R125 = NIMBATUS – The Space Drone Constructor == Recenzja połączenia zabawy w budowanie z fizyką

Ciekawy tytuł łączący zabawę z fizyką. Zbuduj własnego drona i wyrusz w kosmos!

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/383840/Nimbatus__The_Space_Drone_Constructor/

WWW = https://www.nimbatus.ch/


RECENZJA YOUTUBE:


 

=== NIECO O GRZE ===

Nimbatus jest dziełem szwajcarskiego studia Stray Fawn Studio, któr e mają też w swoim dorobku tytuł Niche – A genetic survival game. Na Steam gra została wydana w dniu 11 maja 2020 roku jednak obecna była na nim już od dłuższego czasu w statusie Early Access. Gra startowała także na Kickstarterze, uzyskując wsparcie prawie 2900 osób i przebijając prawie czterokrotnie założenia zbiórki.

 

  • Data wydania = 14 maja 2020
  • Producent = Stray Fawn Studio
  • Wydawca = Stray Fawn Studio, WhisperGames
  • Gatunek = Niezależne, Symulacje, Akcja, Otwarty świat, Building, Kosmos, Survival, Fizyka, Space Sim, Science fiction, Destruction, Open World, Crafting, Przygodowe, Exploration, 2D, Open World Survival Craft, Procedural Generation, Tryb jednego gracza, Robots
  • Recenzje użytkowników = Bardzo Pozytywne (750)
  • Multiplayer =  Remote Play Together
  • Karty = SĄ!
  • Polska wersja językowa = JEST!
  • Regularna cena = 72 PLN
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Więcej informacji https://gg.deals/game/nimbatus-the-space-drone-constructor/

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Gra ma estetyczną choć nieco surową grafikę 2D i niezłe udźwiękowienie. Planety mają swój własny styl, każda z nich wygląda inaczej – różnią się układem pagórków, wypełnieniem, obecnymi na niej roślinami drzewami czy też oraz przeciwnikami. Nasz statek oraz jego elementy konstrukcyjne prezentowane są jako różnorodne figury geometryczne .

W przypadku udźwiękowienia każda akcja wywołana przez nas – czy to atak jakąkolwiek bronią czy też trafienie we wroga jest odpowiednio prezentowana. Podkład muzyczny jest ciekawy i nie jest nudny w przypadku dłuższej rozgrywki.


 

=== ROZGRYWKA ===

Gra umożliwia nam eksplorację proceduralnie generowanych systemów składających się z różnych planet. Na każdej z nich czekają na nas różnorakie zadania do realizacji różniące się poziomem trudności oraz samym celem misji. By temu sprostać gracz musi zbudować swój pojazd, który podoła postawionemu przed nami zadaniu.

Tytuł umożliwia rozgrywkę w trybie jednego gracza – realizując główny wątek gry – oraz w czymś na wzór trybu multiplayer w którym możemy zetrzeć się z maszynami stworzonymi przez innymi graczy w różnych odmianach wyścigów i potyczek.

Po rozpoczęciu gry pokazuje ci się krótki samouczek, który uczy cię w jaki sposób budować swoje drony. W nim są dostępne różne podstawowe elementy z których można skonstruować maszyny latające kierując się swoim własnym pomysłem i wyobraźnią. Samouczek zapozna nas także z fizyką obecną w grze.

W grze musimy stworzyć swój własny pojazd, którym będziemy realizować zlecone nam misje. Możemy stworzyć dowolną ilość takich pojazdów i wykorzystywać je w zależności od potrzeb i sytuacji. Możemy go zbudować za pomocą dostępnych części składowych, tj. silniki, pancerze i tak dalej – służy do tego specjalne okno konstrukcji. Istnieje także możliwość skorzystania z już gotowych konstrukcji, importując czyjeś schematy z warsztatu Steam.


W przypadku samotnej rozgrywki zapoznawani jesteśmy z historią gdzie jednostki zbrojne zwane Korporacją atakują z zaskoczenia nasz statek kradnąc z niego element napędu pozwalającego na skoki międzygwiezdne. Udaje nam się uciec jednak teraz przed nami kolejne zadanie: unikać sił Korporacji oraz odzyskać utraconą jednostkę napędową. Droga doń wiedzie przez wiele systemów planetarnych oraz kilka galaktyk.

Po wejściu do danej galaktyki przed nami stanie wybór dalszej ścieżki podróży ponieważ zwykle mamy więcej niż jedną trasę biegnącą przez różne układy planetarne i prowadzącą finalnie do skoku do kolejnej galaktyki.

W danym układzie planetarnym zwykle znajduje się kilka planet, które możemy eksplorować niestety każdorazowe podejście do nich powoduje, iż wzrasta poziom zagrożenia atakiem ze strony Korporacji co skutkować może uszkodzeniem naszego kadłuba. Każda z planet posiada misję, którą musimy wykonać przy czym jej pomyślne zakończenie da nam dodatkowe części, które możemy wykorzystać przy montażu naszego drona służącego realizacji misji.

Misje jakich będziemy mogli się podjąć są gatunku zniszczenia konkretnych budynków, gniazd zwierzęcych czy też eksterminacji konkretnych zwierząt. Prócz tego możemy mieć za cel zebranie oraz przetransportowanie niektórych przedmiotów znalezionych na planecie na nasz statek. Nie są nazbyt trudne o ile właściwie przygotujemy się na ich wykonanie i odpowiednio dobierzemy wyposażenie naszego statku. W trakcie rozgrywki wypełniając zlecone nam misje będziemy musieli ścierać się z wieloma przeciwnikami. Mogą być to owady rodzące się w gnieździe roju, działka znajdujące się na powierzchni planet czy też latające tu i ówdzie gromady wrogich dronów.

Prócz tego napotkamy różne utrudnienia w postaci zmiennych warunków pogodowych i środowiskowych. Planety mogą mieć różne rozmiary, cechować się odmienną grawitacją czy też siłą wiatru a także zakresem temperatur. Układy naszego statku mogą być narażone na zimno powodujące zmrożenie i blokadę lub nawet wyłączenie danych układów czy też palące ciepło powodujące rozgrzanie elementów i ich zniszczenie. Jeśli mowa o zimnie, to napotkane mrożące kryształy można zniszczyć i przestanie nas mrozić lecz lawa wypełniająca jądro planety i poszerzająca niekiedy swoją objętość to już problem przed którym trzeba będzie szybko uciekać…

Na planetach znajdziemy także czasami porozrzucane gromady surowców dwojakiego zastosowania. Żółty w postaci trytu jest niezbędny do ponoszenia kosztów przeciążenia rdzenia pojazdu jeśli użyjemy większej ilości komponentów niż dozwolone minimum. Czerwony w postaci Unobtanium służy do kupna komponentów czy też broni w odwiedzanych sporadycznie sklepikach oraz naprawy statku i zakupu doń ulepszeń w przypadku wizyt w garażu. O ile żółtego surowca jest w bród o tyle czerwone Unobtanium jest dosyć rzadkie i musimy się nieco napocić by je zebrać. Planety są generowane losowo więc różnią się pomiędzy sobą budową oraz występowaniem zagrożeń.

Drona eksploracyjnego, którym realizujemy zadania nie da się naprawić w trakcie trwania misji planetarnej tak więc musimy być przygotowani na różne wypadki losowe. Każdy element statku może zostać zniszczony w trakcie trwania misji. To oznacza, iż jeśli wystawimy na zewnątrz silniki pojazdu i zostaną one zniszczone to sterowanie nim będzie znacznie utrudnione czy też nie będzie wcale możliwe gdyż zaczniemy kręcić się w kółko. Dlatego nasz dron musi być odpowiednio opancerzony czy też wyposażony w osłony pokrywające najważniejsze elementy statku. Energia dostarczana dla statku przez moduły ogniw solarnych zapewnią nam nieskończoną ilość energii lecz jeśli będzie ich zbyt mało nie nadążą dostarczać odpowiedniej ilości prądu byśmy mogli jednocześnie strzelać i używać tarcz energetycznych.

By przystąpić do misji musimy najpierw zbudować swój statek przygotowując go do wypełnienia celu podejmowanego przez nas zadania. Statek posiada główny rdzeń a naszym zadaniem jest dołożenie kolejnych komponentów – silników oraz oprzyrządowania pozwalających bronić się, atakować jak i też sterować naszym pojazdem.

Sterowanie musi zostać ustawione przez nas samych. To my ustawiamy elementy czy też przypisujemy samodzielnie różnorodne klawisze, których użycie będzie aktywować odpowiednie silniki czy też elementy uzbrojenia, tarcze itp. Ważna jest właściwa ich konfiguracja ponieważ w przeciwnym wypadku nasz statek nie za bardzo będzie chciał lecieć do przodu czy też nie będziemy nim mogli skręcać na boki.

Najlepsza część gry to duża elastyczność jeśli chodzi o możliwości konstrukcji naszego drona. Jego budowa polega na dokładaniu kolejnych posiadanych przez nas części przy czym niekiedy musimy sobie radzić z brakiem co niektórych elementów. Jeśli brak jest napędu w postaci zwykłych silników to trzeba użyć ich mniejszej wersji o mniejszym ciągu. Tak samo w trakcie prowadzonej kampanii – każda z planet po wykonaniu misji da nam jakieś elementy do wykorzystania przy rozbudowie naszej maszyny. I to będzie też dla nas pewnym wyznacznikiem wyboru ponieważ chętniej będziemy wybierać misje w których zyskać możemy potrzebne nam elementy. Brakuje mocy? Będziemy szukać zbiorników energii. Brakuje paliwa? Większych baków mogących pomieścić paliwo.

Przy montażu elementy możemy odpowiednio przekręcić by np. część silników robiła za manewrowe czy też hamujące/wsteczne a część broni ustawić sobie pod różnymi klawiszami by na przykład rozdzielić ich rodzaje. Broń czy też osłony wymaga dostarczenia energii a zatem musimy dorzucić generatory. I tu pojawi się problem jeśli zużywamy nazbyt dużo mocy ponieważ zasób szybko może się wyczerpać i staniemy się bezbronni. Zarówno paliwo jak i energia powoli się odnawiają więc wystarczy poczekać w bezpiecznym miejscu na ich regenerację i znów można wracać w wir walki.

Części których możemy użyć jest dosyć dużo więc jest z czego budować swój wymarzony statek. Pewnym problemem na początku będzie natomiast mała ilość posiadanych egzemplarzy ale z czasem wraz z rozwojem gry będziemy mogli zakupić czy też zdobyć ich nieco więcej.

Pewnym problemem jest natomiast brak dokładniejszego opisu jak działa dana część. Co prawda opis jest, ale dopiero po zamontowaniu części i przetestowaniu samemu poznamy ich wady i zalety. Trzeba też wspomnieć o tym, iż części mogą się nieco pomiędzy sobą różnić posiadając dodatkowe ulepszenia.

Jeśli chodzi o samą mapę eksploracji galaktyki to układy są połączone pomiędzy sobą liniami skoku. Na starcie są one zablokowane i dopiero gdy zrealizujemy dostępne misje zostaną one odblokowane. Problem w tym, że każde podjęcie misji prowadzi do powiadomienia Korporacji o naszym położeniu. Trzeba zatem ocenić, które z planet warto jest odwiedzić a bazując na trudności zadań czy też nagród jakie możemy pozyskać podejmiemy właściwą decyzję.

Po przejściu podstawowego trybu kampanii możemy się zagłębić w prawdziwe wyzwanie czyli grę w piaskownicy według zdefiniowanych przez nas zasad.


OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Tytuł ten mieszka w mojej bibliotece Steam już niemal dwa lata i przez ten czas nieco się zmienił. Z okazji wyjścia ze statusu Early Access postanowiłem go sobie znów odświeżyć. Wiele się w tej grze zmieniło – na plus. Gra już dawno temu była dopracowana a teraz została jeszcze przez autorów dopieszczona.

Myślę, że jest to dobry tytuł dla kogoś, kto lubi dłubać i bawić się wszelkimi ustawieniami. Mnie gra się spodobała – w szczególności to, że tworzony przez nas statek zależy od naszej wyobraźni. Możemy do niego dołożyć różne elementy i sprawić, że będzie latać lepiej… albo gorzej. To już trzeba sprawdzić na etapie prób samemu i nadać mu odpowiednią klawiszologię byśmy mogli bez problemu skręcać i walczyć z wrogiem.

Trzeba powiedzieć, że walki czasami są dosyć trudne i plansze dzielą się na bardzo proste gdzie musimy wyeliminować kilku wrogów lub coś zebrać, czy też nazbyt trudne, kiedy trzeba walczyć z licznymi przeciwnikami.

Najtrudniejsze były chyba poziomy z wężem gdzie po ubiciu jego jaj zaczyna on nas atakować – lub planety na których występuje płynne jądro i lawa oraz stworki, które nas rozgrzewają. Tam czasami zdarzało mi się paść…

Poziom trudności jakim jest NORMALNY jest dosyć zbalansowany. Nie jest jakiś łatwy ale nie jest też przesadnie trudny i jest do przejścia (ja przeszedłem). Kwintesencja gry tkwi właśnie w piaskownicy i możliwości zdefiniowania przez nas swojej własnej podróży.

Jeśli ktoś lubi takie budowanie z gotowych elementów to tytuł może mu się spodobać. Nimbatus jest jednym z ciekawszych tytułów i szczerze go Wam polecam.

Rozpoczynając grę możemy wybrać jednego z kapitanów, różniącego się parametrami. Najciekawsza gra będzie chyba w trybie programisty, gdy tworzymy takie autonomiczne drony, które poruszają się samodzielnie i nie sterujemy wtedy nimi ręcznie. Istnieją tu różne czynniki i tryb podążania za kursorem i wtedy można nieco sterować tym swoim statkiem ale cała zabawa polega na stworzeniu drona, który sam walczy. Powiem, że to jest dosyć ciężkie i będę jeszcze próbować opędzić ten tryb ponieważ jak na razie udało mi się wykonać jedynie część prostych misji ale ten mój dron nie do końca latał tak jak powinien. Ale jak sprawdzałem nagrania na YouTube to co niektórzy tworzyli nawet ciekawe drony.

Ciekawie wygląda także starcie robotów w trybie Sumo, gdy trzeba przeciwnika wypchać z areny. Interesująco wyglądają też wyścigi dronów autonomicznych. Jest to fajny kawałek gry w którym można się nieco pobawić w bycie konstruktorem. Do zobaczenia w grze!

 

+++ PLUSY +++

  • ciekawy pomysł
  • dużo możliwości konstrukcyjnych pojazdu
  • prosta acz przyjemna dla oka grafika
  • dosyć duże drzewo technologii do odkrycia

 

— MINUSY —

  • tryb wieloosobowy to tak naprawdę starcia z dronami wytworzonymi przez innych graczy a nie potyczka online.
  • małe zróżnicowanie misji

 


Screeny: