R101 = AIRSHIPS: CONQUER THE SKIES == Recenzja bardzo udanej gry taktyczno-strategicznej

Bardzo ciekawa strategia w której możemy dać upust swojej wyobraźni i pasji tworzenia!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/342560/Airships_Conquer_the_Skies/

►WWW = http://www.zarkonnen.com/airships


=== NIECO O GRZE ===

AirShips: Conquer the Skies to produkcja autorstwa niezależnego szwajcarskiego dewelopera Davida Stark. Gra została wydana na Steam około roku temu 16 sierpnia 2018 roku. Gra posiada prawie 2.500 recenzji w statusie “Bardzo pozytywne”. Jest to dosyć ciekawa strategia w której w czasie rzeczywistym zarządzamy swoim państwem dążąc do podbicia wszystkich okolicznych krain. Wraz z nastaniem bitwy czas jest zatrzymywany a my bronimy się lub atakujemy. Jeśli dodamy do tego pełnię swobody w kreowaniu pojazdów zagłady – wychodzi z tego niezły tytuł dla osób lubujących się w strategiach.

 

  • Data wydania = 16 sierpnia 2018
  • Producent David Stark
  • Wydawca = David Stark
  • Gatunek = Strategie, Building, Steampunk, Pixel Graphics, Otwarty świat, Niezależne, Akcja, 2D, RTS, Tryb jednego gracza, Tryb wieloosobowy, Real Time Tactics, Symulacje, Grand Strategy, War, Early Access, Fizyka, Management, Procedural Generation, Great Soundtrack
  • Recenzje użytkowników = Bardzo Pozytywne (2,421)
  • Multiplayer =  JEST!
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 54 PLN
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Więcej informacji = https://gg.deals/game/airships-conquer-the-skies/

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Gra toczy się w nieco rozpikselowanym 2D. Interface jak i wykonanie są nieco surowo choć są czytelne. Pojazdy jak i załoga są animowane i w czasie walk możemy obserwować przemieszczanie się załogi donoszącej czy to amunicję czy też węgiel do systemów statku. Dodatkowe efekty wszelkiego dymu czy też płomieni dopełniają całości i sama oprawa graficzna nabiera wtedy lepszego brzmienia.

W czasie rozgrywki towarzyszy nam dosyć przyjemna i nastrojowa ścieżka muzyczna zaś w czasie samych walk tłem dźwiękowym są wszelkie wystrzały, wybuchy i eksplozje.


 

 

=== ROZGRYWKA ===

Przed wbiciem się w świat gry możemy zaznajomić się z samouczkiem, który przeprowadzi nas przez 10 misji wprowadzającym nas w arkana gry. Poznamy podstawy budowy pojazdów, rolę opancerzenia, broni oraz zasobów przewożonych przez statek a potrzebnych do jego funkcjonowania. Warto go przejść by wiedzieć co z czym się je.

Następnie możemy przystąpić do generowania gry definiując żądane parametry nowo tworzonego świata. Rozmiar mapy, poziom trudności, typ lądu – kontynent / mieszany / archipelag – co odetnie nam na przykład możliwość stosowania jedyne maszyn naziemnych, ilość potworów pojawiających się na mapie czy też trudność rozwoju gałęzi nauki bądź startowy poziom odkryć.

Ciekawostką jest także możliwość tworzenia własnego herbu pod którym będziemy grać. W zależności od ustawień możemy dostosować dodatkowe bonusy wiążące się z danym symbolem i tym samym nieco dostosować prowadzoną rozgrywkę pod swój sposób gry.

Naszą potyczkę rozpoczynamy jako przywódca pewnego skrawka ziemi z jednym dużym miastem oraz kilkoma pomniejszymi miejscowościami. Każde z nich generuje pewien przychód co miesiąc pozwalając nam gromadzić fundusze. Uzbierane pieniądze możemy przeznaczyć na rozwój nauki czy też budowę nowych lub przebudowę już istniejących pojazdów. Dodatkowo część kosztów będzie pożerać nam obsługa aparatu bezpieczeństwa. Opłacane przez nas służby kontrwywiadu zapewniają ochronę przed wrogimi akcjami sabotażu jednak powodują, iż miesięczny przychód będzie niestety niższy.

Akcja gry toczy się w czasie rzeczywistym przy czym my możemy nawigować tempem jego upływu i zwalniać / przyśpieszać czy też całkowicie go zatrzymać w razie zaistnienia takiej potrzeby. Będzie to przydatne ponieważ wraz z upływem czasu obszar naszego kraju będzie się zwiększać o kolejne zdobyte tereny a linia graniczna będzie się wydłużać. Walka na kilku frontach może być aferująca i ciężko byłoby to opędzić na żywo. A tak w dowolnej chwili możemy zatrzymać grę i wydać dyspozycje podległym jednostkom i przemyśleć dalszą strategię działania.


= MAPA =

Mapa wygenerowana jako standardowa wielkość jest dosyć rozległa i zapewni nam zabawę jeśli nie kilkanaście godzin to na kilka dni rozgrywki. Generowana jest ona losowo i możliwe jest wybranie jednego z trzech rozmiarów przy czym duże są naprawdę duże, zapewniające dosyć długotrwałą rozgrywkę o większym stopniu komplikacji. Prócz kontynentu część połaci terenu rozdzielona jest wodami więc zdobycie ich za pomocą maszyn naziemnych nie będzie możliwe i zmuszeni będziemy użyć statków powietrznych.
W swojej stolicy możemy produkować pojazdy, które posłużą nam do podbijania wrogiego terytorium jak i też obrony przed najeźdźcami. Problem w tym, że wszystko jest dosyć kosztowne zaś budowa i przebudowa czegokolwiek jest dosyć długotrwała. Należy zatem planować dalszą ekspansję z uwzględnieniem naszej lokalizacji i ukształtowania terenu.

 

= KONSTRUKCJE =

Bardzo ciekawie wygląda konstruowanie pojazdów i budynków. Standardowymi pojazdami bojowymi są maszyny powietrzne i głównie na to jest ukierunkowana gra. Możliwe jest także tworzenie maszyn naziemnych poruszających się na gąsienicach co może być pewną opcją wyboru by poświęcić prędkość poruszania się na rzecz siły ognia. W zależności od posiadanej ilości gotówki oraz opracowanej już przez nas technologii możemy skorzystać z już istniejących w grze schematów pojazdów lub też wykreować własne – czy to bazując na istniejącym schemacie czy też tworząc wszystko od podstaw. Gra zapewnia duże pole popisu dla wyobraźni gracza. Dostępna jest duża baza części składowych a poświęcając pieniądze na badania naukowe możemy jeszcze ją rozszerzyć. Stworzone przez nas pojazdy możemy następnie zapisać by móc je budować w tej formie czy też mogą nam służyć jako baza do dalszych przeróbek i ulepszeń. Jeśli przytargamy dany pojazd do jednego z większych miast możemy go następnie dowolnie zmodyfikować czy też ulepszać by dogonić nowo odkryte właśnie technologie.

 


= BUDOWA WŁASNEGO WEHIKUŁU =

Budowa pojazdu polega na spełnieniu kilku podstawowych warunków takich jak zapewnienie centrum dowodzenia w postaci mostka czy też załogi niezbędnej do obsługi elementów składowych naszego wehikułu. Musimy także dorzucić jakiś środek lokomocji w zależności od tego czy będzie to statek powietrzny czy też naziemny. Do tego trzeba dodać także nieco paliwa niezbędnego do zasilania modułów będących na wyposażeniu. Brakuje jeszcze odpowiedniej broni na pokładzie by móc razić przeciwnika oraz składu amunicji by było czym strzelać do wroga. Do tego możemy dołożyć także kilka innych systemów takich jak warsztat naprawczy czy też zbiornik ze środkiem gaśniczym. Wrogi ostrzał lubi wzniecać ogień a ponieważ większość rzeczy wykonana jest tu z palnych materiałów to wiele nie trzeba by całość zajęła się ogniem i stała się jedną wielką pochodnią. Dlatego warto jest opancerzyć nasz statek – a przynajmniej jego kluczowe komponenty ponieważ o ile zniszczenie jednego z dział czy stanowisk strzeleckich nie robią nam wielkiej krzywdy o tyle podpalenie składu amunicji będzie już brzemienne w skutkach. Nasze pojazdy możemy też eksportować do warsztatu Steam czy też korzystać z konstrukcji utworzonych przez innych graczy.

= SUROWCE =

Musimy szacować siły na zamiary i rozsądnie planować składowe naszej maszyny. Jeśli budujemy podniebny statek to musimy dla przykładu zapewnić mu odpowiednią ilość węgla by móc napędzić systemy w postaci napędu czy też mechanizmu utrzymującego nas w powietrzu. Dzięki temu będziemy mogli osiągnąć większą wysokość co może pozwolić nam uciec poza zasięg broni przeciwnika czy też uniknąć zbombardowania przez wrogie bombowce wlatujące ponad nasze jednostki. Jeśli skończy się węgiel statek może przestać funkcjonować i opadnie na ziemię. Jeśli amunicja – przestanie strzelać. Niestety wszystko zarówno niemało kosztuje jak i też waży więc trzeba będzie znaleźć jakiś kompromis w naszej konstrukcji.

= OPANCERZENIE =

Standardowo wszystkie systemy wewnętrzne możemy pokryć podstawowym opancerzeniem w postaci desek czy też kamieni. Wraz z odblokowywaniem kolejnych technologii dostępne do użycie staną się też inne materiały. Wszystkie jednak cechują takie parametry jak punkty wytrzymałości oraz waga i koszt. Dodatkowo co niektóre mają jeszcze dodatkowe punkty ochrony przeciw niektórym typom broni. Niestety to drastycznie podnosi koszta budowanych statków więc pytanie czy pchać się w koszta i tworzyć mocniejsze jednostki czy też raczej postawić na mniejsze jednostki ale za to słabiej opancerzone gdyż do walki możemy ich zabrać kilka sztuk.

 


= BROŃ =

Do dyspozycji gracza oddano dosyć pokaźny zestaw broni. Ich asortyment można stopniowo zwiększać badając nowe technologie. Do gracza należy decyzja jaki typ umieścić na swoim pojeździe. Nic nie stoi także na przeszkodzie by używać kilku ich rodzajów. Możemy je dowolnie mieszać choć bardziej zasadne jest tworzyć pojazdy specjalizowane czy to do walki powietrznej czy atakowania celów naziemnych. Montowana przez nas broń posiada pewien zasięg skutecznego ostrzału tak więc jeśli będziemy strzelać z działa znajdując się na brzegu planszy a po drugiej stronie będziemy ostrzeliwani z karabinów o znacznie mniejszym zasięgu to celność działa będzie rzecz jasna wyższa dzięki czemu to my będziemy częściej trafiać przeciwnika. Wraz z rozwojem technologii ilość możliwej do użytku broni zwiększy się.

= KRÓLESTWO =

Rozgrywkę rozpoczynamy w jednej z lokacji w swojej stolicy posiadając kilka podrzędnych wiosek. Generują nam one co miesiąc pewien przychód jednak nie da się w nich tworzyć jak i też reperować naszych pojazdów. W tym celu musimy zawitać do jednego z większych miast. Wraz z podbijaniem kolejnych lokacji koszta przychodu zaczną się zwiększać – ale też poszerzy się nasza granica do obrony. Zarówno wróg jak i my możemy zaatakować każdą z miejscowości niezależnie od jej położenia przy czym zawsze widać cel podróży statku czy też pojazdu. Jednostek przemieszczających się pomiędzy lokacjami nie można zaatakować jednak komputer jest nieco głupi i można go zrobić na szaro dając cel przemieszania się na linii naszego prawdziwego celu i zmienić go w ostatniej chwili dzięki czemu nie zdąży on przesłać na czas posiłków z pobliskich lokacji.

= PIRACI =

Na mapie pojawiają się także placówki piratów, które mogą atakować pobliskie miejscowości dokonując cyklicznych najazdów. W tym przypadku nasza placówka nie zostanie przez nich przejęta jednak w przypadku przegranej stacjonujące tam jednostki, które zostaną przejęte w akcie abordażu mogą zostać nam odebrane a budynki – zniszczone bądź uszkodzone. Istnienie takiego wewnętrznego wroga jakim są piraci może nam nieco napsuć krwi. Zniszczyć ich nie jest łatwo więc jest to twardy orzech do zgryzienia. Wraz z upływem czasu rosną w siłę więc jest to dosyć trudny przeciwnik na początku rozgrywki.

 


= MODY =

Gra pozwala także na tworzenie i instalację modów urozmaicających rozgrywkę. W warsztacie Steam można napotkać różne ich kategorie – od wszelkich konstrukcji statków po “prawdziwe” mody zmieniające zasady rozgrywki. Samych statków stworzonych przez graczy jest zatrzęsienie. Niektóre z nich wyglądają nader ciekawie. Tak więc tutaj mamy pełne pole do popisu – możemy ściągnąć którykolwiek nam się podoba i przebudować na własną modłę. I tu trzeba przyznać, że jeśli chodzi o statki wytworzone przez innych graczy to niektórzy mieli bardzo fajne pomysły. Te statki wyglądają naprawdę ciekawie i jeszcze tu jest coś takiego, że one są z zewnątrz obudowane i z zewnątrz nie widać tego co jest w środku. Tak więc czasami są one bardzo ciekawie wykonane i fajnie wyglądają.


OCENA: POZYTYWNA = 8/10

Gra mi się spodobała. Grafika nie wygląda może najlepiej ale tytuł kryje w sobie pokłady grywalności. Ciekawym jest tworzenie przez nas kolejnych pojazdów i sprawdzanie jak sobie radzą w boju. Sama kampania (a właściwie powinienem powiedzieć mapa rozgrywki) daje kilka/kilkanaście godzin rozrywki i gra się dosyć ciekawie. By móc efektywnie walczyć trzeba poznać nieco zasady tworzenia jednostek i samo zastosowanie możliwych do użycia broni. Tak naprawdę pierwszą rozgrywkę należałoby przeprowadzić na niższym poziomie trudności by poznać wszystkie zależności.

Ciekawe jest budowanie naszych własnych maszyn by móc zmierzyć się z wrogiem – a później w miarę ulepszania technologii i pozyskiwania nowych broni modyfikacja istniejącej floty i jej ulepszanie. To stawia przed graczem wiele pytań na które musi on sam udzielić sobie odpowiedzi. Czy zwiększyć siłę ognia czy też opancerzenie? A może jednak przebudować statek jeszcze inaczej?

Trochę przeszkadzał mi tu brak jednostek czasu – przez co wszystko musi opierać się na szacunkach. Potężniejsze pojazdy są jednocześnie droższe i ich konstrukcja trwa o wiele dłużej. Niestety nie jest to określone żadnymi terminami i tak naprawdę trzeba samemu szacować ile może to potrwać.
Gra wymaga od użytkownika nieco przebiegłości i umiejętności planowania by nie dać sobie zrobić pleców i zabezpieczyć się przed możliwymi najazdami ze strony wroga. Podobnie z dostępnością jednostek – zbyt duża specjalizacja powoduje, iż nasz statek co prawda super radzi sobie z bombardowaniem budynków pod sobą – ale już nie za bardzo się spełnia w walce powietrznej i abordażem ze strony wrogich jednostek.

Sama grafika użyta w grze to taka duża pikseloza jednak gdy przyjdzie do gry – okazuje się, że nie jest to aż tak istotne – akcja w czasie rozgrywki jest dosyć zróżnicowana a wrogie statki dynamicznie reagują na nasze posunięcia starając się przejąć nasze jednostki w czasie abordażu – jeśli nie posiadamy na pokładzie zabezpieczenia w postaci sił obronnych lub też nie jesteśmy w stanie ubić przeciwnika nim do nas dotrze to możemy często tracić swoje statki.

 

+++ PLUSY +++

  • Możliwość tworzenia własnych jednostek z dużej puli komponentów
  • Wciągający gameplay – satysfakcjonująca rozgrywka
  • Dużo opcji do kombinowania przy obronie czy też ataku.

 

— MINUSY —

  • Nieco duża pikseloza
  • Trochę surowy interface gry

 


Screeny:


RECENZJA: