakiet dla danego poziomu powrócimy do mapy świata z poziomami.

 

 

 


PORADY:

  • Nie kupuj pomocy w postaci odkrywania jednego pola (wskazującego, które pole powinno być wypełnione) – bardziej opłacalne jest jedynie kupowanie weryfikacji prawidłowego wypełnienia linii i jego oszczędne używanie jedynie dla plansz na których utknęliśmy – już pod koniec ich wypełnienia by namierzyć linie w których popełniliśmy pomyłkę.
  • Staraj się rozpoczynać rozgrywkę od zaznaczenia wszystkich pól jasno wynikających z opisu linii co do których jesteś w 100% pewien. To pomoże w dalszym zorientowaniu się w sytuacji.

 


OCENA: NEUTRALNA

Gra jest dosyć ciekawa i sprawi wiele frajdy szczególnie dla osób, które lubią pomyśleć i pogłówkować. Mechanicznie mogłaby być nieco lepiej wykonana i chodzi mi tu przede wszystkim o zachowanie wskaźnika myszki – przy dużej ilości linii łatwo jest o pomyłkę co wielokrotnie mi się zdarzało. Wypełniając kolejne pola spojrzałem przez pomyłkę na definicję sąsiedniej linii i popełniłem błąd. Jeśli zauważysz to w porę to nie ma problemu jeśli jednak zaczniesz według tego wypełniać dalsze fragmenty układanki dojść do tego gdzie popełniłeś błąd będzie ciężko. Nie podoba mi się wprowadzenie tu konieczności zapłaty za zakupienie podpowiedzi co według mnie wprowadza pewien niesmak dla użytkowników PC-tów.  Ilość możliwych do użycia podpowiedzi jest nazbyt niska a ceny pakietów wysokie. Ogólnie gra mi się podoba jednakże brak wskazywania przez myszkę swojej lokacji by łatwiej odczytać linię na której się znajdujemy uważam za małą niedoróbkę. Tak więc pomimo tych niesnasków grę mogę śmiało polecić. Funkcjonalnie – działa – ale gdy ograłem już inne tytuły widzę, iż ten nieco kuleje pod względem funkcjonalności gdy porównałem ją do innych gier z nonogramami.

 

+++ PLUSY +++

  • Ładna oprawa graficzna
  • Ciekawa ścieżka muzyczna
  • Interesujące zagadki

 

— MINUSY —

  • Mikropłatności! Za używanie podpowiedzi czy też sprawdzania poprawności ułożenia schematów trzeba płacić – a ilość podstępnych za darmo wskazówek jest ograniczona.
  • Brak potwierdzania dźwiękiem umiejscowienia przez nas elementów – nieco niema ta nasza układanka
  • Mechanika gry jest nieco kulawa – brak jest wskazania na której linii znajduje się obecnie kursor myszy. To powoduje, że łatwo jest się pomylić przy większych układankach odczytując dane z sąsiedniego pola. Aż takim problemem było podświetlić aktualną pozycję?

 


Screeny:


 RECENZJA:


 YOUTUBE – gameplay: