DEATH SKID MARKS == Ostra rozwałka na całego!

Prawdziwa rozwałka w postaci zręcznościówki w formie retro!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/326150/Death_Skid_Marks/

►WWW = http://www.deathskidmarks.com/

 


=== NIECO O GRZE ===

Gra autorstwa studia Studio Whisky Tango wyszła spod rąk dwójki zapaleńców –  jeden z nich zajął się kodowaniem oraz muzyką a drugi tworzeniem grafiki i efektów dźwiękowych. Jest to rozgrywka typu rogue-like (czyli każda potyczka rozpoczyna się od zera) w której naszym zadaniem jest dojechać na koncert rockowy. Problem w tym, że towarzystwo jest wyjątkowo bojowo nastawione przeciw nam więc trzeba się będzie ostro namęczyć by wywalczyć sobie przejazd. Losowe generowanie przeciwników oraz zdarzeń powoduje, iż każde podejście będzie nieco inne więc powtarzanie rozgrywek nie powinno nudzić.

 

  • Data wydania = 21 listopada 2014
  • Producent Studio Whisky Tango Inc.
  • Wydawca = Studio Whisky Tango Inc.
  • Gatunek Niezależne, Akcja, RPG, Zabawna, Arcade, Rogue-lite, Wysoki poziom trudności, Retro, Rogue-like
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (489)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = BRAK
  • Regularna cena = 35,99 PLN
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/3232/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Oprawa graficzna jest nieco nietypowa. Trzyma się wątku retro 16 bit przy czym styl graficzny jest tu bez wątpienia oryginalny. Nieco przypomina komiksową kreskę jednak bez wątpienia przywodzi na myśl ciężkie brzmienia na wzór metalu. Całość jest rysowana “z jajem” i w większości przypadków napotykane przez nas postaci na załączonych obrazkach wyglądają co najmniej “dziwnie” i już wiemy, że ktoś miał dobry humor tworząc co  niektóre z nich.

Oprawa dźwiękowa jest jak najbardziej na miejscu a w szczególności ciężkie brzmienie tła muzycznego, które w zasadzie bardzo dobrze komponuje się z tym co dzieje się na ekranie. Akcje postaci i pojazdów są udźwiękowione choć nie ma tu jakiejś wielkiej różnorodności.

 


 

=== ROZGRYWKA ===

Naszym zadaniem jest dotrzeć na koncert rockowy, który odbywać się będzie na krańcu słynnej amerykańskiej trasy 666. Zrządzeniem losu do pokonania także mamy 666 kilometrów. W tym celu trzeba będzie stanąć na wysokości zadania i pokonać innych i to dosyć agresywnych adwersarzy na trasie naszego przejazdu.

Grę rozpoczynamy od wyboru jednego z dostępnych pojazdów przy czym ich ilość możemy zwiększyć poprzez kolejne podejścia do gry i odblokowywanie osiągnięć. Po tym ruszamy w trasę i parkując na kolejnych punktach postoju możemy dobrać sobie drużynę, która wypełni wolne siedzenia w naszym pojeździe. Sam kierowca pełni rolę prowadzącego i nie może walczyć z innymi przeciwnikami – przynajmniej nie bezpośrednio – może jedynie spychać wrogie samochody na pobocze dzięki czemu będą one uszkadzane i w efekcie ulegną zniszczeniu. W bezpośrednią walkę mogą się natomiast angażować nasi pasażerowie. Wyposażeni w odpowiednią broń  będą w stanie nawiązać walkę z ekipą innych wehikułów i skutecznie bronić naszego własnego.

 

== TRASA PRZEJAZDU ==

Każdy fragment gry rozgrywany jest mniej-więcej identycznie – do pokonania mamy jednego lub kilku przeciwników po czym docieramy do kolejnego odcinka – stajemy tu przed losowym wyborem czy zjechać do pobliskiej stacji celem naprawy pojazdu i dokonać małych zakupów czy też wybrać zamiast tego zdarzenie, które może nam pomóc bądź też zaszkodzić. Czasami zdarza się też, że nie będzie innej opcji jak jechać dalej bez zatrzymywania się.

 

== BROŃ ==

Pasażerowie czy to naszego czy wrogiego pojazdu mogą być wyposażeni w broń różnej maści przy czym dzieli się ona na trzy kategorie – może to być broń biała w postaci młotków, pałek, kastetów itp. służącej do walki wręcz, pistoletów, shotgunów czy też rewolwerów dających możliwość walki na odległość oraz dosyć rzadko spotykanej broni specjalnej dającej dosyć dużą siłę ataku.

Sama broń niezależnie od jej typu posiada przydzielony jej poziom ataku – od 1 do 6. Im jest wyższy, tym większa ilość zadawanych obrażeń ale też większa cena jaką musimy za nią uiścić by móc ją nabyć. W przypadku broni siecznej ważne jest to, po której stronie siedzi dana postać ponieważ pasażerowie siedzący na prawo od kierowcy będą w stanie atakować jedynie pojazdy z którymi zetkniemy się właśnie z prawej strony. Jak można wywnioskować broń sieczna służy jedynie do walki kontaktowej i musimy zetknać się z pojazdem przeciwnika by móc jej używać co czasami może być dosyć dużym problemem gdy mamy do czynienia z przeciwnikiem w szybkim pojeździe błąkającym się stale po planszy czy też walczyć będziemy z takim, który ma np. piłę umieszczoną na jednym ze swoich boków. Wtedy mamy problem ponieważ my musimy podjechać na tyle blisko by móc zaatakować ale też musimy stale uważać na to by nie zbierać cięgien od wroga.

Nieco łatwiej jest w przypadku broni dystansowej gdyż każdy z pasażerów wyposażonych w nią jest w stanie ostrzeliwać wskazany cel. Co prawda istnieją jeszcze obostrzenia zasięgu gdyż np. shotgun działa tylko na bliskie odległości ale nie trzeba się tu już aż tak pocić jak w przypadku walki wręcz.

 

== NASZ POJAZD + USZKODZENIA

Zarówno nasz jak i pojazdy przeciwników są podzielone na cztery strefy, które mogą ulegać uszkodzeniu.  Jeśli choć jedna z nich ulegnie całkowitemu zniszczeniu – przegrywamy. Są one reprezentowane procentowo ale też i bez patrzenia na procenty można ocenić stopień zniszczenia po prostu zerkając jak wygląda obecnie dany element.

Uszkodzenia można naprawić w czasie postoju. W garażu (ale też nie zawsze!) dostępna jest możliwość zakupienia kompleksowego przeglądu lub też dokonania prowizorycznych szybkich napraw.  Istnieją też przedmioty specjalne, które aktywowane mogą w czasie jazdy naprawić nasz pojazd kosztem posiadanej gotówki.

W czasie walki lepiej jest natomiast skupić się na konkretnym elemencie i cały czas go atakować prowadząc do destrukcji auta z którym walczymy zamiast okładać go po równi z każdej strony co tak naprawdę wydłuży nam samą potyczkę i jednocześnie zwiększy szansę na odniesienie przez nas obrażeń.

Sam samochód podobnie jak i pasażerowie posiada cztery parametry, które możemy ulepszać. Możemy zwiększyć moc silnika, sterowność, hamulce lub opancerzenie naszego pojazdu. Zwykle można je zakupić w sklepach jednak są one dosyć drogie.

 

== PASAŻEROWIE

W czasie zjazdów do stacji będziemy mieć możliwość zaokrętowania przebywających tam ludzi. W większości przypadków każda stacja daje nam możliwość pozyskania nowego (czy też wymiany obecnego jeśli mamy pełen skład) członka załogi. Jego pozyskane jest bezkosztowe – wystarczy przeciągnąć go na miejsce, które ma zająć. W przypadku wymiany z już obecnym członkiem załogi  odziedziczy on jego sprzęt i wyposażenie. Gdy weźmiemy pod uwagę koszta leczenia to zauważymy, iż czasami taniej będzie podmienić pasażera na zdrowy egzemplarz bądź też nie będzie już możliwości jego wyleczenia a obawiamy się, że padnie w czasie kolejnej przeprawy z wrogiem.

Każdy z członków naszej załogi posiada pasek życia odzwierciedlający jego obecny stan zdrowia. W przypadku doprowadzenia do jego śmierci utracimy posiadane przez niego przedmioty dlatego musimy o niego dbać. Możemy go wyleczyć fundując mu przekąski dostępne w większości stacji (niestety w ograniczonej ilości) czy też używając przedmiotu specjalnego w postaci apteczki w czasie jazdy płacąc  żywą gotówką.

Członkowie załogi mają także swoje własne parametry określające ich umiejętność walki wręcz, strzelania czy też odporność na zadawane obrażenia w przypadku walki kontaktowej lub ostrzału. Te cztery umiejętności można ulepszać specjalnymi specyfikami możliwymi do nabycia w sklepie – niestety dosyć drogimi.

 

== PERKI (ZADANIA)

Nasi członkowie załogi w sklepach mogą także pobierać określone zadania do realizacji. Każdy z nich może posiadać jedno. Zadania mają także różne levele. Im wyższy poziom tym więcej kasy zarobimy. Czym są zadania? To dla przykładu “przeżyj level, zarób 75$”, “zepchnij samochód na pobocze, zarób 100$”, “ubij załogę nie niszcząc pojazdu – zarób 100$” itp. Jeśli dane zadanie posiada więcej niż jedna osoba, kwoty te sumują się. Nie ma także znaczenia który z pasażerów je posiada. Dostaniemy kasę ilekroć wykonamy dane zadanie. To pozwala doposażyć się odpowiednio pod naszą taktykę walki by zmaksymalizować zyski.

 

== MINI GRY (EVENTY)

Po pokonaniu poziomu będziemy mieć zwykle do wyboru zjazd do sklepu lub też realizację specjalnych zadań. Dla przykładu gra w rosyjską ruletkę gdzie wybieramy członka załogi – w przypadku wygranej dostanie on bonus do swoich parametrów, zaś w przypadku przegranej… no cóż, poszukujemy nowego załoganta. Tych zdarzeń jest więcej – ulepszanie broni, gra w kasynie i tym podobne. Jest to całkowicie losowe co przydarzy nam się po pokonaniu danego odcinka. Problem jedynie w tym, iż jeśli wybierzemy realizację zadań – nie będziemy mieć możliwości zjazdu do sklepu celem naprawienia samochodu czy też podleczenia załogi…

 

== PRZECIWNICY

Oj, tych jest co niemiara. Zetkniemy się z dużą różnorodnością przeciwników w różnych wariantach. Część walczy wręcz, część preferuje walkę dystansową plus co niektórzy dysponują także bronią specjalną. Generalnie niektórych rozwalić jest dosyć prosto zaś część zajdzie nam za skórę. Z każdym trzeba się obyć i wypracować odpowiednią taktykę walki by nie pchać się na ślepo i nie tracić niepotrzebnie zdrowia. Odsetek samochodów idzie bardzo łatwo zepchać na pobocze zaś co niektóre są na tyle masywne, iż zrobić to jest dosyć ciężko. Tak więc efektywna walka to umiejętność właściwego rozpoznania przeciwnika i wykorzystanie jego słabych punktów.

 

== BOSS

W grze napotkasz kilku bossów i trzeba przyznać, iż walka z nimi jest wyzwaniem. Na każdego trzeba wypracować odpowiednią technikę i pierwsze spotkanie zakończy się twoją przegraną. Dlatego trzeba próbować dalej (i dobrze jest podejrzeć czyjąś walkę na YouTube by zobaczyć w jaki sposób najlepiej jest ugryźć aktualnego przeciwnika.

 

== STEROWANIE

Naszym pojazdem kierujemy za pomocą strzałek lub też kombinacji WASD. Za celownik robi mysz zaś klawisze 1-2-3-4 odpowiadają za używane przez pasażerów przedmioty specjalne przy czym taka osoba nie może wtedy walczyć. Kierowca nie może używać broni czy też walczyć wręcz w czasie prowadzenia pojazdu. W przypadku zepchnięcia przeciwnika poza ekran kończy to bieżącą potyczkę niestety większość wrogich pojazdów jest na tyle szybka, iż jest w stanie unikać naszych manewrów zepchnięcia ich poza ekran (w dół). By wypchać inne auto poza ekran musimy mieć także silniejszy, ulepszony pojazd. Nie jest łatwo – wrogowie uciekają po całej planszy i ciężko jest co niektórych przyprzeć nawet do bocznej ściany.

 


 

PORADY:

  • Staraj się już na początku ocenić czy idziesz w walkę dystansową czy też kontaktową.
  • Nim zaczniesz coś kupować w sklepie przejrzyj najpierw wszystkie oferty – czasami kupisz jeden przedmiot i zbraknie dosłownie kilku groszy na jakiś dobry sprzęt.
  • warto jest trzymać gdzieś w zapasie (u kierowcy) niepotrzebny już pistolet – czasami trafi się możliwość ulepszenia broni gdzie musisz poświęcić jedną jednostkę broni by ulepszyć inną.

 


OCENA: POZYTYWNA

Gra jest dosyć ciekawa i zarazem dosyć trudna. Czasami przez niektóre poziomy przechodzimy jak burza kiedy indziej zaś bardzo opornie idzie nam z jednym z napotkanych przeciwników. Wiele zależy od naszego ogrania i znajomości przeciwników z którymi przyjdzie nam walczyć i tym samym rozpracowania ich byśmy wiedzieli jak danego pokonać. Fajne jest to, iż choć ciągle padamy, to jednak udaje się co jakiś czas odblokować jakieś ulepszenia i tym samym zyskujemy dostęp do nowego wyposażenia. Sam humorystyczny wygląd grafiki także dodaje pewnego smaczku a przyjemność jest tym większa, iż totalnej masakrze towarzyszy jakże nastrojowa ciężka muzyka. Sam pociupałem w ten tytuł dobre kilka godzin i bawiłem się nieźle – pomimo tego, iż ciągle padałem gdzieś pod drodze. Ale każda porażka jednak czegoś uczy – a zatem rewolwer w rękę i do boju!

 

+++ PLUSY +++

  • humorystyczna i zrobiona z jajem grafika.
  • duża różnorodność przeciwników z którymi przyjdzie nam walczyć.
  • choć powtarzalna, to jednak nie nudzi się nazbyt szybko.
  • dynamiczna i wpadająca w ucho ścieżka muzyczna

 

— MINUSY —

  • wysoki poziom trudności.
  • wiele zależy od szczęścia – w szczególności tego jacy trafią się nam przeciwnicy i ile uda się zarobić.
  • bossowie nie są zbalansowani – niektórzy są wyjątkowo mocni, inni to bułka z masłem.

 


Screeny:


 RECENZJA:


 YOUTUBE – gameplay:

 

 

Leave Comment