R131 = AMERICAN FUGITIVE == Recenzja gry pokroju starego dobrego GTA w nowej odsłonie

Ciekawy tytuł – coś jakby stare dobre GTA w nieco innej odsłonie.

STEAM = https://store.steampowered.com/app/934780/American_Fugitive/


RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

American Fugitive jest dziełem studia Fallen Tree Games Ltd i na Steam zostało wydane prawie rok temu w dniu 21 maja 2019 roku. Tytuł przywodzi na myśl pierwsze części serii GTA jednak tu mamy do czynienia z pełnym środowiskiem 3D. W grze wkraczamy na ścieżkę nie do końca zbieżną z prawem a naszym zadaniem jest odkryć tajemnicę śmierci naszego ojca.

  • Data wydania = 21 maja 2019
  • Producent = Fallen Tree Games Ltd
  • Wydawca = Curve Digital
  • Gatunek = Akcja, Przygodowe, Open World, Niezależne, Otwarty świat, Top-Down, Zbrodnia, Top-Down Shooter, Driving, Isometric, Tryb jednego gracza, Strzelanka
  • Recenzje użytkowników = W większości pozytywne (890)
  • Multiplayer = BRAK
  • Karty = SĄ!
  • Polska wersja językowa = JEST!
  • Regularna cena = 72 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST
  • Więcej informacji = https://gg.deals/game/american-fugitive/

=== ROZGRYWKA ===

Grafika to trójwymiarowe środowisko z dosyć dokładnym odwzorowaniem obiektów co cieszy oko. Wszystko wygląda dosyć ładnie więc przyjemność płynąca z rozgrywki jest tym większa. Animacja postaci czy też pojazdów jest dosyć dopracowana i wygląda dosyć naturalnie.

Warstwa dźwiękowa także zasługuje na pochwałę gdyż czy to strzelanie, pomruk silnika czy też dźwięk rozwalanych ogrodzeń brzmi naprawdę przyzwoicie.

W grę wpleciono wątek fabularny który musimy rozwiązać. Nasza przygoda rozpoczyna się od historii głównego bohatera w której zostaje on wrobiony w zabójstwo własnego ojca. Jego świat się tym samym zawalił a on trafił do więzienia. Zbieg okoliczności powoduje, iż udaje mu się z niego uciec i zaczyna on prowadzić ustalenia w celu wyjaśnienia kto wrobił go w zabójstwo a w szczególności kto jest sprawcą mordu członka rodziny.

Jak się okazuje rodzime miasto pełne jest korupcji sił porządkowych. Dowiadujemy się tego od naszego szwagra, który prowadzi lokalne złomowisko i jednocześnie zajmuje się też szemranymi interesami. To on wciągnie nas w sieć nielegalnych zadań oferując nam szereg początkowych misji oraz zapoznając ze stojącymi coraz wyżej w hierarchii przestępczej osobnikami.

Co jakiś czas będziemy dowiadywać się pewnych szczegółów na temat śmierci naszego ojca i finalnie dążyć do znalezienia sprawcy, poznania jego motywów działania i rozwiązania całej zagadki. Misje są dosyć zróżnicowane i choć część jest podobna to jednak nie na tyle by zniechęcić gracza i poczuł on znużenie powtarzalnością.

Zlecane nam zadania w większości przypadków polegają na kradzieży lub przetransportowania jakiegoś samochodu czy też rzeczy, odnalezieniu danej osoby i jej rozpytaniu lub zastraszeniu celem zdobycia informacji.

Zlecane nam zadania w większości przypadków będą nie do końca zgodne z prawem a zatem będziemy musieli pilnować by w momencie ich realizacji w okolicy nie kręcił się żaden glina. W przeciwnym wypadku może być to mały problem ponieważ zaczną nas oni ścigać. W zależności od wagi zadania poszukiwania za naszą osobą mogą mieć różny stopień nasilenia. Jest on mierzony w gwiazdkach i im wyższy poziom poszukiwań tym większe siły i środki są angażowane w pościg. Początkowo od pieszego pościgu czy też wezwaniu innych radiowozów na miejsce przy jednej gwiazdce stopniowo pogoń przybiera na sile. Pojawia się opancerzony wóz antyterrorystów, helikopter policyjny, jednostki wojskowe czy też nawet finalnie czołg.

Pościgi są dosyć trudne do zgubienia pieszo – szczególnie jeśli goni nas helikopter – ciężko jest schować się przed snopem światła policyjnego szperacza i dopiero dorwanie jakiegoś samochodu i ucieczka w jakieś miejsce odosobnienia zapewnia możliwość ujścia pojmaniu przez policję. Wystarczy odczekać odpowiednią ilość czasu i tak mniej więcej co 20-30s uda nam się pomniejszyć stopień poszukiwań o jedną gwiazdkę.

W przypadku jeśli zostaniemy ujęci tracimy swój ekwipunek i znów musimy zbierać broń i wyposażenie.

Jeśli zawalimy misję będziemy musieli ją powtarzać. Misje w większości nie mają limitu czasowego jednak kilka z nich będzie wymagać od nas wyrobienia się w zdefiniowanym czasie więc trzeba będzie w nich się streszczać. Większość jest dosyć prosta choć zdarzyła się jedna, którą musiałem przechodzić kilkukrotnie nim udało mi się ją pozytywnie ukończyć.

Nasza postać za pomyślne ukończenie misji zarobi nieco pieniędzy oraz różną ilość punktów doświadczenia (w zależności od trudności misji). Punkty można też zarabiać wykonując skoki kaskaderskie na ustawionych tu i ówdzie podestach. Wymagane jest tu przeskoczenie odpowiedniej odległości oraz pomyślne lądowanie zamiast efektywnej wywrotki. Ostatnią możliwością pozyskania punktów doświadczenia jest odnajdywanie poukrywanych sejfów. Tu czasami trzeba się też nieco wysilić ponieważ niektóre z nich wymagają podania kodu dostępu – a też zwykle znajdziemy w postaci kartki z zapiskami w innym pomieszczeniu.

Zebrane punkty doświadczenia można spożytkować w sklepie z ulepszeniami. Dostępne mamy tu różne kategorie przy czym kolejne poziomy zaawansowania do odblokowania wymagają zapłaty większej ilości gotówki oraz poświęcenia większej ilości punktów.

Ulepszenia pozwolą nam wzmocnić naszego bohatera czy też dodać mu nowe umiejętności. Dzięki temu pozyska więcej punktów zdrowia, będzie mógł przebiec dłuższy odcinek czy też zwiększy się jego szansa na udane ujęcie lub wystraszenie zakładnika bądź obsługę sklepu w przypadku dokonania napadów. Ulepszeń jest dosyć dużo tak więc jest z czego wybierać. Postać na starcie posiada dosyć mały udźwig więc jednym z pierwszych ulepszeń będzie zapewne zwiększenie pojemności plecaka, kolejnym podbicie jej wytrzymałości czy też punktów życia.

Obok ulepszeń mamy też okno ekwipunku. Nasza postać może posiadać dosyć szeroką gamę uzbrojenia od pistoletów poprzez strzelby, broń automatyczną czy też karabiny. Do każdego z nich trzeba niestety znaleźć bądź zakupić amunicję (która jest dosyć tania) a ta wyczerpuje się dosyć szybko – na szczęście przełączenie na inną jednostkę broni jest szybkie i czas na tą chwilę jest zatrzymywany. Wracając jednak do ekwipunku – nasza postać może przenosić obiekty, które przywracają jej życie, wszelkie uzbierane rzeczy typu pozbierane w czasie włamań drogocenne przedmioty czy też dodatkowy osprzęt w postaci liny, kajdanek, trytytek służących związaniu zastanego w czasie penetracji domostwa właściciela. Znalezione drogocenne przedmioty możemy zaś sprzedać w miejscowym lombardzie co pozwoli nam poprawić stan naszych finansów.

Dosyć przydatna będzie także mapa. Widoczny jest na niej rozkład ulic i budynków oraz charakterystycznych miejsc uwidocznionych także w legendzie. Bardzo dobrze działa tu system nawigacji. Po podjęciu danej misji na mapie zostanie wytyczona ścieżka do miejsca przeznaczenia. Prócz tego na ekranie gry mamy znacznik kierunku wraz z podaną odległością od celu. W przypadku jeśli mamy taką potrzebę możemy samodzielnie kliknąć na mapę i gra też wskaże nam drogę dojazdu do naszego celu. Działa to nadzwyczaj dobrze i sprawdza się w trakcie rozgrywki. Dodatkowo jeśli pojedziemy inaczej niż jest to pokazane na mapie bardzo szybko zostanie nam wytyczona nowa trasa.

Akcja gry toczy się na trzech wysepkach będących kolejnymi regionami tego samego miasta odblokowanymi wraz z postępem linii fabularnej. Kolejne z nich dają nam dostęp do nowych aut oraz odsłaniają przed nami nowe misje prowadzące nas ku odszukaniu zabójcy naszego ojca. Osobiście zdradzę, że zakończenie nieco mnie zaskoczyło.

Nasz bohater w celu poprawienia stanu swojego konta może także samoistnie podejmować się różnych zadań. A właściwie nie tyle zadań – co działać na własną rękę. Możemy… kraść. W nocy jest to nieco trudniejsze, ponieważ zwykle wtedy ludzie przebywają w swoich mieszkaniach, ale w ciągu dnia… w ciągu dnia ludzie udają się do pracy i możemy baraszkować w ich posiadłości bez przeszkód. To znaczy prawie bez przeszkód. Prawie każde mieszkanie posiada system alarmowy i jeśli wtargniesz do niego przez jakiekolwiek okno – uruchomi się. Wtedy odpali się licznik. Zwykle odpala się około na około 100 sekund i po jego upływie przybywa policja. My musimy wszystko ogarnąć nim ten minie. Eksploracja każdego z pomieszczeń zabiera pewną ilość czasu więc zwykle nie zdążysz sprawdzić wszystkich i trzeba wybierać te najbardziej owocne jak sypialnia lub salon. Skrytki i drogocenne przedmioty zwykle nie są przechowywane w kuchni i ubikacji – należy więc sprawdzić inne pomieszczenia. Po przetrzebieniu danego lokum musimy przejść do kolejnego i jeśli czas na to pozwala – także i je przeszukać. Wypadałoby też uciec nim ilość czasu spadnie do zera i na miejscu pojawi się policja starająca się nas dorwać.

 


OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Gra mi się spodobała. Jest dobrze wykonana i nie nuży przy dłuższej rozgrywce. Co prawda wszystko jest tu dosyć powtarzalne w schemacie ukradnij X w miejscu Y – ale misje fabularne są na tyle różnorodne, że jednak zdaje się tego nie zauważać. Sterowanie jest wygodne a postać na tyle dobrze animowana, że wszystko wygląda naturalnie choć można przyczepić się do niektórych sytuacji jak na przykład ciągnięcie/niesienie przedmiotów gdzie wygląda to bardzo sztucznie.

Dynamika jazdy jest dobrze utrzymana i tu w zależności od kierowanego pojazdu zauważymy, iż nieco się one między sobą różnią. Część ma lepsze właściwości manewrowe zaś część mocniejszy silnik. Pozwoli to uzyskiwać większe prędkości ale wiąże się niestety z łatwiejszą utratą kontroli nad sterowanym autem. System jazdy jest dobrze wykonany choć muszę się tu poskarżyć na pnie drzew, które trzeba pokonywać niejako na wyczucie ponieważ nie widać ich gdyż są przesłonięte koronami drzew.

Fajnie zrobiono też system destrukcji. Co prawda zniszczyć możemy tylko niektóre z obiektów pokroju ogrodzenia czy też pomniejszych drzew lecz rozwalanie wszelkich murków i płotów daje jakąś satysfakcję.

Gra posiada także doskonałe spolszczenie. Całość tekstu jest po polsku i tłumaczenie wykonano naprawdę dobrze.

Tytuł jest dosyć ciekawy i wart uwagi. Przeszedłem wątek fabularny i powiem, że zakończenie nieco mnie zaskoczyło. Jeśli zaś chodzi o długość samej gry – to powiedziałbym, że jest nawet może nieco zbyt długa ponieważ na sam koniec historia zaczyna się już nieco ciągnąć – ale jest jeszcze w miarę. Natomiast co do poziomu trudności to powiedziałbym, iż jest nieco za łatwo. O ile zdziwiła mnie agresja policyjnych pościgów (na plus – jeżdżą naprawdę dobrze i doskonale spychają nas z drogi) o tyle pościg pieszy nazbyt łatwo jest wymanewrować – zaś w przypadku ucieczki przed samochodami – wystarczy zjechać kawałek od drogi i przejeżdżające nieco dalej radiowozy przestają już na nas reagować. Pomimo tych drobnych mankamentów gra jest jak najbardziej warta przejścia samemu.

 

+++ PLUSY +++

  • Ładna oprawa graficzna i dobre udźwiękowienie.
  • Dobra animacja postaci.
  • Duża gama broni do wyboru.
  • Duża grywalność i ciekawie opowiedziana historia.

— MINUSY —

  • Jest nieco zbyt łatwo.
  • Misje są nieco powtarzalne
  • Policja nie reaguje nazbyt dobrze (zbyt niski “poziom wykrywania” gracza).

Screeny: