R130 = SHAPEZ.IO = Procesy produkcyjne rodem z Factorio?

Prosta acz ciekawa gra wzorowana na Factorio w której naszym zadaniem jest projektowanie procesów wytwórczych.

STEAM = https://store.steampowered.com/app/1318690/shapezio/

DEMO = https://shapez.io/


RECENZJA YOUTUBE:


=== NIECO O GRZE ===

Gra ta jest dziełem jednej osoby – Tobiasa Springer a autora możecie kojarzyć z dwóch jego innych gier wydanych w zeszłym roku: YORG.IO bądź YORG.IO 3. Recenzowana gra jest nieco niezwykła, ponieważ jest to gra Open Source – o otwartym kodzie źródłowym. Jak widać na powyższym przykładzie dobry pomysł można jednak spieniężyć. Kolejną ciekawostką jest to, że tytuł ten dostępny jest także w postaci pełni funkcjonalnego dema działającego w przeglądarce, które różni się od pełnej wersji kilka drobnymi szczegółami ale jak już wspomniałem – działa! Dostępne jest pod adresem https://shapez.io/

  • Data wydania = 7 czerwca 2020
  • Producent = Tobias Springer
  • Wydawca = Tobias Springer
  • Gatunek = Strategiczne, Building, Base Building, Automation, Symulacje, Niezależne, Resource Management, Rekreacyjne, Management, Otwarty świat, Crafting
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (445)
  • Multiplayer = BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = JEST!
  • Regularna cena = 14,50 PLN
  • Więcej informacji = https://gg.deals/game/shapezio/

 

=== ROZGRYWKA ===

SHAPEZ.IO to dosyć ciekawy tytuł w którym możemy przetestować swój zmysł organizacji i planowania. Gra polega na realizacji kolejnych stawianych przed nami misji a te znów na skonstruowaniu figury o odpowiednim kształcie i kolorze. Dokonać tego możemy odpowiednio planując naszą bazę i przekształcając linie produkcyjne.

Gra jest nieco zbliżona założeniami do Factorio i to ono natchnęło twórcę do stworzenia swojej gry. Podobnie jak w Factorio tak i tu zadaniem gracza jest zbudowanie odpowiedniej linii produkcyjnej i dostarczenie do swojej bazy żądanej figury.

Na planszy zlokalizowane są porozrzucane grupki surowców w postaci różnych figur złożonych zawsze z czterech elementów o różnym kształcie – ćwiartki koła, kwadratu, części ostrokąta i tym podobne. Połączone razem ze sobą w cztery części w wyniku dają różne kombinacje tworząc przeróżne figury.

Naszym zadaniem na każdym levelu jest dostarczenie do budynku-matki odpowiedniej ilości egzemplarzy żądanego kształtu. Na pierwszych poziomach jest to dosyć proste ponieważ surowce można zwyczajnie wydobyć jednak z każdym kolejnym poziomem trudność wzrasta. Trzeba będzie je ciąć, obracać i na nowo sklejać by uzyskać pożądaną formę. Do tego dochodzą także trzy podstawowe kolory: czerwony, niebieski i zielony. Gdy je ze sobą odpowiednio wymieszamy dorzuci nam to kolejne trzy. Figury musimy także odpowiednio barwić a kolejne zadania postawią przed nami także konieczność tworzenia bardziej wymyślnych kształtów o różnej kolorystyce.

Wraz z przechodzeniem na kolejny poziom otrzymamy też dostęp do nowych maszyn co otworzy przed nami nowe możliwości operowania procesami wytwórczymi.

Stawianie wszelkich budynków jak i też pasów transmisyjnych jest darmowe i nie wymaga od nas ponoszenia żadnych kosztów. W połączeniu z nieskończoną mapą powoduje, że kompleks zakładów wytwarzających pożądany kształt możemy postawić dosłownie w dowolnym miejscu i wystarczy jedynie dociągać linię transportową do bazy.

Wraz z awansem na kolejne levele do naszego zestawu możliwych do stworzenia budynków wejdą kolejne ich rodzaje. Znajdziemy tu rozdzielacze, które podzielą zawartość towarów przesyłanych jednym pasem na dwoje czy też ich przeciwność w postaci budynku umożliwiającego scalenie dwóch do jednego.

Przyda się także taki pozwalający obracać element o 90 stopni czy też przecinak umożliwiający cięcie figur na pół lub w dalszym etapie gry całkowite rozerwanie kształtu na cztery składowe. Do tego dorzucić można także elementy pozwalające przemalować obiekty oraz mieszalniki farb pozwalające na wytworzenie nowych barw. Obiekty możemy też przekręcać, nakładać jeden na drugi co pozwoli na tworzenie bardziej skomplikowanych wzorów.


OCENA: POZYTYWNA = 7/10

Dosyć ciekawy tytuł, który zajmie cię na kilka dni. Dosyć dopracowany jeśli chodzi o działanie i jednocześnie oferujący dosyć dużo zabawy. Zadaniem gracza jest optymalizacja i rozpracowanie technologii pozwalającej wytworzyć mu potrzebny w danym zadaniu surowiec. Gra co prawda posiada 20 zdefiniowanych leveli do przejścia jednak nie ma końca – kolejne żądane elementy niezbędne do wytworzenia są generowane losowo i można w nią grać bez końca. Plansza także jest pokaźnych rozmiarów więc można dowolnie zaplanować przebieg swoich linii produkcyjnych.

Gra jest o tyle ciekawa, że bez problemu można przenieść zapis stanu z gry do przeglądarki i znów z powrotem. Można pograć w pracy, zostawić działającą w tle by dozbierały się surowce i później wrócić ponownie do gry. Niby małe oszustwo, ale działa.

 

+++ PLUSY +++

  • Dopracowany tytuł
  • Przenaszalny save (przeglądarka -> gra i vice versa)
  • W pełni funkcjonalne demo gry

— MINUSY —

  • Pasy transmisyjne znane z Factorio przenoszą tylko jeden przedmiot i nie można ich łączyć bezpośrednio ze sobą (wiem… to inna gra – ale przyzwyczaiłem się)
  • Nie można przyśpieszać gry.

Screeny: