R146 = THE SURVIVALISTS recenzja pixelowej szkoły przetrwania Team 17

Dosyć przyjemna gra o eksploracji i przetrwaniu utrzymana w klimacie zręcznościowym z dużą dozą rzeczy do stworzenia i miejsc do eksploracji.

RECENZJA YOUTUBE:


 

=== NIECO O GRZE ===

Tytuł autorstwa Team 17 wprowadza nas w świat tropików gdzie naszym zadaniem jest przetrwać i wyrwać się z wyspy na której się rozbiliśmy i finalnie uciec z niej. Przyjemna zręcznościówka bez nacisku właśnie na warstwę zręcznościową za to skupiająca się na craftingu i eksploracji.

 

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/897450/The_Survivalists/?curator_clanid=31951226
  • Data wydania = 9 października 2020
  • Producent Team 17 Digital Ltd
  • Wydawca = Team 17 Digital Ltd
  • Gatunek = Crafting, Przygodowe, Online Co-Op, Tryb jednego gracza, Survival, Open World Survival Craft, Otwarty świat, Base Building, Tryb wieloosobowy, Open World, Kooperacja, Rekreacyjne, Exploration, 2D, Hunting, Character Customization, Akcja, Pixel Graphics, Top-Down, Procedural Generation
  • Recenzje użytkowników = Mieszane (932)
  • Multiplayer =  JEST!
  • Polska wersja językowa = JEST! (bardzo dobre spolszczenie!)
  • Regularna cena = 90 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Gdzie kupić najtaniej? = https://gg.deals/game/the-survivalists/

 

OCENA: POZYTYWNA = 7-8/10

Dosyć ciekawy tytuł, który po dopracowaniu przez autorów może stać się naprawdę ciekawą pozycją. Grało mi się w to dosyć fajnie. Plansze są rozległe, jest nieco miejsc do zbadania a sama mapa generowana jest losowo więc każda rozgrywka toczyć się będzie w nieco innym otoczeniu.

Naszym zadaniem jest opuszczenie wyspy a droga ku temu daleka. Trzeba znaleźć porzucony i uszkodzony galeon i z użyciem dużej ilości surowców naprawić go i odbudować co finalnie umożliwi nam podróż do domu.

W grze lądujemy na bezludnej wyspie prowadząc żywot rozbitka. Z czasem okazuje się, że wyspa jednak nie jest niezamieszkała a napotkani wrogowie czy też dzikie zwierzęta nie oddadzą terenu bez walki. Duże połacie mapy do eksploracji, dużo rzeczy do budowania i odkrywania.

Graficznie przedstawia się bardzo ładnie i oprawa graficzna to bez wątpienia jest jej silną stroną. Podobnie jak udźwiękowienie i bardzo fajne ścieżki muzyczne. Obiekcje można mieć natomiast co do tego, że widoczne obiekty czasami “przykrywają się” jeśli są umieszczone jeden za drugim (np. drzewa czy przeszkody terenowe w postaci krzaków czy kamieni) co utrudnia poruszanie się i naprawdę denerwuje. Autorzy powinni pokazywać zarysy przeszkód tak jak ma to miejsce w innych grach.

Fajnym pomysłem jest też możliwość trenowania małp napotkanych na wyspie i przyuczania ich do wykonywania jakiegoś zawodu choć system ten czasami nieco kuleje. W ten sposób cedujemy na zwierzaki konieczność żmudnej i czasochłonnej pracy a te z czasem zdobywają doświadczenie i pracują o wiele wydajniej od nas.

Dosyć dużym problemem jest dostępność surowców ponieważ są porozrzucane po całej mapie i niekiedy trzeba się nieźle nabiegać by pozyskać potrzebne nam przedmioty. Śmierć gracza też nie jest tu problemem ponieważ co prawda stracimy posiadane przedmioty (będą leżeć w miejscu gdzie padła nasza postać) lecz wystarczy dotrzeć ponownie w to miejsce i je odzyskać. Problemem jest natomiast to, że nie jest ono w żaden sposób oznaczone na mapie i trzeba szukać go “na pamięć”. Ot taki mały minus bo sama mapa jest dosyć funkcjonalna.

Nie należy się też bać zużycia surowców – co kilka dni następuje respawn i odtwarzają się w tym samym miejscu więc można znów je zebrać nawet jeśli poprzednio zebraliśmy dosłownie wszystko. Surowce są też niejako bolączką ponieważ niektóre znajdują się w odległych częściach mapy i trzeba robić dalekie wyprawy. Co prawda w późniejszym etapie gry można też postawić portal, który znacząco skróci czas podróży jednak jest to dosyć droga zabawa.

Dobrze zrobiono też system lochów, które w przypadku poszukiwania głównych kluczy gry są naprawdę naprawdę rozległe. Ale mają też jednocześnie wielki minus – te małe lochy napotykane co jakiś czas na wyspie są naprawę malutkie i składają się jedynie z kilku pomieszczeń.

W grze brak jest rozlewu krwi więc nadaje się dla najmłodszych – podobnie z obsługą, która jest dosyć intuicyjna i łatwa do ogarnięcia. Problemem może być jedynie system sterowania małpami, które nie do końca reagują poprawnie i niekiedy potrafią się niejako “zawiesić” jeśli na naszą osadę pójdzie najazd wroga. Czasami mają też problem z załapaniem tego czego chcemy je nauczyć. No i brak jest im dokładnego oznaczenia czym konkretnie dana małpa się zajmuje. Zarządzanie stadkiem małp (z menu głównego – listy) też nie jest do końca dobrze rozwiązane.

Drzewko craftingu jest dosyć fajnie zrobione choć można mieć obiekcje co do tego, że nie widać przedmiotów, które są gdzieś dalej i które dopiero odkryjemy. To sprawia, że grając pierwszy raz nie do końca wiemy co jeszcze nas czeka i co będziemy mogli wytworzyć – ale jednocześnie jest też intrygujące ponieważ wprowadza nutkę tajemniczości.

Największy mój zarzut w stosunku do autorów to wielki pierdolnik w systemie składowania przedmiotów. Małpy są totalnie głupie w tym zakresie i przenoszą przedmioty losowo umieszczając je w różnych skrzyniach. To powoduje, że po chwili nie wiadomo gdzie jest składowany dany przedmiot – trzeba przeglądać wszystkie dostępne kufry ponieważ 5 sztuk jest w jednej, 10 w drugiej i 90 w trzeciej. Noszą je jak im wygodnie i w zasadzie to denerwowało mnie najbardziej. Plus może jeszcze to, że małpy po zużyciu narzędzia po prostu stają gdzieś w oddali zamiast wrócić do wioski i zabrać nowe (o ile byłoby dostępne).

Dosyć fajnie zrobiono też tryb multiplayer i zabawa wspólnie z przyjaciółmi może być ciekawym doświadczeniem. Możemy np. podzielić się pracą do zrobienia – jeden będzie dostarczać surowce, inny budować a jeszcze inna osoba zajmie się tworzeniem niezbędnych przedmiotów. Elementów do budowy wioski trochę jest, w tym nieco elementów dekoracyjnych, więc można stworzyć ładnie wyglądającą wioskę.

Ogółem – bardzo fajny tytuł, który wymaga jednak jeszcze nieco wypolerowania drobnych mankamentów ze strony autorów by był bardziej grywalny. Kilka rzeczy można jeszcze poprawić, ale jest dobrze a pewnie z czasem będzie jeszcze lepiej. Patrząc jednak na postęp aktualizacji oraz Road-Map myślę, że uda im się to bez wątpienia osiągnąć. Polecam!

 


Screeny: