R114 = UNDERCREWED == Recenzja – FTL w trybie multiplayer?

FTL w trybie multiplayer? Ten tytuł może przerodzić się w coś ciekawego.

 

RECENZJA YOUTUBE:


 

q=== NIECO O GRZE ===

Undercrewed to produkt będący w stadium Wczesnego Dostępu (Early Access) dwuosobowego studia: David Strachan, Dex Camino. Gra jest czymś zbliżonym do FTL – kontrolujemy tu czteroosobową drużynę, której zadaniem jest toczenie krótkich walk w różnorodnych miejscach kosmosu. Rozgrywka może być prowadzona samotnie, w trybie lokalnego multiplayera bądź też przez sieć – w tym z wykorzystaniem Steam Remote Play Together gdzie wystarczy jedna kopia gry by zaprosić znajomych nieposiadających tejże gry do wspólnej rozgrywki. Gracze mogą podzielić się klawiaturą bądź po prostu skorzystać z padów.

 

  • STEAM = https://store.steampowered.com/app/731310/Undercrewed/?curator_clanid=31951226
  • WWW = http://www.davetech.co.uk/
  • Data wydania = 27 września 2019
  • Producent = David Strachan, Dex Cimino
  • Wydawca = David Strachan
  • Gatunek = Niezależne, Akcja, Przygodowe, Early Access, Local Co-Op, Kosmos, Lokalny tryb wieloosobowy, 4 Player Local, Kooperacja, Science fiction, Tryb wieloosobowy, Online Co-Op, 2D, Top-Down, PvE, Space Sim, Strategie, GameMaker, Kickstarter, Twin Stick Shooter
  • Recenzje użytkowników = Mieszane (14)
  • Multiplayer =  JEST! Lokalny, poprzez sieć, tryb Steam Remote Play
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 44 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Więcej informacji = https://gg.deals/game/undercrewed/

 

=== ROZGRYWKA ===

W tym tytule stajemy się jednym z członków czteroosobowej załogi statku kosmicznego a naszym zadaniem jest toczenie bojów z atakującymi nas przeciwnikami. Rozgrywka jest liniowa. Przed nami szereg planet do przejścia a każda z nich to wyzwanie o nieco innych charakterze przy czym prócz odmiennego zadania do osiągnięcia czeka nas także starcie z różnymi typami wrogich pojazdów. A tych nieco jest i różnią się pomiędzy sobą sposobem walki.

 

Rozgrywka polega na odpowiednim sterowaniu naszą załogą by móc obsługiwać będący pod naszą pieczą statek. Załoga każdorazowo liczy 4 załogantów przy czym my sterujemy jednym z nich a reszta znajduje się pod pieczą SI – jest sterowana przez komputer. Możliwa jest także gra w postaci lokalnego multiplayera z wykorzystaniem różnego obłożenia klawiatury lub też znacznie prościej – padów. Gra posiada także funkcjonalność rozgrywki w trybie kooperacji przez sieć.

Co najważniejsze tytuł posiada wbudowaną funkcję Remote Play Together co powoduje, że wystarczy jedna kopia gry by zaprosić do wspólnej gry osoby z twojej listy znajomych nieposiadające tego tytułu! Gra samemu może nieco nudzić, ale gra w kilka osób na żywo jest już znacznie lepsza. Wspólne dzielenie się zadaniami wygląda o niebo lepiej niż gdy resztę załogi obsługuje komputer. Możecie ustalić kto czym ma się zajmować czy też na bieżąco dysponować obowiązkami kto ma podnieść osłony czy też sterować statkiem.

 

Na czym konkretnie polega ta gra? Przed graczem postawiono zadanie przejścia przez kilka lokacji przy czym różnią się one właściwościami oraz przeciwnikami jacy mogą nas w nich zaatakować. Każda z nich ma nieco inne właściwości – jedna jest gorąca, druga jest zimna, trzecia zatruwa atmosferę statku, w kolejnej znów musimy się bronić przez abordażem dokonywanym ze strony wojsk przeciwników. Każdorazowo sprowadza się to do umieszczenia na statku pomieszczenia o specjalnym przeznaczeniu, którego aktywacja pomoże nam poradzić sobie z problemami – czy to ochłodzi, ogrzeje czy też przewentyluje statek bądź uruchomi jednostki bojowe ruszając naprzeciw wrogom przebijającym się przez korytarze naszego statku.

Przed startem każdego z poziomów możemy wybrać jeden z dostępnych statków. Różnią się one parametrami takimi jak ilość punktów HP kadłuba, pojemności akumulatorów gromadzących energię, szybkość jej regeneracji, prędkość oraz zwrotność statku. Najważniejszą jednak ich cechą jest rozkład oraz ilość pomieszczeń. Chodzi o ich układ oraz dostępność. Niekiedy są one przedzielone prostym korytarzem łączącym kilka z nich a kiedy indziej nie ma możliwości dotarcia do jednego z nich bez konieczności przejścia przez sąsiednie. Zależy to od ich układu w danym statku.

 

Po wyborze statku stajemy przed kolejnym zadaniem jakim jest rozmieszczenie układu pomieszczeń. Gra udostępnia nam szereg różnorodnych osłon, działek czy też układów pomocniczych a do nas należy decyzja w jaki sposób je poukładać na planszy tak by dostęp do nich był prosty i efektywny. Jeśli zajdzie potrzeba łatwo było można uruchomić drony naprawcze czy też podnieść szybko osłony by ustrzec się przed wrogim ostrzałem.

Pomieszczenia jakie są dostępne to szereg osprzętu o różnym przeznaczeniu. Ważne jest to, że by dane pomieszczenie zadziałało musimy do niego wejść i pobyć tam przez krótką chwilę. W przypadku pomieszczeń które są wykorzystywane jako działka ważne jest w którym miejscu jesteśmy – ponieważ jeśli się przemieścimy w prawo – działo obraca się w prawo. W lewo – przemieści się w lewą stronę. Na początku sprawia to pewien problem by się przyzwyczaić jednak po krótkiej chwili nabędziesz wprawy by sobie z tym poradzić.

 

 

Dostępnych pomieszczeń jest kilka typów i posiadają różne warianty. Dla przykładu osłony możemy ustawić jako automatyczne, okalające cały statek – lub aktywowane ręcznie. Wtedy musimy przebywać w pomieszczeniu i przesuwać się by umieścić je naprzeciw wroga. Są one mocniejsze, ale pokrywają jedynie część okrętu więc mając dwóch wrogów po przeciwnych stronach statku nie da się wtedy ustrzec przed ostrzelaniem przez każdego z nich. Podobnie z generatorami energii – proste pozwalają odzyskać energię po ich aktywacji zaś inna ich wersja wymaga obiegnięcia pokoju by aktywować większy jej ładunek.

 

Autor oddał nam także do dyspozycji szereg uzbrojenia w postaci różnorodnych działek. Jeden typ to działka energetyczne używające energii statku zaś drugie to działa używające amunicji i do ich działania wymagane jest jej dostarczanie ze składu amunicji więc to pomieszczenie nie może być umieszczone za daleko od działka gdyż wtedy zwiększamy czas konieczny do jej doniesienia i przeładowania. Prócz tego każda z broni posiada różny zasięg i szybkostrzelność – część doskonale nadaje się do walki na krótkich dystansach zaś jest bezużyteczna do walki z oddalonymi przeciwnikami. Do gracza należy takie rozplanowanie statku i umiejscowienie broni różnego typu by móc się szybko przemieścić i dynamicznie reagować na zmieniającą się pozycję przeciwników.

Możliwa jest także konfiguracja zachowania SI i skorzystanie z predefiniowanych ustawień lub też samodzielne przesuwanie suwaków celem ustalenia jakimi priorytetami powinni się zajmować członkowie załogi sterowanej przez komputer. Być może nie chcesz by któryś z nich sterował statkiem i zamiast tego operował działami ostrzeliwując przeciwnika?

 

Dostępne są także systemy wsparcia pokroju placówki medycznej, naprawy statków, osłon czy też systemów zwiększających siłę ognia. Dla przykładu po wejściu do pomieszczenia zwiększającego zadawane obrażenia nich przez krótki okres czasu siła prowadzonego przez nas ognia zwiększy się. W przypadku placówki medycznej wyjdzie z niej medyk biegający po pokładzie i leczący członków załogi, którzy odnieśli obrażenia. Podobnie z robotami naprawczymi, które udadzą się naprawić uszkodzenia.

 

Autor stworzył także system odblokowywanych ulepszeń jednak na chwilę obecną nie został on jeszcze w pełni wdrożony do gry. Ma on za zadanie dawać graczom możliwość ulepszania ich statku i załogi poprzez zarabianie i wydawanie punktów ulepszeń.

 

Docelowo w grze ma być 11-12 poziomów plus opcja gry w trybie survival jednak ponieważ jest to nadal tytuł w fazie gry wczesnego dostępu wiele jeszcze może się zmienić w zakresie samej rozgrywki czy też zawartości gry.


OCENA: POZYTYWNA = 5/10

Gra na chwilę obecną nie przyciąga za bardzo gdyż nie ma w niej nazbyt dużo treści nad jaką gracz mógłby się pochylić. Jej siły upatruję właśnie w rozgrywce multiplayer. Grając samemu rozgrywka nie jest nazbyt trudna a zależy tu od zachowania postaci sterowanych przez komputer. Podoba mi się sam zamysł gry oraz to, że możemy grać wspólnie z przyjaciółmi. W przypadku wspólnej rozgrywki tytuł od razu nabiera rumieńców i bardzo fajnie jest się przekrzykiwać – “niech ktoś zajmie się osłonami!”, “strzelaj, strzelaj w tego z prawej!”, “skręcaj bo dwóch jest po przeciwnej stronie!”. Bardzo dobrym posunięciem jest także udostępnienie możliwości gry poprzez funkcję Remote Play Together gdzie wystarczy już jedna kopia gry by móc cieszyć się zabawą z przyjaciółmi.

Miałem pewne obiekcje co do tego jak pad będzie spisywał się w tej grze jednak jak się okazuje – działa całkiem dobrze i postacią steruje się bez problemów i jedyne gdzie nieco sprawia problemy to etap budowy statku – ale nie na tyle by jakoś specjalnie to przeszkadzało.

Tak więc jak już wspomniałem tytuł ten ma potencjał lecz bardzo wiele zależy od tego w jakim kierunku pójdzie autor i co jeszcze wprowadzi do gry. Jeśli mielibyśmy grę w której wspólnie z przyjaciółmi można by latać po kosmosie, zarabiać kosmiczne dolary i wydawać je na kolejne ulepszenia i zakup nowego asortymentu dostalibyśmy ciekawy tytuł aspirujący z obecnej oceny 5/10 nawet na 7-8/10. To właśnie kooperacja może być silnym atutem dającym przyjemność z rozgrywki ze znajomymi, wspólne pokonywanie problemów, walk z przeciwnikami a przede wszystkim dbanie o naszą kosmiczną łajbę i wspólna dyskusja nad tym na co wydać uzbierane pieniądze.

Trzeba pamiętać, iż gra nadal jest rozwijana, znajduje się w fazie gry wczesnego dostępu (Early Access) i liczę na to, że powstanie z niej ciekawy tytuł pozwalający cieszyć się ze wspólnej rozgrywki w czymś podobnym do FTL.

 

+++ PLUSY +++

  • ciekawy pomysł.
  • możliwość gry w kooperacji wspólnie ze znajomymi.
  • ładna oprawa graficzna.
  • duża różnorodność przeciwników.

 

— MINUSY —

  • nieco liniowa rozgrywka.
  • mało wyzywająca gra samemu – nabierająca rumieńców dopiero w kooperacji z przyjaciółmi.
  • gra jeszcze nie jest ukończona, część funkcjonalności nadal znajduje się w fazie rozwoju.

 


Screeny: