R93 = FLOTSAM == Recenzja z żywota oceanicznych rozbitków

Ciekawy tytuł w którym zarządzamy pływającym po oceanie miastem. Dryfujące plastikowe śmieci i drewno są naszym źródłem zasobów, łowiska źródłem pożywienia a napotykany wyspy dają drogocenne surowce i rozbitków możliwych do uratowania. Witaj we Flotsam!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/821250/Flotsam/

►WWW = http://www.pajamallama.be/flotsam/


=== NIECO O GRZE ===

FLOTSAM to tytuł tworzony przez belgijskie studio Pajama Lama Games. Gra jest survivalem w którym przejmujemy pieczę nad trójką mieszkańców oceanicznego pływającego przybytku, który możemy następnie rozwijać z pomocą wszechobecnych plastikowych śmieci czy też pływających kawałków drewna. Gra obecnie znajduje się w statusie Early Access i jest stale rozwijana przez twórców tak więc jej obecny stan może się jeszcze nieco zmienić.

 

  • Data wydania = 26 września 2019
  • Producent Pajama Lama Games
  • Wydawca = Kongregate
  • Gatunek = Early Access, Survival, City Builder, Base Building, Strategie, Symulacje, Resource Management, Building, Management, Tryb jednego gracza, Niezależne, Otwarty świat, Early Access, Post-apocalyptic, Family Friendly, Colorful, Stylized, Exploration, Cute, Atmospheric
  • Recenzje użytkowników = Mieszane (739)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty = BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 89,99 PLN
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/77257/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Rozgrywka toczy się w trójwymiarze i wygląda to naprawdę dobrze. Oprawa jest stylizowana na komiksową i chyba nieco karykaturalną. Jest zarazem czytelna jak i też wygląda naprawdę ciekawie. Można powiedzieć, iż ma „ten urok” i fajnie im to wyszło. Obiekty są dopracowane a całość sprawia pozytywne wrażenie. Ocean stale faluje a nasze miasto unosi się na falach – fajnie to wygląda.

Oprawa dźwiękowa też niczego sobie. Czynności wykonywane przez naszych podopiecznych są dobrze udźwiękowione a w zależności od tego czy łowi ryby czy też pracuje w warsztacie usłyszymy odpowiednią akcję. Dodatkowo dochodzi do tego kojący odgłos morza i przewalających się fal 🙂


=== ROZGRYWKA ===

W grze chodzi o zapewnienie przetrwania naszym ludziom a w tym celu będziemy musieli dbać o ich potrzeby, rozbudowywać nasze pływające miasto czy też na bieżąco zdobywać niezbędne nam surowce i eksplorować napotykane miejsca. Na chwilę obecną tytuł znajduje się w fazie gry wczesnego dostępu więc gra jeszcze nie oferuje pełni zakładanej przez autorów funkcjonalności.

Startujemy od wielkiej pływającej boi, którą możemy następnie rozbudowywać poprzez zbieranie dryfujących wokół nas oceanicznych śmieci i zbiorów drewna. Trzech początkowych mieszkańców może zbierać z wyznaczonych im terenów łowisk wspomniane surowce i następnie transportować je do składu. Z ich użyciem możemy następnie rozbudowywać naszą placówkę dodając nowe elementy zwiększając tym samym szybkość przetwarzania surowców czy też ich ilość, jaką możemy zgromadzić.

Głównym założeniem jest przetrwanie a zatem musimy się martwić o to by nasi podopieczni mieli co jeść, pić i gdzie spać. Ponieważ ilość surowców w każdej odwiedzanej lokacji jest ograniczona nie zawsze damy radę pozbierać wszystko co pływa wokół nas – czasami brak pożywienia będzie zmuszać nas do przeprawy do kolejnego miejsca na trasie naszej oceanicznej przeprawy. Wraz z eksploracją napotykanych lokacji będziemy także mogli odnaleźć nieco unikalnych surowców czy też pozyskać nieco punktów nauki (rozwoju), które można następnie zużyć do odblokowania jakiejś technologii.

Ważne jest także to, że nie sterujemy żadnym z kolonistów samodzielnie – zlecamy im zadania do realizacji a oni dysponując wolnym czasem będą się stopniowo podejmować coraz to nowych zadań. Do nas należy ich wyznaczanie i właściwa priorytetyzacja tak by wszystko szło gładko i nie dochodziło do sytuacji gdy posiadamy masę jednego surowca a magazyny zaś świecą pustkami jeśli chodzi o inny z nich.

Nasza podróż polegać będzie na odwiedzaniu coraz to nowych lokacji i zbieraniu znalezionych tam zasobów. W przypadku przemieszczenia się do nowego miejsca napotkamy grupy dryfujących kawałków drewna czy też plastiku. Dodatkowo czasami możliwe będzie jednorazowe przeszukanie znajdujących się w niej wysepek na których możemy znaleźć unikalne zasoby czy też rozbitków do uratowania, którzy gotowi są dołączyć do naszej kolonii. Ich ratowanie nie jest obowiązkowe i musisz mieć na uwadze, że kolejna gęba do wyżywienia więcej może sprawić ci problem nie do przeskoczenia.


OCENA: POZYTYWNA

Gra mi się spodobała – w szczególności oprawa graficzna. Całość kolorystycznie wygląda bardzo ciekawie i swoim wyglądem przypomina nieco komiksy. Postaci jak i samo otoczenie jest stworzone nieco karykaturalnie i dzięki temu ma swój smak i urok. Gra jest spójna jako całość choć trzeba pamiętać, iż jest to wczesny dostęp więc gra ma przed sobą jeszcze długą drogę nim zmierzymy się z finalnym produktem. Na chwilę obecną mamy już pływające miasto, działającą opcję zbierania surowców czy też rozbudowy infrastruktury i budynków. Jest także kilka przetwórni umożliwiających wytworzenie czy też przeróbkę nowych surowców. Treści jest jednak jeszcze nazbyt mało gdy dawało to jakąś wielka frajdę z gry.

Pierwsze poziomy przechodzi się bardzo fajnie – zaczynamy tworzyć nasze miasto, zbierać surowce, zaczynamy eksplorować napotykane wysepki jednak szybko okazuje się, że jedynym wyzwaniem jest walka z brakiem pożywienia i wody pitnej. Po odpowiednim przygotowaniu zaspokoimy pragnienie i brak wody przestanie być problemem i jedynym co przegna nas do kolejnej lokacji to kończąca się żywność.

Same budowanie jest fajnie zrealizowane i miło jest patrzeć jak nasi podopieczni przenoszą surowce i budują coraz to nowe budynki. Nasz obszar budowania jest dosyć pokaźny jednak nieco brakowało mi tu możliwości racjonalnego zagospodarowania całej dostępnej przestrzeni by jak najmniej się jej zmarnowało.  Wkurzające jest także drzewko rozwoju badań. Punkty zdobywamy w czasie plądrowania napotykanych wysepek i później możemy je przeznaczyć na odblokowanie niektórych technologii. Część z nich jest zupełnie do niczego nie potrzebna albo też na tyle droga w użyciu, że aż niepotrzebna (przykład z dużymi składami – metal potrzebny do ich budowy jest niezmiernie rzadki do napotkania a potrzeba go naprawdę dużo).

Autorzy aktywnie słuchają głosu społeczności i w planach jest wprowadzenie takich funkcjonalności jak ulepszenie samej rozgrywki, dodanie nowych treści pokroju zmiany pracy samej kamery, wprowadzenie systemu pory dnia (dzień/noc), planowanie czasu dnia postaci, system pogodowy czy też bazujące na nim budynki. Co z tego tytułu wyrośnie? Zobaczymy. Na chwilę obecną jego dalszy plan podróży zapowiada się ciekawie…

 

+++ PLUSY +++

  • bardzo fajna oprawa graficzna
  • dobre udźwiękowienie + niezłe udźwiękowienie tła (szum morza itp.)
  • otwarci na pomysły społeczności autorzy

 

— MINUSY —

  • na chwilę obecną w grze jest nieco za mało treści względem ceny jaką przyjdzie nam zapłacić
  • praca kamery nie jest zadowalająca – brakuje tu możliwości bliższego zoomu – jesteśmy zablokowani w pewnym oddaleniu zaś sam obrót jest skokowy.
  • drzewko technologii jest nieco niedopracowane
  • koszt niektórych budowli jest nieco niezbilansowany

 


Screeny:


RECENZJA: