R99 = AGROUND == Recenzja pikselowej przygody z dosyć dużym pokładem treści

Rozpikselowany świat pełen tajemnic i niedopowiedzeń. Rusz ku przygodzie!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/876650/Aground/


=== NIECO O GRZE ===

Aground jest dziełem studia Fancy Fish Games a swoją premierę na Steam miała około roku temu – 9 sierpnia 2018 roku. Gra posiada obecnie 258 ocen dając w wyniku “Bardzo pozytywne”.

  • Data wydania = 9 sierpnia 2019
  • Producent =  Fancy Fish Games, SnöBox Studio
  • Wydawca = Fancy Fish Games, Whitethorn Digital
  • Gatunek = Early Access,Niezależne,Przygodowe,RPG,Early Access,Crafting,Pixel Graphics,Survival,Building,2D,Moddable,Great Soundtrack,Otwarty świat,Base Building,Rekreacyjne,Exploration,Bogata historia,Resource Management,Mining
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (258)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 54 PLN
  • Wsparcie dla pada = JEST!
  • Więcej informacji = https://gg.deals/game/aground/

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Jest to tytuł prowadzony w 2D i swoim wyglądem przypomina to co mieliśmy okazję zobaczyć w czasach komputerów 8-bit. Grafika jest bardzo rozpikselizowana i nieco mnie to odrzuciło na początku – jednak nadrabia to bez wątpienia grywalnością. Animacje mają zaledwie kilka klatek jednakże wszystko jest w miarę czytelne.

Udźwiękowienie samej rozgrywki jest całkiem nieźle. Wszystkie czynności mają różnorodne dźwięki a obecna w tle ścieżka dźwiękowa zmienia się w zależności regionu czy też wyspy jaką odwiedzamy.


 

=== ROZGRYWKA ===

Naszą przygodę rozpoczynamy jako rozbitek na wyspie i będzie się ona z czasem rozkręcać. Poznamy obecnych na niej mieszkańców i stopniowo będziemy poznawać nowe schematy budowy czy też tworzenia nowych przedmiotów. Będziemy także otrzymywać zlecenia realizacji różnych zadań od poznanych uprzednio osób. Dzięki temu będzie można wytworzyć nowe przedmioty, postawić nowe budynki czy też zmienić produkcję na nowo odkryte technologie.

W grze większość czasu spędzimy na kopaniu tuneli i zbieraniu ukrytych w ziemi minerałów w postaci różnych kopalin. Do tego dojdzie nam proces ich przetwarzania gdzie np. znalezioną rudę żelaza trzeba będzie wytopić w dymarkach uzyskując żelazo. Następnie z dodatkiem węgla zmienić ją w stal. Tą znów można wykorzystać do wytwarzania uzbrojenia czy też różnorakich komponentów.

Budynków możliwych do zbudowania jest dosyć dużo a budowa każdego z nich daje nam możliwość skorzystania z kilku przepisów pozwalających wytwarzać kilka rzeczy. Oczywiście przedmioty wyższego rzędu wymagać będą od nas zdobycia lepszych surowców.

Nasza postać posiada dwa parametry od których zależy jej przeżycie: zdrowie oraz wytrzymałość (Stamina). Wraz z wykonywaniem wszelkich czynności czy też nawet zwykłego poruszania się nasza postać się męczy i spada ilość wytrzymałości. Jeśli spadnie do zera, gra automatycznie podbiera z naszego plecaka przedmioty pozwalające ją przywrócić. Jeśli się wyczerpią – zaczyna odbierać nam punkty życia. Punkty wytrzymałości zregenerować spędzając noc w wioskowej chatce robiącej za nasz dom. W przypadku punktów życia musimy natomiast spożyć jakiś specyfik pokroju znalezionego mięsa czy też owoców. Nie jest trudno o ich zdobycie jednakże trzeba tego pilnować i trzymać w plecaku pewien zapas gdyż czasami nasza wyprawa w poszukiwaniu surowców może zanieść nas nieco dalej niż byśmy planowali.

Ważna jest także siła udźwigu naszej postaci ponieważ jeśli będziemy targać ze sobą więcej niż zdołamy unieść spowoduje to znacznie szybsze zużycie punktów wytrzymałości. Nasza postać za każdą wykonaną czynność – czy to wydobycie surowców, stworzenie czegokolwiek czy też walkę z wrogiem zyskuje punkty doświadczenia. Te wraz z osiągnięciem kolejnego poziomu postaci dodadzą nam pewną ilość punktów rozwoju, które możemy wykorzystać do ulepszenia jednego z parametrów postaci – a tych kilka jest. Możemy podbić ilość posiadanego życia, punktów wytrzymałości, szansę na zadanie krytycznych obrażeń czy też uskoku przed wrogim atakiem, udźwig czy też atak/obronę lub kilka innych. Oczywiście podbijanie ich coraz wyżej kosztować będzie nas większą ilość punktów rozwoju, które przyjdzie nam zapłacić za levelowanie – a zatem czasami trzeba będzie się zastanowić czy nie lepiej będzie odłożyć kilka punktów na później celem zwiększenia np. nieco droższego zasięgu wzroku postaci.

Do dyspozycji gracza oddano dużą ilość przedmiotów, które możemy wytworzyć. Crafting jest rozbudowany a przepisy dosyć zróżnicowane. Wraz z postępem gry odkrywamy nowe schematy wytwarzania i to też zmusza nieco gracza do sięgania do nieodwiedzonych jeszcze lokacji i poszukiwania nowych surowców. Wymagania są dosyć zbalansowane i nie przekładają się na poczynienie nazbyt wielkich poszukiwań by móc wytworzyć pożądany przedmiot.

Jeśli nasza postać utraci wszystkie punkty życia – umiera. Nie jest to jakiś wielki problem ponieważ zawsze możemy załadować ostatni wykonany save – a ten powstaje ilekroć spędzimy noc w jakiejś chatce. Nie należy się zatem bać eksperymentów i dalszych wypraw. Trzeba jedynie pamiętać o pewnych zapasach zabieranych na czarną godzinę ponieważ dla przykładu przelot na smoku gdy skończy się nam “paliwo” w postaci żarcia dla naszego “pojazdu” spowoduje, że będzie on wodować pośrodku morza i nie będziemy w stanie powrócić na wyspę.


OCENA: POZYTYWNA = 7/10

Moją pierwszą myślą po uruchomieniu tej gry było: “ale wielka pikseloza”. Jak się jednak szybko okazało gra jest wciągająca. Zdziwiła mnie przede wszystkim jej głębia. Jest tu naprawdę dużo do odkrycia i dużo przedmiotów oraz budynków do stworzenia. Tego się po niej nie spodziewałem i było to miłym zaskoczeniem.

Gra posiada także wsparcie dla modów – w warsztacie Steam możesz znaleźć kilkadziesiąt modyfikacji utworzonych przez społeczność graczy. Pozwalają one dodać nieco treści do gry czy też ją zmodyfikować. Fajne. Gra nadal znajduje się na etapie rozwoju i autor co jakiś czas dodaje do niej nowe treści.

Tytuł mi się spodobał i pocinało się weń naprawdę miło. Fajne jest to, że śmierć gracza nie jest aż tak bolesna i czegoś uczy – przyjdzie nam po prostu załadować ponownie ostatni save i raz jeszcze podejść do tematu, tym razem ostrożniej. Ogólnie gra jest dosyć ciekawa choć mnie trochę raziła nazbyt wielki rozmiar pikseli. Na szczęście grywalność to rekompensuje. Zaskoczyło mnie to, że w grze jest poupychane tyle treści – różne wyspy do eksploracji i stopniowo rosnący zbalansowany poziom trudności. Nasza postać może zginąć ale będąc ostrożnym w zupełności da się uniknąć grożących nam niebezpieczeństw. Śmierć co prawda kończy zabawę lecz zawsze możemy załadować ostatni save i poprowadzić naszą przygodę nieco inaczej.

Słowem – dosyć ciekawy tytuł, który zaskoczy cię ilością rzeczy do zbadania i odkrycia.

 

+++ PLUSY +++

  • Dużo rzeczy do odkrycia.
  • Bogaty asortyment sprzętów do  wytworzenia.
  • Duża grywalność.

 

— MINUSY —

  • Straszna pikseloza
  • Powtarzalność czynności może po pewnym czasie nieco nudzić.

 


Screeny:


RECENZJA: