DEAD CELLS == Śmierć nie jest końcem – jest początkiem!

Dynamiczna gra platformowa, która wciągnęła mnie na dłużej. A jak będzie u ciebie?

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/588650/Dead_Cells/

 


=== NIECO O GRZE ===

Dead Cells to tytuł, który uczy pokory. Zręcznościówka, w której będziemy ginąć często i gęsto. Każde takie przejście powodować jednak będzie, iż uzbierane przez nas dusze przeciwników będziemy mogli wydać na rozwój ulepszeń, które wzmocnią naszą postać i pozwolą nam wyruszać na coraz dalsze wyprawy.

Gra ta, autorstwa francuskiego studia Motion Twin została wydana na Steam 6 sierpnia 2018 roku a przed tym przez pewien czas przebywała na Steam jako gra wczesnego dostępu rozwijając się i stopniowo przywdziewając nowe treści. Obecnie gra posiada przytłaczającą ilość 18k pozytywnych recenzji tak więc widać, iż zdobyła serca graczy.

 

Należy ona do gatunku metroidvania wywodzącego się z połączenia tytułów gier Metroid oraz Castlevania cechującego się zachowaniem bohatera, który musi przemierzać szereg połączonych ze sobą lokacji niejednokrotnie odblokowując dostęp do kolejnych a także rozwijać swoje zdolności i możliwości. Prócz tego dorzucono tu także zapożyczenie z rogue-lite gdzie śmierć bohatera jest nieco łagodniejsza – co prawda zabiera nam pozyskane dotychczas postępy i trzeba zaczynać od nowa – jednakże nie wszystkie. Wypracowane dotąd parametry zostają i każda rozgrywka pozwala dorzucić kolejną cegiełkę, wzmacniając naszego bohatera.

 

  • Data wydania =  6 sierpnia 2018
  • Producent Motion Twin
  • Gatunek Rogue-like, Pixel Graphics, Metroidvania, Rogue-lite, Akcja, 2D, Platformowa, Wysoki poziom trudności, Niezależne, Tryb jednego gracza, Procedural Generation, Hack and slash, Early Access, Perma Death, Great Soundtrack, Replay Value, Side Scroller, Souls-like, Przygodowe, Atmospheric
  • Recenzje użytkowników = Bardzo pozytywne (18 186)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = JEST!
  • Regularna cena = 89,99 PLN
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/30867/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Graficznie i dźwiękowo gra prezentuje się z jak najlepszej strony. Pixelowy, dwuwymiarowy świat wypełniony po brzegi dopracowanymi szczegółami, tętniący życiem ekran. Poruszając się przez kolejne poziomy z czasem zauważysz, iż wiele elementów tła jest animowanych i pierwotnie mogło to ujść naszej uwadze. Choć sama gra wykonana jest w klimatach retro i postaci wyglądają na nieco pozostawione nieco niedopracowanymi to jednak styl graficzny bardzo przypadł mi do gustu. W trakcie podróży przemierzać będziemy różne biomy – wyglądają one nieco odmiennie choć spotkamy tu wielokrotnie widywanych już wcześniej przeciwników.

Dźwięk także jest świetnie dopieszczony – udźwiękowienie akcji naszej postać czy też przeciwników stoi na wysokim poziomie i każda nasza czy ich akcja ma swoje odzwierciedlenie w tym co wydobędzie się z naszych głośników. Przede wszystkim na uwagę zasługuje ciekawa ścieżka dźwiękowa.

 


 

=== ROZGRYWKA ===

Historia świata gry? Nie ma takowej. Grę rozpoczynamy widząc, iż “coś” wtacza się do jednej z cel więziennych po czym integruje się z jednym z martwych ciał przywołując je ponownie do życia. Nie wiemy czym jesteśmy i co jest naszym celem a nasz niemy bohater może jedynie w trakcie rozmowy gestykulować starając się przekazać swe emocje i zamiary.

 

Gra jest nieco nietypowa ponieważ po śmierci bohatera co prawda zaczynamy od nowa jednak zachowujemy niektóre z ulepszeń oraz schematy odkrytych już broni a także nieco gotówki z poprzedniego przejścia. Tym samym stopniowo będziemy rozwijać umiejętności naszej postaci i zwiększać ilość dostępnej broni. Co prawda przejście niższego poziomu da nam nieco mniej dusz jednak zawsze będzie nas to pchać do przodu jeśli chodzi o nasze możliwości. W ten sposób zakupimy kolejne ulepszenia podbijające nasz potencjał.

W trakcie naszych podróży będziemy przemierzać generowane losowo poziomy pełne przeciwników i przeszkód. Postać którą kierujemy potrafi biegać skakać oraz turlać się co pozwoli dostać się do niektórych mniej dostępnych miejsc (najczęściej niewidocznych sekretów). Dysponujemy możliwością użycia dwóch broni przy czym standardowo jest to mieszcząca się w jednej ręce broń w postaci miecza i tarczy pozwalającej blokować ataki przeciwników w drugiej. W tej grze liczy się przede wszystkim wyczucie czasu. Zablokowanie przeciwnika tarczą w odpowiedniej chwili czy też odbicie pocisku pozwala na kontrowanie wrogich ataków – przeciwnik zostanie w takim wypadku na krótką chwilę ogłuszony zaś odbity pocisk najczęściej zostaje odbity w kierunku atakującego. Prócz tego możemy mieć do dwóch broni specjalnych (a właściwie mechanizmów), które można aktywować i które pomogą nam w walce. Właściwie można powiedzieć, że działają wyjątkowo efektywnie i dużo pomagają – czasami nawet odgrywają decydującą rolę w prowadzonych starciach. Możemy tu używać pułapek, działek, granatów itp. Są one wyrzucane przez naszego bohatera i po dotknięciu ziemi rozkładają się atakując okolicznych wrogów. Trzeba tu jednak pamiętać, iż działają one jedynie gdy nasza postać jest niedaleko nich – widać wtedy taką wiązkę energii pomiędzy nim a mechanizmem. Jeśli odejdziemy za daleko (przez ściany także działa, ważna jest odległość w linii prostej) nad sprzętem zostanie wyświetlona ikona braku energii i urządzenie przestanie działać. Musimy ponownie nieco się do niego zbliżyć by zostało zasilone. Pamiętać także należy o tym, iż wrogowie będą starali się niszczyć nasze urządzenia – lecz nie jest to wielki kłopot ponieważ mamy ich nielimitowaną ilość i wystarczy poczekać chwilę aż będzie można ich użyć po raz kolejny. Każdy taki atak zabierze przeciwnikowi nieco punktów życia więc gdy się uprzeć większość wrogów idzie zniszczyć z pomocą samego osprzętu 😉

Nasza postać potrafi także skakać oraz turlać się. Samo turlanie się będzie nam niekiedy potrzebne by przedostać się przez miejsca przez które nie da się przejść. Znajdziesz także wiele ukrytych miejsc i najczęściej jest to niewidoczne przejście ukryte w jednej ze ścian. Dopiero przetoczenie się w tym miejscu ujawni ci, że jest tu jednak ukryta ścieżka. Czasami przejścia są tak perfidnie ukryte, że trzeba najpierw podskoczyć a dopiero opadając przy ścianie wtoczymy się do niewidocznej ścieżki. Jeśli zaś chodzi o skakanie to nasza postać potrafi wykonać skok w powietrze a następnie podskoczyć nieco wyżej co pozwoli wspinać się na wyżej położone obiekty. Jeśli będziemy zeskakiwać czy też spadać z nieco wyższej wysokości, to wciśnięcie ataku spowoduje, że po uderzeniu w ziemię nasza postać uderzy w podłoże co pozwala zaatakować znajdujących się w tym miejscu przeciwników. Jeśli nie wyprowadzimy ataku to spadek z wyżej położonych miejsc spowoduje, iż bohater zostanie na chwilę ogłuszony i tym samym narażony na atak wrogów. Jeśli zaś chodzi o same ataki to istnieje możliwość pozyskania zdolności, która będzie nam pozwalać na wykonanie do czterech podskoków i tym samym przejść we wcześniej niedostępne dla nas miejsca czy też ułatwi unikanie wrogich ataków.

Kierowany przez nas wojownik posiada pewną ilość punktów zdrowia i każde trafienie przez wroga czy też władowanie się w pułapkę bądź zbiornik z kwasem odbierze nam nieco życia. Wkrótce po rozpoczęciu gry będziemy mogli zakupić ulepszenie zbiorniczka na napój życia pozwalające nam odnawiać życie o jeden raz więcej co nieco poprawi naszą sytuację w tym zakresie. Cały problem w tym, że w większości przypadków rzadko będziemy patrzeć na to ile życia nam pozostało czy też będziemy odkładać jego użycie w czasie “a, to może za chwilę?” po czym padamy przez własną oszczędność XD.

Gra podzielona jest na levele i prowadzi nas przez trzech głównych bossów obecnych na naszej ścieżce przejścia. Są to strażnik w postaci Nadzorcy obecny na moście, Strażniczka czasu obecna w wieży zegarowej czy też finalny boss w postaci straży przybocznej króla. Ścieżkę tą możemy przebyć na różne sposoby wybierając nieco inną drogę poprzez inne lokacje. To także czyni grę ciekawą ponieważ z czasem odkrywamy nieco inne możliwości – szczególnie po odblokowaniu nowych broni oraz umiejętności.

Nasza postać może korzystać naprzemiennie z dwóch broni przy czym w większości przypadków jako druga używana jest zwykle tarcza – ale jeśli ktoś ma życzenie używania zamiast tego broni – jego wola. Prócz tego możemy też posiadać do dwóch przedmiotów w postaci granatów czy też asortymentu w postaci działek, które zrobią sieczkę z wrogów.

Broń oraz całość dostępnego wyposażenia musimy najpierw odblokować. Wraz z przemierzaniem labiryntów i ubijaniem wrogów zyskiwać będziemy dusze, pełniące role specjalnej waluty oraz zbierać schematy oręża i mechanizmów czy też cech naszej postaci. Jeśli nic nas nie ubije gdyż śmierć zabiera nam nasz dobytek to po przejściu poziomu możemy zdecydować na co przeznaczymy zebrane ogniwa. Odblokowanie danego przedmiotu jest permanentne jednak wymaga przeznaczenia na to odpowiedniej ich ilości. Nie musimy kupować wszystkiego od razu, za każdym przejściem możemy decydować ile ogniw przeznaczymy na zakup danej rzeczy przy czym niektóre z nich są naprawdę kosztowne i będą wymagać od nas nieco wysiłku by uzbierać wymaganą ilość ogniw. To sprawi, że po odblokowaniu dany przedmiot będziemy mogli zakupić w napotkanych sklepikach czy też możemy ją losowo znaleźć w porozrzucanych po levelach skrzyniach czy też wydropić z potworów.

– Kapitan Kurczak
Grę można uruchomić także w trybie transmisji Twitch pozwalając widzom na uczestnictwo w rozgrywce streamera. W tym wypadku oglądający wpisując “pickme” uczestniczą w losowaniu którego z nich wybrać jako zarządzającego grą. Wybrana osoba do końca bieżącego poziomu może pomagać grającemu dla przykładu lecząc go w krytycznych momentach (lub też przeszkadzać np. zużywając jego zapas leczenia XD – wspaniała gra dla hejterów!). Opóźnienie streamu jest dosyć niskie, rzędu około pięciu sekund. Dodatkowo widzowie mogą głosować jaką ścieżką ma podążyć gracz (np. Toksyczne Kanały zamiast Promenady Potępionych). Streamer nie musi się temu podporządkować ale… przed wejściem na kolejny poziom widzowie głosują nad jedną z trzech opcji jaka pojawi się na następnym levelu. Może to być pomocne – jak na przykład zadawanie obrażeń przez Kapitana Kurczaka – czy też utrudniające rozgrywkę – np. drzwi zawsze wybuchają, na levelu pojawiają się dodatkowi latający przeciwnicy – czy też wręcz zabójcze dla gracza – gdy musimy się śpieszyć przechodząc poziom ponieważ jeśli upłynie za dużo czasu od ubicia ostatniego przeciwnika zaczniemy tracić życie. Także w przypadku walki z bossami Kapitan Kurczak może nieźle namieszać przywołując więcej wrogów i tym samym znacznie utrudniając jego pokonanie. Prócz tego skrzynie ze skarbami od teraz są nieco trudniejszym wyzwaniem – zawsze będą ich bronić przeciwnicy a gracze wpisując odpowiednie komendy mogą je rozbijać.
Taka rozgrywka w trybie współpracy z widzami jest emocjonująca i o wiele trudniejsza niż granie samemu.

 


PORADY:

  • Na początek staraj się przeznaczać pozyskane ogniwa na zakup większej flaszki (możliwość odnowienia życia) czy też sakiewki pozwalającej zachować nieco pieniędzy po śmierci samej postaci – pozwoli to na nieco lepszy start po śmierci postaci
  • W większości przypadków ciosów wroga można uniknąć poprzez przeskoczenie go czy też przetoczenie się. Od razu wyjaśnię, że lepiej nauczyć się wykonywać przetoczenie ponieważ rzadziej będziemy obrywać (między innymi nie trafią nas wystrzeliwane przez niektórych przeciwników pociski)
  • W sekcji zakupowej, która ma miejsce pomiędzy levelami trzeba wydać wszystkie ogniwa na zakup ulepszeń po których otworzą się drzwi przepuszczające nas do następnego levelu. Okazuje się, że można je też zniszczyć nie wydając ogniw by móc je zachować. Zapytasz po co? W późniejszym levelu przed bossem znajduje się specjalny sprzedawca, który za pozyskane ogniwa gwarantuje, iż pewien procent znajdowanego przez nas wyposażenia będzie lepszej jakości. Jedyny minus takiej akcji jest taki, że możemy paść po drodze tracąc wszystkie zebrane dotychczas ogniwa.
  • Nie bierz przeklętej skrzyni przed poziomem z bossem. Po otworzeniu przeklętej skrzyni musisz zabić 10 przeciwników nie odnosząc ani jednego trafienia. Tyczy się to także i bossa co jest niezmiernie trudne go realizacji. Jeden zadany przez niego cios i koniec!
  • Z moich doświadczeń wynika, iż najwięcej ogniw na początkowym etapie daje ścieżka Promenada Potępionych -> Nekropolia.

 


OCENA: POZYTYWNA

Gra jest naprawdę fajna i powinna sprawić ci wiele frajdy. Mnie się bardzo spodobała. Co prawda co chwilę giniemy i czasami mamy już dosyć podejścia po raz kolejny jednak każde przejście na nowo pozwala w końcu wczuć się w grę i zaczniemy docierać coraz dalej i dalej ucząc się walczyć z naszymi przeciwnikami. Autorom udało się znaleźć ten balans, który wciąga gracza i nie zniechęca a stopniowo rozwijając postać oraz wachlarz dostępnych broni i umiejętności a także pozyskując wiedzę na temat tego co może nas spotkać w trakcie wyprawy będziemy w stanie zdobywać więcej ogniw i rozszerzać gamę posiadanego uzbrojenia i osprzętu.

Ciekawie stworzono także samą warstwę graficzną – choć mamy tu do czynienia z dużymi pikselami to jednak całość ma jak najbardziej pozytywny odbiór. Lokacje po prostu tętnią życiem a autorzy zadbali o wiele małych i ledwie zauważalnych elementów, takich jak płoszone przez nas ptaki czy też różnorakie odblaski światła czy też obłoki kurzu, które jednak nadają nastrój grze i sprawiają, że biegniemy przez żyjący świat. A jeśli mowa o animacji to należałoby także wspomnieć o tym, iż postać kierowana przez gracza jest doskonale animowana i jej czynności takie jak skoki, nagła zmiana kierunku czy też wspinanie się po wszystkich półkach sprawiają, że wczuwamy się w jej prowadzenie i wykonywane przez nią czynności wydają się naturalne.

Gra to taki typowy grinder gdzie możemy z czasem rozwinąć swą postać i docierać do coraz dalszych zakamarków labiryntu. Wiele przeróżnych sekretów, upgrade broni, rozwoju postaci. Zabawa na wiele godzin.

+++ PLUSY +++

  • duża grywalność
  • świetna animacja postaci jak i środowiska w jakim przyjdzie nam się poruszać
  • dobre udźwiękowienie i ścieżka muzyczna
  • wiele wiele przedmiotów w postaci broni, tarcz czy też granatów i wszelakich mechanizmów
  • dużo sekretów i proceduralnie generowane levele oraz możliwość własnego wyboru którą ze ścieżek chcemy dojść do bossa
  • ciekawie zbudowany grind postaci i jej wyposażenia.

 

— MINUSY —

  • szczątkowa fabuła – nie znamy historii naszego dziwnego tworu doklejającego się do kierowanej postaci i nie wiemy czym się kieruje.
  • nieco wysoki poziom trudności może nieco odstraszać początkujących graczy
  • mała liczba bossów
  • przydałaby się większa ilość przemierzanych biomów jak i też większa różnorodność przeciwników czy też możliwość wyboru innych ścieżek przejścia pomiędzy nimi

 


Screeny:


 RECENZJA:


 YOUTUBE – gameplay: