Przed nami kolejny “dungeon crawler” gdzie za zadanie mamy przebyć liczne jaskinie, zdobyć chwałę pokonując hordy smoków nim te staną się śmiertelnym zagrożeniem.
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/640430/Dragons_Dungeon_Awakening/
=== WPROWADZENIE ===
Dungeon’s Dragon: Awakening to gra typu roguelike w której eksplorujemy kolejne losowo generowane poziomy – odkrywając kolejne tajemnice, odgadując zagadki i walcząc z wrogami. Gra jest trudna i niejednokrotnie przyjdzie nam zejść z tego świata. Nie wybacza nadmiaru pomyłek. Do tego nietuzinkowa oprawa graficzna. Spróbujesz przetrwać i odnajdziesz smoka w czeluściach lochów?
- Data wydania: 11 sierpnia 2017
- Producent: LunarPixel
- Wydawca: Atriagames
- Polska wersja językowa: BRAK 😥
- Gatunek: Akcja, Przygodowe, Niezależne, RPG
- Recenzje użytkowników: Bardzo pozytywne (50)
- Cena: 9,99 EUR (około 40 PLN)
=== GRAFIKA I MUZYKA ===
Grafika to dwuwymiarowowa oprawa przywodząca na myśl liczne rzesze produktów a la RPG Maker – z tym, że wydaje się być nieco bardziej dopracowana. Z tego co możemy zauważyć wygląd stylizowany jest na modnym ostatnimi czasy pikselowym 8/16-bit. Postaci zarówno nasze jak i przeciwników są animowane, animacje towarzyszą także wykonywanym czynnościom jeśli doprowadzamy do interakcji z otoczeniem. Jest schludna i czytelna choć nazbyt pachnie tu pikselozą. Ewidentnie widać, że gra jest konwersją z telefonów i razi tu przede wszystkim nieco gorsze wykorzystanie miejsca którym dysponujemy na ekranie w porównaniu do telefonów (ale o tym później).
Oprawa muzyczna jest niczego sobie. Dźwięki otoczenia oraz akcje wykonywane przez bohaterów / wrogów wykonane są prawidłowo i w miarę rozgrywki zapominamy o ich istnieniu. Muzyka także wpada w ucho i przy dłuższej rozgrywce nie przeszkadza.
=== ROZGRYWKA ===
Za zadanie mamy pokonać smoki które budzą się do życia. Musimy działać szybciej niż one i to właśnie do nas należy misja ratowania świata. W tym celu musimy przemierzyć głębię labiryntów by dopiąć celu. Dostępne mamy 6 różnych lokacji które różnią się zarówno wyglądem jak i też stworami które możemy weń napotkać.
== Mechanika gry ==
Pole gry widzimy z góry, pod lekkim rzutem izometrycznym. Zarówno nasza postać jak i wszystkie inne reprezentowane są jako pionki na planszy gry. Podejście do przeciwników umożliwia ich zaatakowanie jednak problemem jest to, że oni atakują pierwsi. Czasami napotkamy także jednostki które potrafią prowadzić ostrzał dystansowy na odległość 2-3 pól (łucznicy). Rozwiązaniem tego jest tak wykorzystywać elementy otoczenia i poruszać się w ten sposób, by nie mogli do nas strzelać i byśmy do nich doszli doprowadzając do bezpośredniego starcia – po czym ich wyeliminować. Większość bohaterów walczy w zwarciu tak więc musimy dotrzeć do przeciwników by móc ich zaatakować. Nie każdy atak (zarówno nasz jaki i wroga) się udaje więc czasami zdarzają się chybienia.
== Bohaterowie ==
Dostępnych jest 8 grywalnych postaci które posiadają odmienny tryb walki a także umiejętności specjalne. To determinuje całkowicie inne podejście do trybu walki a w szczególności konieczność opracowania innej taktyki realizacji potyczek. Inaczej walczy się barbarzyńcą czy też złodziejem. Na początku rozgrywki otrzymamy dostęp do 4 postaci a resztę musimy sobie odblokować zużywając kryształy które odnajdziemy w trakcie eksploracji labiryntów.
== Cechy postaci ==
Każdą postać determinują takie cechy jak:
- AT (Attack) – siła ataku – determinuje ilość zadawanych obrażeń
- AR (Armor) – pancerz – obrona czyli redukcja ilości otrzymywanych obrażeń
- ST (Strength) – siła – ilość fizycznych (zadawanych) obrażeń.
- DR (Durability) – wytrzymałość – wpływa na ilość “odbitych” obrażeń
- EN (Energy) – energia – ilość punktów życia (HP)
- IN (Intellect) – intelekt – ilość punktów many
- AG (Agility) – zręczność – szansa na wykonanie uniku czy też zadanie obrażeń krytycznych
- RS (Resistance) – odporność – odporność za zaklęcia (zatrucia, podpalenie itp.)
== Labirynt ==
Każda z dostępnych 6 lokacji to całkowicie odmienne środowisko. Sama mechanika wygląda identycznie – różnica to inny wygląd oraz inne potwory które możemy napotkać w danej lokacji.
== Sprzedawcy ==
W trakcie rozgrywki napotkamy różnych sprzedawców oferujących nam asortyment swoich sklepików. Będziemy mogli im sprzedać znalezione towary (rzecz jasna taniej niż te sprzedawane przez nich) czy też zakupić coś od nich. Prócz tego świadczą także możliwość naprawy przedmiotów. Rzecz jasna za złoto. Sprzedawcy oferują jedynie przedmioty pewnych kategorii (i skupują towary podobnej maści) więc możemy się nieco nachodzić szukając właściwego sprzedającego jeśli chcemy zakupić dla przykładu uzbrojenie.
== Inventory – Plecak ==
Postać posiada swój plecak w którym możemy przechowywać przedmioty a także wyposażyć ją w niektóre z przedmiotów. Na starcie nie mamy tego za dużo ale z czasem w trakcie eksploracji znajdziemy ich znacznie więcej. I tu jest właśnie bolączka ponieważ wykonanie wykazu przedmiotów woła o pomstę do nieba. Widzimy jedynie 6 przedmiotów i by zobaczyć kolejną szóstkę musimy przełączać się strzałkami na kolejną “stronę”. Kto to wymyślił? Może miało to sens na komórkach, ale na PC po prostu denerwuje…
== Ekwipunek ==
Dostępny z poziomu plecaka pozwala nam doposażyć naszą postać w jeden z elementów:
- broń – im lepsza tym większe zadawane obrażenia
- hełm – zwiększa parametr obrony
- rękawice – jak wyżej
- pancerz – zwiększa parametr obrony
- wisiorek – zwiększa któryś z parametrów
- pierścień – także zwiększa jakiś z parametrów
Niestety lecz każdy z przedmiot posiada pewną (100 na starcie) punktów wytrzymałości które spadają w trakcie prowadzonych walk. Z czasem wytrzymałość spadnie do zera i nie będziemy już mogli używać tego przedmiotu. Możemy go naprawić u jednego z handlarzy, zużywając złoto które znajdujemy w trakcie eksploracji.
== Przedmioty ==
W trakcie przemierzania labiryntów natrafimy na skrzynie (niektóre wymagają kluczy które wypadają po ubiciu jednego z przeciwników) po otworzeniu których możemy pozyskać kolejne elementy ekwipunku czy też uzbrojenia. Możemy je także zakupić u napotkanych po drodze handlarzy (nie ma konieczności kupowania “od razu”, możemy do nich wrócić dopóki nie opuścimy danego poziomu) czy też z losowym prawdopodobieństwem pozyskać po zabiciu potwora. Przedmioty mogą mieć dwojaką cenę – wyrażoną w złocie czy też kryształach dlatego warto się zastanowić czy aby na pewno warto poświęcić kryształy które wszak w przeciwieństwie do złota pozostaną nam po śmierci postaci. Przedmioty wypadają zawsze w pełni wytrzymałości (nareperowane) tak więc od razu gotowe do użycia. Mogą także zwiększać parametry postaci tak więc musisz zastanowić się którego zechcesz użyć – a które zaś sprzedać…
== Kryształy / Złoto ==
W trakcie podróży możemy zebrać jedną z dwóch walut gry. Pierwsza to kryształy- które są dosyć rzadko spotykane – ale za to nawet jeżeli padniemy to ich nie tracimy. Druga waluta to złoto, które znika wraz ze śmiercią postaci. Po uzbieraniu kryształów możemy zakupić za ich pomocą (na stałe) kolejne postaci w grze jak i też tymczasowe (tylko dla kolejnej walki) bonusy postaci. Już nie pamiętam czy kryształy możemy pozyskać po ubiciu potworów – ale złoto czasem wypada także z ubitych przeciwników.
== Przeciwnicy ==
Każda z lokacji (jaskinie / zamek itp.) posiada innych przeciwników do pokonania. Różnią się nie tylko wyglądem ale także parametrami a co niektórzy posiadają także umiejętności specjalne. Zdziwiłem się gdy nagle okazało się, że na jednym z poziomów przeciwnicy kradną mi pieniądze czy też rzeczy z ekwipunku a w innej lokacji potrafią podpalić czy też zatruć postać, inny z kolei potrafił zamrozić i postać gubiła przenoszone właśnie przedmioty. Tak więc gra potrafi zaskoczyć.
== Bossowie ==
Co jakiś czas trafi nam się poziom z bossem którego musimy pokonać by przejście do kolejnego poziomu zostało odblokowane. Dopóki tego nie zrealizujemy będzie ono zablokowane. Boss jest nieco bardziej wymagającym przeciwnikiem tak więc lepiej jest podejść do niego przygotowanym.
== Rozwój (zdobywanie XP)
Wraz z pokonywaniem kolejnych przeciwników zdobywamy nieco punktów doświadczenia. Po osiągnięciu granicy danego poziomu przeskoczymy na kolejny co skutkuje przyznaniem nam punktów do dyspozycji oraz odnowieniem punktów życia oraz many. Nasuwa się zatem jasny wniosek – należy mieć ten fakt na uwadze i dążyć do tego by przeskok na kolejny poziom następował w chwili gdy potrzebujemy odnowić swoje zasoby – oszczędzając tym samym nasze fiolki z maną / życiem. Staraj się jednak nie przesadzić by przypadkiem się nie przeliczyć i nie zginąć. Punkty doświadczenia możemy rozdysponować klikając na ikonkę postaci. Przeniesie nas to do planszy gdzie możemy wybrać jedno z pól. To spowoduje odkrycie sąsiednich tak więc będziemy mieć tu małą zagadkę w którym kierunku się udać. Czasami takie pole może zawierać także obrazek umiejętności specjalnej (tą można dodatkowo podbić wybierając ja ponownie – jednak ostrożnie – może to spowodować wzrost ilości punktów many które są wymagane by móc jej użyć!).
=== PORADY ===
- lokalizacja zapisów gry: %USERPROFILE%/AppData\Local\dragonsdungeonawakening
- nie zapomnij uzbroić postaci (ekwipunek) po rozpoczęciu gry
- jeśli to możliwe, wykorzystaj do maksimum korzyści jakie niesie fakt, iż po wbiciu kolejnego levelu odnowi się poziom życia i many – rozgrom kilku kolejnych przeciwników by zdobyć dodatkowe doświadczenie
- nie jest wymagane wybicie wszystkich przeciwników do nogi na każdym poziomie – czasami rozsądniej będzie opuścić poziom nie tracąc nadmiernej ilości punktów życia
- kliknięcie na dowolnej kratce mapy przemieści tam naszą postać – ale uwaga! – algorytm przesuwania postaci jest głupi i przejedzie naszą postacią także przez pola które są dla nas szkodliwe (lawa itp.).
- zawsze miej w zapasie zastępstwo dla obecnie używanych przedmiotów – one się zużywają – wiec byś nie został ze zużytym przedmiotem i nie musiał walczyć wręcz…
- nie walcz nigdy z więcej niż jednym przeciwnikiem jednocześnie – obaj atakują w tej samej turze a ty możesz zaatakować tylko jednego co spowoduje, że stracisz nadmiar życia
- na górze znajduje się miejsce na potki życia / many tak więc miej to zawsze w zapasie – nie da się wejść do plecaka w trakcie walki.
=== OCENA: POZYTYWNA ===
Rozgrywka jest urozmaicona i jednocześnie wymaga z naszej strony nieco kombinowania by móc zdobyć nieco więcej kryształów i wykorzystać je do ulepszeń naszej postaci. Minusem jest jednak fakt, iż gra jest konwersją z komórek (lub wydawane jest równolegle?) więc można by ją nieco lepiej dostosować do rozgrywki na komputerach. Co niektóre okienka z naszymi zasobami są zbyt małe – można by je rozszerzyć tak, by mieściły więcej przedmiotów co zapobiegłoby nadmiarowemu klikaniu by coś odnaleźć.
+++ PLUSY +++
- ciekawa i wymagająca rozgrywka (czasami aż za trudna)
- losowo generowane plansze gwarantują niepowtarzalność rozgrywki
- grywalność
- miła dla oka grafika, nienużąca ścieżka muzyczna
— MINUSY —
- gra wymaga nieco ogrania by móc ją zrozumieć – o umiejętnościach przeciwników dowiadujemy się dopiero naocznie w trakcie starć
- wykonanie plecaka (inventory / ekwipunek) – pokazane jest jednocześnie jedynie 6 przedmiotów… jakby na ekranie nie można było ich umieścić więcej…
- brak wyraźnego alarmu (informacji), iż przedmiot psuje się i już wkrótce przestanie być zdatny do użytku
- zdarza się, iż na wyższych poziomach nie możemy napotkać sprzedawcy u którego moglibyśmy naprawić swój ekwipunek (dlatego warto zawsze mieć zastępstwo dla aktualnie używanych przedmiotów)
- GUI gry jest ściśle powiązany z wersją na telefony komórkowe. Aż prosi się o lepsze wykorzystanie możliwości jakie wnosi komputer PC
GALERIA: