GRIDD: RETROENHANCED == Niematerialny dynamiczny shooter!

Kolejny tytuł z muzyką synthwave? Tak! Oto następny shooter przywodzący na myśl stare automaty z salonów do gier. Do tego nastrojowa muzyka i pełna dynamiki akcja!

 

► STEAM = https://store.steampowered.com/app/553950/GRIDD_Retroenhanced/

►WWW = http://www.antabstudio.com/gridd-retroenhanced.html


=== WSTĘP ===

GRIDD: Retroenhanced jest wyjątkowo dynamiczną strzelaniną w klimacie cyberpunk z dołączoną niesamowitą ścieżką dźwiękową, proceduralnie generowanymi elementami otoczenia (nie planszami i przeciwnikami!) oraz elektryzującymi wizualizacjami.

Pilotuj swój statek by przełamać się przez grupę ewoluujących wrogów, śmiercionośnych laserów oraz innych diabelskich przeszkód jakie napotkasz próbując pokonać nieubłagane zabezpieczenia komputera typu mainframe by wyeliminować SI obecnego systemu i umocnić swoją pozycję na tablicy wyników!

Zainspirowany cyberpunkowymi filmami dystopianowymi, wczesną fazą rozwoju komputerów osobistych oraz pulsującymi ścieżkami synthwave autorstwa Dream Fiend GRIDD zabierze cię do minionej epoki i przekształci ją w nowoczesne doświadczenie rozgrywki arcade.

 

  • Data wydania = 16 maja 2018
  • Producent Antab Studio
  • Gatunek = Niezależne, Akcja, Cyberpunk, On-Rails Shooter, Hakerstwo, Shoot ‘Em Up
  • Recenzje użytkowników = Pozytywne (25)
  • Multiplayer =  Brak
  • Polska wersja językowa = Brak
  • Regularna cena = 43,99 PLN
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/31687/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Grafika to trójwymiarowe środowisko pełne kolorów, błysków i futurystycznych obiektów. Prezentuje się dosyć ciekawie i trzeba powiedzieć, że statyczne zrzuty ekranu nie oddają tego co dzieje się na ekranie w trakcie rozgrywki. Statek obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby i co ciekawsze postać obserwatora umiejscowiona jest prawie statycznie – lekko się przemieszcza ponad torem jednak nie na tyle by dogonić statek i umiejscowić się za nim. Tym samym nieco to utrudnia samą rozgrywkę ponieważ nie zawsze uda się trafić w przelatujący obiekt z uwagi na inne ujęcie perspektywy.

Dziękowo jest nieźle – słyszymy strzały oraz dźwięki wydawane przez dziwne pojazdy obcych zaś w tle przygrywa nam klimatyczna muzyka w klimacie synthwave. Lata 80/90-te powracają w oprawie muzycznej!

Świetnej ścieżki dźwiękowej z gry możesz posłuchać na SoundCloud.

 


 

=== ROZGRYWKA ===

W grze przejmujemy kontrolę nad statkiem poruszającym się w niematerialnym bycie komputerowego świata. Naszym zadaniem jest przemierzanie toru biegnącego poprzez wirtualną istność i rzecz jasna walka z atakującymi nas hordami przeciwników reprezentujących system bezpieczeństwa broniący SI. Sztuczna Inteligencja jest broniona dosyć zaciekle a zatem spodziewaj się dużych przeszkód w dotarciu do miejsca przeznaczenia.

Graficznie gra wygląda bardzo ładnie. Jest na czym zawiesić oko a całość oprawy bez wątpienia kojarzy się z klimatem muzyki synthwave i przede wszystkim z przypisanym jej zestawem kolorów niebieskiego oraz fioletu. Całość jest niezwykle dynamiczna i stale coś tu się porusza, strzela w naszym kierunku czy też próbuje nas ugryźć i nie daje nam chwili wytchnienia (nawet po nosie się niekiedy nie da podrapać).

Bardzo efektownie wygląda także tworzony na bieżąco szlak którym się poruszamy gdy z górnej części ekranu spadają kolejne elementy toru budując go w trakcie naszej podróży.

== STEROWANIE ==

Kontrola nad naszym pojazdem jest niezwykle prosta – klawisze WASD robią za stery kierunku zaś klawisz ENTER pozwala strzelać. Ilość pocisków jest nieskończona jednak nie da się tu trzymać cały czas przycisku “strzelaj” ponieważ część przeciwników potrafi odbijać nasze pociski i wtedy trzeba strzelać jedynie w odpowiednim momencie. Pojazdem możemy dowolnie sterować i nie ma konieczności trzymania się bezpośrednio ścieżki pośrodku ekranu. Dużą ilość przeszkód można ominąć lecąc poza nią. Część niestety nie i trzeba wrócić wtedy na tor.

Gra wspiera także obsługę kontrolera do gry.

== PRZECIWNICY ==

By móc pokonać co niektórych przeciwników musimy nauczyć się unikać ich ataków a także wyprowadzać swoje tak by ci nie mogli ich uniknąć. Przeciwnicy jakich przyjdzie napotkać na naszej drodze ku sercu systemu nie są może na zbyt wymagający ale co niektórzy w trakcie naszej podróży zajdą nam nieźle za skórę. W trakcie naszej eskapady ich obecność jest stała a to znaczy nie mniej ni więcej iż nie są losowo generowani i pojawiają się zawsze na tych samych pozycjach w tych samych konfiguracjach. Mmożna powiedzieć, iż jest to liniowa przygoda i by móc przejść dalej musimy najpierw nauczyć się walczyć i pokonać kolejnego z wrogów stającego naprzeciw nam.

 

== BROŃ ==

Nasz statek dysponuje niewyczerpanym litem energii a zatem może strzelać do woli ilekroć zajdzie taka konieczność (wciskając klawisz Enter). Czasami nad trasą jaką powinien poruszać się nasz pojazd znajdziemy różne przelatujące bonusy mogące wzmocnić naszą siłę ognia niestety ich działanie jest czasowe. Tak więc po chwili wrócimy do stałego zestawu wyposażenia.

== ŻYCIE ==

Ilość posiadanego przez nas życia jest przedstawiona w postaci paska HP po prawej górnej stronie ekranu. Odnowić je możemy zbierając przelatujące nad trasą bonusy przy czym z uwagi na widok z tej specyficznej perspektywy trzeciej osoby nie zawsze jest to takie łatwe do realizacji i nie zawsze uda nam się tego dokonać. Niekiedy bonus tylko śmignie nam przed oczyma ponieważ jak się okazuje nie będziemy na jego wysokości – po prostu przelecimy obok co wywoła nasze niemałe zdziwienie. Co jakiś czas uda nam się także pozyskać coś na wzór tarczy która będzie stanowić dodatkowe punkty życia. Oczywiście obrywanie pociskami przeciwników wylatywanie w wystrzeliwane przez nich wiązki czy też kolizja z niektórymi przeszkodami będą zawierać nasze jakże cenne punkty życia.

 

== POZIOM TRUDNOŚCI ==

Ten jest dosyć zbalansowany aczkolwiek nie jest łatwo. Z tego co zdążyłem zauważyć bazując na kilku przeprowadzonych próbach w większości przypadków wymagane jest po prostu ogranie by nauczyć się walczyć z każdym z napotkanymi przeciwnikami i poznać ich silne oraz słabe strony. Nauczyć się schematu i odpowiedniego działania by wiedzieć w którym momencie wróg będzie do nas strzelał by móc wykonać unik. Jak już wspomniałem wcześniej niektóre z przeszkód można ominąć przelatując poza trasą po której powinniśmy się poruszać. Sprawdzałem także czy wszystkie przeszkody da się w ten sposób uniknąć – nie do  końca. Niektóre z nich wymagają jednak byśmy przelecieli nad głównym torem i tylko w ten sposób możemy uniknąć zderzenia z nimi.

 

 


PORADY:

  • Część przeszkód pojawiających się na torze po którym się poruszamy można ominąć całkowicie z niego zlatując.
  • Niekiedy przesuwając nasz statek po ekranie spowodujemy, że nieco zmieni się także pozycja obserwatora co spowoduje, że łatwiej będzie się połapać w pozycji naszego statku mając go bliżej środka trasy
  • Wydaje mi się, iż większość “ładowanych” wrogich ataków można uniknąć czekając aż wróg wystrzeli a następnie zejść z toru lotu pocisku.

 


OCENA: POZYTYWNA

Gra się w to dosyć dynamicznie a oprawa graficzna powoduje, że całość ma pozytywny dla oka odbiór. Przeciwnicy są dosyć wymagający i prócz krótkich chwil nie ma momentu na odpoczynek i trzeba “siać ołowiem” oraz stale unikać atakujących przeciwników. Trochę gubi tu widok nie bezpośrednio zza pojazdu lecz z pewnego oddalenia gdzie obserwator nie przemieszcza się razem z nami. To znacznie utrudnia rozgrywkę ale zapewne taka była intencja autorów :). Przyznam, iż nieco nużące może być n-te podejście by móc dolecieć do dalszego przeciwnika na którym polegliśmy ostatnio. Gra w sam raz na kilka podejść lub spróbowanie swoich sił co jakiś czas. Jeśli spotkasz tanio na wyprzedażach – zastanów się czy nie brać! Jak mówi przysłowie – ćwiczenie czyni mistrza a zatem bierz kontroler w dłoń i testuj swoją zręczność…

 

+++ PLUSY +++

  • Świetna ścieżka muzyczna.
  • Wyśmienita oprawa wizualna
  • Dynamika rozgrywki chwilami nie pozwala nawet podrapać się po nosie (sprawdzone osobiście)!

 

— MINUSY —

  • Poziom trudności jest chyba nieco nazbyt wysoki.
  • Jedna i ta sama trasa spowoduje szybkie znużenie gracza. Przydałoby się nieco więcej różnorodności – może generowani proceduralnie przeciwnicy nim trafimy do bossa?
  • Praca kamery – nie wiem czy to było zamierzenie autorów – ale obecnie użyty punkt obserwacyjny znacząco utrudnia rozgrywkę – nasz pojazd czasami wylatuje poza ekran.
  • Powtarzalność zabija rozgrywkę. Dziś gracze są raczej przyzwyczajeni do losowości plansz.

 


Screeny:


 RECENZJA:


 YOUTUBE – gameplay: