R95 = TRAVEL MOSAICS 10: SPOOKY HALLOWEEN == Recenzja z czegoś nowego w świecie nonogramów

Coś nowego w świecie nonogramów! Kolorowe nonogramy!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/1174320/Travel_Mosaics_10_Spooky_Halloween/


=== NIECO O GRZE ===

Nowa gra w temacie nonogramów, wnosząca nieco nowego w klimacie nonogramów –  tym razem dodano różnicowanie kolorów użytych do tworzenia malunku. Tytuł jest dziełem studia Jetdogs Studios stojącego za całą serią gier Hercules (proste klikadła). Dosyć ciekawie zrealizowane, dopracowane nonogramy z czymś nowym w postaci rozwiązywania części układów podzielonych według kolorów. To sprawia, że gra jest czasami nieco łatwiejsza względem oryginalnego podejścia – ponieważ istniejące oznaczenia zajętych pól przy niektórych kolorach dają dużą podpowiedź.

 

  • Data wydania = 28 października 2019
  • Producent = Jetdogs Studios
  • Wydawca = Jetdogs Studios
  • Gatunek = Logiczne, Picross, Nonograms
  • Recenzje użytkowników = BRAK
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 10,99 PLN
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/105036/

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Graficznie gra jest zrobiona bardzo dobrze –  grafika jest czytelna i posiada cukierkową oprawę. Zadbano o drobne elementy typu ruchome przejścia światła, małe poruszające się fragmenty itp. powodujące, że plansza gry żyje. Pole rozgrywki jest czytelne i nie ma problemów z rozpoznaniem położenia klocków.

Dźwięk w postaci wszelkich kliknięć towarzyszy nam w przypadku zaznaczania pól czy też dokonywania wyborów. W tle możemy posłuchać utworu na wzór muzyki klasycznej. Nawet przy długich godzinach jest na tyle zróżnicowany, że nie przeszkadza i nie musiałem go wyłączać.


 

=== ROZGRYWKA ===

W grze za zadanie mamy pokonanie 20 poziomów gdzie na każdym z nich jest 7 zagadek co daje łącznie 20×7 = 140 puzzli do rozwiązania. Rozgrywka może się toczyć na trzech poziomach trudności. Łatwy to standardowy układ nonogramów i w trakcie gry w tym trybie rozwiązujemy je niczym standardowe nonogramy – uzupełniając kolejne pola są one automatycznie kolorowane przez grę. W przypadku normalnego poziomu mamy już konieczność przełączania się pomiędzy kolorami i rozwiązywania ich oddzielnie. W przypadku trudnego – każdy z nich jest rozwiązywany oddzielnie jednak nie są na nie przenoszone układy zajętych klocków z reszty kolorów – każdy z nich musi być przez nas rozpracowywany osobno.

Każdy z nowo odpalonych poziomów posiada już na starcie oznaczone pola w których nie mogą się znajdować żadne klocki a zatem do nas należeć będzie oznaczenie kolejnych. W przypadku zaznaczenia wszystkich właściwych miejsc ulokowania klocków gra automatycznie zaznacza wszystkie miejsca w całym wierszu w miejscu gdzie nie mogą się one znajdować (jako puste) – co znacznie ułatwia samą rozgrywkę i ją przyśpiesza.

Dosyć ciekawy pomysł choć z tego co widzę, to czasami przełączanie się pomiędzy kolorami do rozwiązania (których może być do 6 rodzajów) daje niekiedy dosyć łatwe układy i może to znacząco przyśpieszyć rozwiązanie całości gdzie w przypadku zwykłego trybu musielibyśmy żmudnie liczyć gdzie klocek może być umieszczony a gdzie nie da się go położyć.

Podpowiedzi. W trakcie rozwiązywania układów co jakiś czas otrzymamy pewien mały ładunek do jednej z czterech możliwych podpowiedzi. Poziom podpowiedzi można ulepszać wydając na to zebrane pieniądze otrzymywane za rozwiązanie kolejnych układów. Mogą mieć one do trzech poziomów ulepszeń i wiąże się to ze zwiększeniem zasięgu ich działania.  Podpowiedzi można w dowolnej chwili wykorzystać by ujawnić ułożenie nieodkrytej jeszcze części planszy.

  • róża wiatrów – odkrywa lokację 1-3 klocków
  • młotek – ujawnia co mieści się w wybranym przez nas miejscu
  • piorun – ujawni wszystkie przyległe klocki wybranego aktualnie koloru
  • bomba – wysadza (usuwa) w wybranym miejscu klocki aktualnego koloru i przerzuca je w nieodkryte jeszcze miejsce.

Moją ulubioną podpowiedzią była właśnie bomba – która wysadzała do kilku klocków (należało wybrać miejsce w którym jest ich najwięcej) wyrzucając je w różne miejsca planszy co dzięki temu potrafiło znacznie przyśpieszyć rozwiązywanie bieżącego układu. Potem wystarczyło na nowo położyć klocki w wysadzonym miejscu.

W przypadku rozwiązania wszystkich zagadek danego poziomu z minimum dwoma gwiazdkami otrzymamy dostęp do siódmej układanki a są to zwykle takie przesuwne obrazki w których musimy odpowiednio przemieścić klocki by ułożyć kompletny obraz. Nie jest wymagane ich rozwiązywanie by przejść grę.

Za przejście kolejnych poziomów otrzymamy także pieniądze, które możemy spożytkować na ulepszanie poziomu dostępnych podpowiedzi czy też zakup różnych asortymentów do domu „hallowenowej rodziny”. Nie wiem po co wrzucone zostało to do gry – chyba jedynie po to by gracze rozwiązali wszystkie zagadki na 100%.


OCENA: POZYTYWNA

Gra jest dosyć ciekawa i przeszedłem ją w ciągu 20 godzin. Podział na różne kolory w zakresie rozwiązywanych zagadek jest dosyć ciekawy i jest to coś nowego w klimacie nonogramów. Powoduje to jednocześnie, że cześć układów rozwiązać można dosyć szybko gdyż dają niezłego kopa. Podział na kolory jest zarówno fajny – jak i też mam wrażenie, że chwilami nieco zbytnio ułatwia. Bynajmniej jest to ciekawa opcja i wciągnęła mnie na tyle, że całość gry przeszedłem niemalże za jednym razem. Rozwiązywane poziomy mają już domyślnie pozaznaczane miejsca w których nie mogą znajdować się klocki – co jest dużym ułatwieniem. Powiedziałbym, że są to nonogramy dedykowane początkującym.

Gra jest tania i zarazem wciąga tak więc jeśli ktoś lubi gry logiczne, lubi rozwiązywać zagadki – polecam!

 

+++ PLUSY +++

  • ładna oprawa graficzna.
  • ciekawy pomysł z podziałem kolorów układanki.
  • przyjemna dla ucha ścieżka dźwiękowa.
  • grywalna!
  • ciekawy pomysł z podpowiedziami.

 

— MINUSY —

  • przydałoby się czytelniejsze wskazanie aktualnie wybranego koloru. Moje pomyłki (ale to wina gracza) głównie wynikało z tego, że jako punkt odniesienia brałem pod uwagę klocek innego koloru.
  • Niekiedy przełączanie kolorów powoduje, że grę układa się prościej jak zwykłe nonogramy.

 


Screeny:


RECENZJA: