R86 = SWAG AND SORCERY == Recenzja klikacza od twórców Graveyard Keeper (+ poradnik)

Ciekawy (choć chwilami powtarzalny) klikacz, który może cię wciągnąć…

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/929010/Swag_and_Sorcery/


=== NIECO O GRZE ===

Swag and Sorcery to dzieło współpracy Uroboros Games oraz Lazdy Bear Games które za sprawą tinyBuild ukazało się na Steam w dniu 9 maja 2019 roku. Gra posiada ponad 1.300 recenzji dając sumarycznie „mieszany” wynik. Co nie wypaliło w tym tytule, dając tak mieszane recenzje?

 

  • Data wydania = 9 maja 2019
  • Producent Lazdy Bear Games, Uroboros Games
  • Wydawca = tinyBuild
  • Gatunek = Pixel Graphics, RPG, Tryb jednego gracza, Niezależne, 2D, Strategie, Przygodowe, Rekreacyjne, Management, Clicker, Symulacje, Crafting, Komediowe, Zabawna
  • Recenzje użytkowników = Mieszane (1.383)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Karty =
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 46,99 PLN
  • Wsparcie dla pada = BRAK
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/78214/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Szata graficzna to 2D wykonane w klimacie 16 bit oraz wystrojem kreowanym na średniowiecze. Postaci jak i otoczenie są wykonane ze starannością i dbałością o szczegóły. Kilkuklatkowe animacje wyglądają ciekawie i jest na czym zawiesić oko.

W grze towarzyszyć nam będą odgłosy klikania po interface czy też walki naszych wojaków o ile zajrzymy do ekranu prowadzonej potyczki. W tle mamy ścieżkę dźwiękową, która jest stonowana i nie przeszkadza w rozgrywce – choć ja obniżyłem sobie nieco jej głośność.


 

=== ROZGRYWKA ===

O czym jest ta gra? Jak mówi fabuła król wskutek zbiegów okoliczności musi założyć swój najlepszy strój, dziedziczoną z roku na rok pelerynę jednak gdy przyjdzie co do czego okazuje się, że ta zniknęła. Nam zostaje zlecone by ją odszukać a zatem rozwijając wioskę oraz zatrudniając nowych wojowników będziemy wyruszać na niezliczone wyprawy by zrealizować cel misji.

Do celu prowadzi dosyć długa droga i by dopiąć swego musimy odpowiednio wzmocnić naszą drużynę. Zarówno poprzez zwiększenie stanu osobowego załogi wyruszającej na podbój czy też szkoląc naszych dzielnych wojaków i podbijając ich bazowe levele. Do tego dochodzi także szkolenie ich w 4 zdolnościach (siła, zręczność, inteligencja, wytrzymałość) oraz doposażenie w odpowiednią broń i opancerzenie.

Naprzeciw nim staną przeróżne potwory a na końcu każdej krainy zawsze będziemy musieli stoczyć potyczkę z mocarnym bossem do którego przed odpowiednim wyekwipowaniem drużyny nawet nie ma co podchodzić. Wszystko przekłada się na pozyskanie odpowiednich surowców oraz mozolne zarabianie pieniędzy i inwestowanie ich w rozwój naszych wojowników po to by można było zarabiać je jeszcze łatwiej i w jeszcze większych ilościach.

 

= PRZECIWNICY =

Na naszej drodze staną różni przeciwnicy podzieleni według lokacji. Początkowo będziemy mogli wyruszać tylko do pierwszej z nich zaś stopniowo po eliminacji bossów broniących dostępu do kolejnych ilość możliwych do eksploatacji krain zostanie zwiększona. Każdy z napotykanych przeciwników posiada także swoją ulepszoną wersję, która będzie nam się pojawiać wraz z kolejnymi zakończonymi sukcesami wyprawami. Po prostu każda wygrana wyprawa przesuwa nieco ku 100% postęp rozpoznania danej krainy a przegrana go cofa. Po zapełnieniu stopnia rozpoznania do maksimum dostępna stanie się walka z mocarnym bossem i bez odpowiedniego przygotowania się do bitwy raczej nie ma się co pchać. Wszyscy przeciwnicy po ich pokonaniu dają także losową ilość pewnego surowca i nie możemy go pozyskać w żaden inny sposób.

To kto stanie na drodze naszych wojowników jest w pełni losowe i  czasami trzeba nieco poczekać ponieważ los sprawi, że potwór dający konkretne surowce nie pojawia się bądź też pojawia się niezmiernie rzadko co powoduje, że trudno jest pozyskać potrzebną nam ilość surowców. Bywa zatem, że zbieranie 10-15 surowców może zająć 10 minut a kiedy indziej zajmie to aż pół godziny…

= WIOSKA=

Nasza mieścina wraz z postępem gry będzie się rozwijać i pojawiać się będą w niej nowe czy też ulepszone budynki. Wszystko to będzie niestety okupione dużym wysiłkiem by pozyskać niezbędne nam surowce. Tak więc jeśli potrzebujemy konkretnej rzeczy to trzeba najpierw najechać na nią myszką, sprawdzić informacje gdzie występuje – a następnie udać się tam i polować, polować i jeszcze raz polować do czasu uzyskania niezbędnej ilości.

Każdy z budynków pozwala nam tworzyć różne przedmioty – czy to elementy uzbrojenia, oręż w postaci broni białej, łuki czy też magiczne różdżki. Przy dobrym natchnieniu wprawiony rzemieślnik jest w stanie wytworzyć lepszą wersję przedmiotu czy też przetwarzając surowce wytworzyć je w podwójnej bądź potrójnej ilości.

 

= WYPRAWY =

Nasi bohaterowie odpowiednio wyekwipowani mogą wyruszyć na misje w poszukiwaniu surowców i to będzie naszym głównym sposobem ich pozyskiwania czy też zarabiania pieniędzy. Walki sprowadzają się do pokonania kilku następujących po sobie przeciwników i w przypadku eliminacji wszystkich przyniesiemy do wioski znalezione surowce oraz nieco pieniędzy.

Oczywiście nasza drużyna może też przegrać potyczkę. Nim do tego dojdzie możemy uciec z pola walki zabierając część zdobytych w czasie tej przeprawy surowców. W przypadku przegranej nie dostaniemy niczego. Ale też nic wielkiego się nie dzieje. Postać niczego nie utraci i wystarczy tylko odczekać aż odzyska zdrowie (co trwa 1-2 minuty).

 

= MISJE =

Do realizacji będziemy mieć także zlecana misje przy czym w większości będzie to polecenie stworzenia jakiegoś konkretnego egzemplarza broni, pancerza czy też ulepszenia budynku, pokonania kilku konkretnych typów wrogich jednostek. Warto je realizować ponieważ pozwalają odkryć nieznane dotąd perki naszych postaci.

 

= BROŃ I OPANCERZENIE =

Ważną rzeczą jest wyposażenie naszych wojowników w jak najlepszy osprzęt. Dzięki temu będą mogli bardziej skutecznie razić wroga czy też bronić się przed atakami. Wytworzyć możemy je w jednym z czterech dostępnych budynków. Wiele zależy też od tego jakie doświadczenie posiada osoba pracująca w tym zakładzie ponieważ im więcej przedmiotów wytworzy – tym większa szansa na to, że kolejne będą mieć lepsze statystyki. Przedmioty dzielą się na broń białą, zasięgową w postaci łuków, pistoletów czy też magicznych różdżek. Do tego dochodzi nieco typów magicznych amuletów i tu trzeba bliżej przyjrzeć się im zdolnościom ponieważ niektóre są nader ciekawe i znacząco pomogą ci w walce. Duże znaczenie ma też opancerzenie naszej postaci czyli hełm, napierśnik oraz nagolenniki.

Przedmioty mogą mieć kilka rodzajów zaawansowania. Biały -> Zielony -> Niebieski -> Fioletowy -> Żółty. Im lepsza klasa przedmiotu tym lepsze ma on parametry a te wyższe dodatkowo mogą mieć na sobie różne efekty. Wszystko zależy od umiejętności osoby tworzącej dany przedmiot. Dlatego należy starać się by w danym zakładzie pracowała zawsze ta sama osoba.

 


OCENA: POZYTYWNA = 5/10

Gra jest nieco nietypowa. Przede wszystkim jest nieco niezbalansowana powodując, że toczone walki są naprzemiennie łatwe jak i trudne. Pełna losowość w doborze napotykanych przeciwników oraz pozyskiwanych surowców sprawia, że nigdy nie można powiedzieć czy zebranie potrzebnej nam ilości zajmie 10 minut czy pół godziny. Do tego dochodzi jeszcze ogromna ilość pieniędzy niezbędna do tego by można było podbić naszych żołnierzy i ich umiejętności na taki poziom by walka z bossem nie zakończyła się sromotną przegraną.

Gra się w to fajnie, ale w pewnym momencie zauważamy, że wszystko zaczyna być powtarzalne i grind staje się nazbyt duży. To oczywiście klikacz i wiadomo, że na tym to będzie polegać – jednak niekiedy napotykamy tu pewne skoki ilościowe gdy postać najpierw walczy z nader trudnymi przeciwnikami a po doposażeniu w pancerz zacznie ich masowo kroić.

Czy gra mi się podobała? Bez dwóch zdań TAK. Ale ma ona też kilka niedoróbek, które trochę gryzą w oczy i dziwi mnie, że takie pierdoły jak brak pobierania potek po walce czy też brak dźwięku sygnalizującego powrót drużyny po zakończonej walce są w tej grze nadal obecne. Jest także zdecydowanie nazbyt krótka.

 

+++ PLUSY +++

  • Ciekawa rozgrywka.
  • Świetna oprawa graficzna.
  • Grywalna.
  • Miła dla ucha ścieżka dźwiękowa.

 

— MINUSY —

  • Jest nazbyt krótka.
  • Gra ma kilka niedoróbek.
  • Brak balansu (raz jest mega trudno a za chwilę nazbyt łatwo).
  • Zarządzanie wioską sprowadza się do klikania w pięciu budynkach co jakiś czas.
  • Przy opisie misji wymieniona jest jedynie nazwa przedmiotu (brak ikonki / informacji w którym budynku wytworzymy) co powoduje, że trzeba przeszukiwać wszystkie budynki szukając tej jednej konkretnej rzeczy.

 


Screeny:


RECENZJA: