MOONLIGHTER == Tematyczna zręcznościówka retro z elementami RPG

Lubisz gry w schemacie retro? Platformówki? RPG? Oto połączenie wszystkich tych tematów – tematyczny Moonlighter. Zręcznościówka, w której musisz poprowadzić bohatera poprzez korytarze rozlicznych labiryntów. Bądź wojownikiem nocą a handlarzem za dnia. Pokonaj bossów i otwórz mityczne piąte wrota!

 

►STEAM = https://store.steampowered.com/app/606150/Moonlighter/
►WWW = http://moonlighterthegame.com


=== WSTĘP ===

Moonlighter to gra wydana przez polskiego wydawcę 11 bit studios. Została stworzona przez studio Digital Sun Games. Gra pierwotnie wystartowała ze wsparciem Kickstarter-a i jak widać pomysł gry został przez ludzi podchwycony jako ciekawy i dane mu było się ziścić.

Czym jest ten tytuł? To przemieszanie RPG, zręcznościówki  oraz nieco gry handlowej. Gracz rozwija swoją postać, ulepsza swoje wyposażenie i zarządza lokalnym biznesem w postaci odziedziczonego po rodzicach sklepu zbierając funduszę na realizację swojego marzenia – sprawdzenia co też kryje się za ostatnią z tajemniczych bram. Wszystko to opakowane w grafikę retro oraz dużą grywalność. Z uwagi na brak elementów przemocy oraz łatwie i proste zasady gra nadaje się dla wszystkich grup wiekowych. Bardzo spodobała się mojemu synowi i wspólnie ją ukończyliśmy zaliczając w nieco ponad 20h grania. Dodam tylko, że schował mi pada ponieważ nie chciał bym sam bez niego ją przechodził…

 

  • Data wydania = 29 maja 2018
  • Producent Digital Sun Games (gra wydana przez 11 Bit Studios)
  • Gatunek Przygodowe, Pixel Graphics, Akcja, Niezależne, Rogue-like, Rogue-lite, RPG, Dungeon Crawler, Management, 2D, Tryb jednego gracza, Great Soundtrack, Capitalism, Action RPG, Tryb wieloosobowy
  • Recenzje użytkowników = W większości pozytywne (1379)
  • Multiplayer =  BRAK
  • Polska wersja językowa = Jest!
  • Regularna cena = 69,99 PLN
  • Więcej informacji https://barter.vg/i/34596/?

 

== OPRAWA GRAFICZNA I DŹWIĘKOWA ===

Grafika utrzymana jest w stylu retro z dosyć barwnymi kolorami. Dwuwymiarowa i nawiązująca do komputerów 16-bitowych,  pixelowa, może nieco rozmazana lecz wykonana ze smakiem i starannością.

Udźwiękowienie także stoi na wysokim poziomie. Każdej akcji postaci towarzyszy odpowiednie zdarzenie. W tle mamy nastrojową muzykę, która zarówno nie przeszkadza jak i… zdarzało mi się kołysać w jej rytm.

 


=== ROZGRYWKA ===

Lata mijają. Z małego brzdąca o imieniu Will staniesz się mężczyzną. Pomagasz rodzicom zarządzać sklepem o tytułowej nazwie “Moonlighter” mieszczącym się w małej wiosce Rynoka. Jednak czas mija nieubłaganie i końcu także i oni odchodzą w krainę zapomnienia a ty dziedziczysz po nich sklep. Za dnia sprzedajesz przedmioty, które nocą udaje ci się znaleźć w okolicznych lochach – tajemniczych i nieprzemierzonych labiryntach. Zapuszczasz się w nie coraz głębiej i głębiej w poszukiwaniu rzadkich artefaktów, które uda się sprzedać z dużym zyskiem. Twoim marzeniem jest dotrzeć za piątą bramę – piąte drzwi których nikt jeszcze nie spenetrował. By to osiągnąć musisz odłożyć nieco grosza by pozyskać najlepsze uzbrojenie i móc pokonać wszelkie przeszkody, które staną na twej drodze…

Rozgrywka polega przede wszystkim na eksploracji generowanych losowo lochów. Musimy eksplorować kolejne pomieszczenia, walczyć z napotkanymi przeciwnikami i zbierać łupy. To pozwoli nam zarobić na lepsze uzbrojenie oraz zwiększyć ilość punktów życia naszej postaci. Gdy już będziemy wystarczająco silni przyjdzie czas na pokonanie bossa co otworzy przejście do kolejnego świata. I tak cztery razy aż dotrzemy do ostatnich, piątych wrót…

 

== STEROWANIE ==

Naszą postacią możemy sterować za pomocą klawiatury jak i pada przy czym twórcy zalecają użycie tego ostatniego. My z dzieciakiem używaliśmy właśnie pada. Pierwsze poziomy szły nieco opornie ale już kilka poziomów dalej kierowanie postacią nie sprawiało nam żadnego problemu.

  • Gałką wskazujemy kierunek w którym uda się nasza postać.
  • “A” służy do wyprowadzenia ataku bronią, którą aktualnie mamy wybraną (możemy mieć dwa różne typy broni)
  • “X” służy do wyprowadzenia ataku specjalnego, jego proces ładowania trwa około 1-3 sekund
  • “B” pozwala się wycofywać ze wszystkich wyborów, okien itp.
  • “Y” włącza nasz plecak
  • “LB” / “RB” pozwala przeskakiwać pomiędzy planszami (kartami)
  • “LT” / “RT” pozwala wykonać “rolkę” czyli przetoczyć naszą postać. Pozwala to uniknąć odniesienia obrażeń.
  • “BACK” wywołuje podgląd mapy
  • “START” wywołuje wyjście do opcji gry.

 

== EKSPLORACJA ==

Nieopodal wioski w której żyje nasz bohater znajdują się dziwne i niezbadane labirynty będące miejscem do którego podążają śmiałkowie żądni wrażeń i zysków. Naszym zadaniem jest spełnić marzenia chłopca i dotrzeć do piątych wrót. Czym są? Grę rozpoczynamy mając dostęp do lochów pierwszego poziomu. Wraz z pokonaniem znajdującego się na ich końcu bossa odblokuje nam to wejście do wrót wyższego poziomu co pozwoli nam pozyskać jeden z czterech kluczy potrzebnych do otwarcia finałowego przejścia.

Co czeka nas za każdymi wrotami? Losowo wygenerowana mapa pełna przeciwników do pokonania. Startujemy w jednym pomieszczeniu a z niego możemy mieć przejście do kolejnych. W ten sposób zwiedzamy pokój za pokojem walcząc z napotkanymi wrogami. Czasami trafimy na ślepą uliczkę i musimy wrócić szukając innej drogi przejścia. Pomaga w tym mapa umieszczona w lewym dolnym rogu ekranu. Jeśli i to nie wystarcza to można jeszcze przełączyć mapę w tryb widoku pełnoekranowego co pozwoli z łatwością ustalić ścieżkę dalszego przejścia. Generalnie chodzi o odnalezienie przejścia na wyższy poziom jednakże nie wiemy w który kierunku się ono znajduje więc zawsze badamy ją na ślepo. Na trzecim poziomie w jedynym z ostatnich pomieszczeń korytarza czeka na nas boss do ubicia co otworzy nam dostęp do kolejnych wrót i świata nowego typu.

 

=== CO MOŻEMY NAPOTKAĆ W LABIRYNCIE? ===

Sam labirynt nie jest skomplikowany i składa się z kilku – kilkunastu pomieszczeń. Jego układ jest losowy i przy każdym wejściu rozkład pomieszczeń i przeciwników jest inny. Komnaty są rozdzielone drzwiami jednak dopóki weń nie wejdziemy nie wiemy co znajduje się po drugiej ich stronie. Pomieszczenia to małe pokoiki w których możemy znaleźć nieco przeszkód, przedmiotów do zniszczenia czy też wrogów do rozwałki. Uważać jednak musimy na dziury w podłodze ponieważ wpadnięcie do takiej powoduje, że tracimy nieco zdrowia. Czasami też jeśli do jakiejś wlecimy, może się okazać, że jest to dodatkowe pomieszczenie na środku którego znajduje się obelisk pozwalający przyzwać wrogów do pokonania. Można też po prostu skorzystać z wiszącej liny i po prostu opuścić wnękę do której wpadliśmy. Do większości pomieszczeń można wchodzić i wychodzić kiedy chcemy. Wyjątkiem jest pokój w którym umiejscowiona jest skrzynia ze skarbami. Zarówno skrzynia jak i wyjście zostaną zablokowane do czasu pokonania wszystkich przeciwników. Zdarzają sie także “skrzynie czasowe” umieszczone w takim “zielonym rozlewisku”. Po wejściu do pomieszczenia zaczyna ona tonąć. Jeśli nie zdołamy pokonać przeciwników nim się pogrąży, zniknie.

 

== EKSPLORACJA LOCHÓW ==

Czas w którym możemy eksplorować dany poziom jest ograniczony. Jeśli go przekroczymy na dole po prawej stronie ekranu pojawi się symbol oka a niewiele później sam bezkształtny potwór przed którym będziemy musieli salwować się ucieczką. Po tym gdy się pojawi pierwsze co robi to zeżre porozrzucane po planszy przedmioty. Po tym zacznie pełznąć w naszym kierunku. Jest wyjątkowo silny i już jedno jego celne uderzenie wystarczy by nas zabić.

Lochy możemy opuścić na trzy sposoby.

  • Używając posiadanego przez nas amuletu. Opuszczamy całkowicie labirynt i już do niego (do tej wersji) nie powrócimy.
  • Nieco inaczej działa portal. Pomijając fakt, iż jest znacząco droższy to gdy wrócimy do wioski możemy później z niego skorzystać by pojawić się w pomieszczeniu, które opuściliśmy (możemy zregenerować siły i doposażyć się).
  • Trzecią opcją jest po prostu paść. Śmierć wyrzuca nas na zewnątrz (przy czym tracimy przedmioty przechowywane w plecaku).

 

== AMULET ORAZ PORTAL ==

Amulet pozwalający w każdej chwili opuścić lochy i uciec do osady pozyskamy zaraz na początku rozgrywki. Jego użycie jest płatne a cena nieco wzrasta z każdym poziomem na który przejdziemy. Dlatego warto jest mieć zawsze ze sobą nieco zaskórniaków by móc opłacić powrót. Rzecz jasna jeśli nie mamy wystarczającej kwoty możemy sprzedać nieco z zebranych surowców jednak miej na uwadze to, iż do plecaka nie da się wejść w czasie walki w pomieszczeniach gdzie znajduje się skrzynia i zablokowane zostają drzwi wejściowe. Każda iteracja lochów do których wchodzimy jest unikalna. Jeśli wejdziemy do nich ponownie opuszczając je za pomocą amuletu będziemy mieć do czynienia z całkowicie nowym układem.

Także na początku rozgrywki zyskamy dostęp do portalu który za nieco większą opłatą (która też rośnie wraz z numerem odwiedzonego poziomu) umożliwi nam powrót do miasta. Różnica w stosunku do amuletu jest taka, że możemy ponownie wrócić (po czym portal znika) do miejsca skąd wyszliśmy z lochu i kontynuować rozgrywkę. Dodatkowo zostanie odkryty cały układ labiryntu. Minusem jest bezsprzecznie koszt użycia portalu jednakże z pewnością warto jeśli zapchamy swój plecak a do zebrana zostało jeszcze nieco przedmiotów. Taka inwestycja z pewnością się zwróci. Pamiętaj też o tym, że portalu można użyć jedynie wchodząc do plecaka a tym samym nie będziemy mieć do niego dostępu w trakcie starcia gdzie nie można zajrzeć do wnętrza plecaka.

Gdy uciekniemy z labiryntu za pomocą portalu pojawi się on nieopodal naszego sklepu. Nie znika do czasu gdy do niego nie wejdziemy czy też nie zdecydujemy się wejść do labiryntu normalnie idąc do jego wrót (wtedy znika). Można się spokojnie przespać nawet kilka dni i portal nie zniknie przez ten czas. Wypoczęci z nowymi siłami (i miksturami życia) możemy ruszać na podbój pozostałej części labiryntu.

 

== ŚMIERĆ ==

W przypadku jeśli nasza postać poniesie śmierć w czasie eksploracji podziemi utraci zawartość swojego ekwipunku i zostanie wypluta przez lochy na zewnątrz. Pozostają w naszym posiadaniu przedmioty, które mieliśmy w pasku postaci (pięć pól nad resztą ekwipunku) oraz całe nasze wyposażenie w postaci uzbrojenia i opancerzenia a także zgromadzone pieniądze. Niewielka to strata, pozostaje się zatem dozbroić i spróbować ponownie.

 

== WROGOWIE ==

Na naszej drodze staną różne rodzaje przeciwników do pokonania. Każdy z nich posiada specyficzne umiejętności i sposób ataku. Później będziesz ich już rozpoznawać i wiedzieć w jaki sposób z nimi skutecznie walczyć. Większość można atakować i niszczyć w walce kontaktowej a czasami warto skierować się w kierunku broni dystansowej. Ich występowanie jest ściśle związane z danym poziomem. Im dalej, tym trudniejsi wrogowie. Każdy ze światów obecnych za bramą to całkowicie inny typ przeciwników dający także całkowicie inne przedmioty po ich ubiciu. Trzeba tu także nadmienić, iż przeciwnicy dają stale te same surowce w przypadku ich ubicia (nie zawsze wypadają – jest to losowe).

 

== BOSS ==

Na trzecim poziomie każdego z labiryntów danego świata napotkamy bossa. Początkowo może on sprawiać problem z pokonaniem go jednak po uzbrojeniu postaci na max oraz pobraniu najlepszych mikstur przywracających zdrowie powinieneś dać radę. My z dzieciakiem zastosowaliśmy wariant brutalnej siły po prostu bijąc przeciwnika ile wlezie i lecząc się na bieżąco. Dużo pomaga też postawienie portalu do miasta i powrócenie doń w pełni sił – mamy wtedy więcej zdrowia i dodatkowe punkty nietykalności (tarcze) co zwiększa nasze szanse na zwycięstwo w walce. Pamietaj też o tym, że w razie zagrożenia trzeba używać rolek i przetaczać się co pozwoli uniknąć odniesienia obrażeń. Pamiętaj też o miksturach zdrowia (max 5 sztuk), których możesz użyć odpowiednim klawiszem. Po rozpoczęciu walki nie wejdziesz już ponownie do plecaka więc trzeba je sobie przygotować przed walką.

Po ubiciu bossa otworzy się portal do wioski. Pozostaje zebrać przedmioty, które znajdziesz w skrzyni na górze planszy i wrócić do sklepu. To także otworzy od razu dostęp do nowego świata. Trzeba także nadmienić, iż po jego pokonaniu gdy w czasie kolejnych wypraw dotrzesz do jego poziomu będzie on pusty. Można go pokonać tylko raz. Jeśli kiedykolwiek później dojdziemy do jego legowiska zastaniemy je puste (co wg mnie jest błędem twórców – powinien być dostępny – to ujmuje grze nieco zabawy).

 

== UZBROJENIE ==

Nasza postać startuje “goła i wesoła” posiadając jedynie uzbrojenie szkoleniowe – jednak z czasem uzbieramy wystarczająca ilość gotówki i przedmiotów by zakupić coś lepszego. Możemy nosić pancerz, buty oraz hełm. Do tego dochodzi możliwość posiadania dwóch broni oraz mikstur (jeden typ mikstury, do pięciu egzemplarzy). W przypadku śmierci nie tracimy niczego z wymienionych rzeczy.

Broń możemy zakupić u kowala (dostarczając także pewien typ niezbędnego surowca) bądź pozyskać w czasie naszych wycieczek do wnętrza jaskiń (wypada bardzo rzadko z potworów). Podobnie jest z jej ulepszeniem. Możemy podbić jej parametry płacąc odpowiednią ilość gotówki oraz posiadając niezbędne surowce. Wraz z otwarciem dostępu na wyższe poziomy pozyskany niezbędne składniki do jej lepszenia. Jeśli chodzi o typy uzbrojenia to mamy dostępne jej kilka rodzajów: miecze, piki, rękawice z ostrzami, łuki czy też zestaw miecz plus tarcza. Ja wymieniłem dostępny na początku zestaw miecz + tarcza na sam miecz o długiej klindze dzięki czemu mogłem atakować przeciwników z nieco większej i bezpieczniejszej odległości (jednocześnie ich odrzucając).

Dostępne uzbrojenie ma dwa warianty jeśli chodzi o ulepszenia, które możemy zaimplikować i rzecz jasna więcej nas będzie kosztować przy wybraniu lepszego jej modelu.

Możemy posiadać na stanie dwa egzemplarze broni i warto by jedna z nich była bronią dystansową (łuk) co pozwoli razić przeciwników nieco od nas oddalonych.

Opancerzenie także istnieje. Hełm, napierśnik oraz buty są dostępne w kilku wariantach i każdy z nich możemy ulepszyć podnosząc jego poziom. Do tego podobnie jak w przypadku broni niezbędne jest dostarczenie pewnych surowców, które znajdziemy w trakcie podróży poprzez lochy.  My od razu braliśmy najlepszą wersję (są trzy) pancerzy.

Parametry broni (oraz opancerzenia) możemy także nieco podbić w sklepie wieszczki “zaklinając” je – słono za to płacąc oraz dostarczając kryształy wzmacniające. Warto to robić ponieważ znacznie zwiększy to siłę ataku. Podobnie dla opancerzenia – tu akurat doda nam nieco wzmocnienia dzięki czemu będziemy zawsze zbierać nieco mniejsze obrażenia.

W przypadku śmierci zachowujemy swoją broń oraz opancerzenie.

== EKWIPUNEK ==

Nasza postać może dźwigać do 20 dodatkowych przedmiotów w plecaku, który jest podzielony na dwie części. Pierwsza z nich to pasek pięciu przedmiotów, które znajdują się na górze nad pozostałą piętnastką. W przypadku śmierci postaci rzeczy znajdujące się na górze pozostają zaś reszta jest zawartości plecaka jest przez nas tracona. Warto więc wyrobić sobie nawyk trzymania najbardziej wartościowych przedmiotów w jego górnej części. W przypadku porażki przynajmniej wyniesiemy te najdroższe przedmioty.

 

== UKŁAD PRZEDMIOTÓW W PLECAKU ==

Istotną rzeczą jest to w jaki sposób będziemy gromadzić zdobywane w trakcie podróży poprzez lochy przedmioty. Część z nich może posiadać na sobie specjalne obostrzenie zwane klątwą. To oznacza, że ważne będzie ich właściwe ułożenie.

Co możemy spotkać? Przedmiot może mieć następujące obostrzenia:
– znajdować się tylko w górnym lub dolnym rzędzie
– znajdować się tylko na skraju po lewej lub prawej stronie plecaka
– przedmiot we wskazanym kierunku zostanie zniszczony po powrocie do wioski
– przedmiot we wskazanym kierunku zostanie zamieniony (przy czym ten obciążony klątwą nie znika)
– przedmiot we wskazanym kierunku zostanie natychmiast przerzucony do jednej ze skrzyń w naszym sklepie (po czym klątwa znika)
– przedmiot jest nieznany (poznamy czym jest dopiero przy opuszczeniu labiryntu)
– przedmiot usuwa klątwę z przedmiotu we wskazanym kierunku

Dodać należy, iż wszystkie znalezione przedmioty można gromadzić (“stackować” – nakładać na siebie) w ilości 5 lub 10 sztuk. Z czasem będziesz je rozpoznawać i kojarzyć po ile sztuk można je zgrupować. Można łączyć ze sobą przedmioty posiadające ten sam typ klątwy lecz nie da się ich ze sobą mieszać (np. ułożenie z boku plecaka czy też przedmiot niszczący inny).

 

== SKLEP ==

Będący w naszym władaniu sklep noszący tytułową nazwę Moonlighter, będący jednocześnie miejscem naszego spoczynku to przybytek, który pozwoli nam zarobić i zdobyć niezbędne fundusze za które następnie możemy zakupić lepsze uzbrojenie, pancerze czy też mikstury – bądź też ulepszyć sam sklep czy też naszą wioskę dokładając doń kolejne funkcjonalności.

Doba w grze dzieli się na dwa etapy. Dzień oraz noc. W trakcie dnia możemy otworzyć nasz sklep dla klientów i zająć się sprzedażą posiadanych przedmiotów. Na czym to polega? Każdy towary który zdobędziemy ma pewną wartość definiowaną poprzez popyt. Jeśli przedmiot jest rzadki to oczywiście uda nam się opchnąć go za wyższą cenę. Jeśli jest popularny i często spotykany cena będzie oczywiście niska. Problem w tym, iż na początku nie znamy wartości startowych przedmiotów. To musimy sami wybadać jego wartość obserwując reakcję klientów na ustawione przez nas ceny.

Nasz sklep posiada na starcie cztery stanowiska w których możemy eksponować przedmioty na sprzedaż. Podobnie jak w przypadku plecaku przedmioty możemy gromadzić po kilka w jednym slocie. By sprzedać dany przedmiot  podchodzimy do stołu na którym będziemy je układać i następnie musimy przypisać im cenę, którą uważamy za stosowną. Następnie musimy patrzeć na to co będzie się działo ponieważ możliwe są cztery reakcje:

  • jeśli klientowi zapalą się oczy jak żarówki oznaczać to będzie, że cena jest wyjątkowo niska (czyli oddaliśmy coś pół-darmo),
  • jeśli jest zadowolony, cena jest atrakcyjna (właściwa),
  • jeśli będzie nieco smutny oznacza, że cena jest zbyt wysoka (ale nadal na granicy sprzedaży) i powinniśmy się zastanowić czy jej nieco nie obniżyć,
  • jeśli zobaczymy ikonkę z płaczącą buźką to ustawiona przez nas cena jest poza akceptowalnym zakresem i należy ją znacznie obniżyć

Po każdej takiej interakcji w opisie przedmiotu (przycisk RT na padzie) zobaczymy dla jakiej kwoty wystąpiła dana akcja. W ten sposób możemy szacować koszta. W przypadku podróży poprzez lochy możemy natychmiastowo sprzedawać przedmioty układając je w specjalnym miejscu. Z tego co zauważyłem schodzą za około 1/4 ich wartości.

W przypadku gdy dany przedmiot się sprzeda to jeśli będziemy w przyszłości wystawiać identyczny jego cena zostanie automatycznie ustawiona na tą za którą udało nam się tenże przedmiot opchnąć. Jeśli cena jest ustawiona na trzecią “zdegustowaną” buźkę to czasami trzeba będzie poczekać nieco dłużej na klienta, który będzie chciał ją nabyć.

Po zakończeniu dnia handlowego trwającego kilka rzeczywistych minut – a będziemy go rozpoznawać po ściemniającym się w tle w oknach sklepu nasz przybytek zostanie zamknięty a klienci opuszczą go. Oczywiście zamkniecie możemy także wymusić samodzielnie. Wtedy też przedstawione zostanie nam podsumowanie ile jakich przedmiotów sprzedaliśmy i jaka jest łączna zarobiona przez nas kwota.

A jak przebiega sama sprzedaż? Do naszego sklepu wchodzi grupa klientów którzy chodzą i oceniają wystawione przez nas towary. Jeśli coś się komuś spodoba, weźmie go i uda się do kasy. I tu uwaga. Klient przy kasie może oczekiwać tylko przez pewien okres czasu. Po tym niezadowolony zabierze towar ze sobą i opuści sklep nie płacąc zań. Dlatego trzeba w miarę szybko ich obsługiwać. Klienci stojący przy kasie tworzą także kolejkę więc niekiedy nie zdążymy wystawić od razu kolejnego przedmiotu i będziemy musieli zajać się obsługą klientów by nie oddalili się nie płacąc.

Prócz uzupełniania towarów musimy także pilnować klientów ponieważ czasami do sklepu zaplączą się osobniki o wyjątkowo śliskich rączkach. Złodzieje są na szczęscie łatwo rozponawalni. Jest ich kilka postaci i chodzą sobie po sklepie dopóki nie postanowią czegoś zwinąć. Wtedy należy szybko do nich podejść i zrobić rolkę (przewrót) w ich kierunku co spowoduje odebranie im tej rzeczy. Niestety cenę takiego przedmiotu musimy przy wystawianiu na nowo określać (jeśli nie była jeszcze znana). Działa to losowo – złodzieje biorą zarówno tanie jak i drogie egzemplarze. Nie zważają także za bardzo na naszą obecność i potrafią bezczelnie coś zwinąć mając nas za plecami.

Po rozbudowie sklepu będziemy mogli także umieszczać w nim więcej ozdób wpływających na zachowanie klientów. Ozdoby te zakupimy od jednego z handlarzy w wiosce. Co dają? Zwiększają napiwki pozostawiane przez klientów, ilość osób w sklepie, czas, który klient może czekać przy kasie czy też zmniejszają ilość pojawiających się złodzieji.

Rzeczy na sprzedaż możemy także przechowywać na zapleczu, które jest jednocześnie naszą strefą mieszkalną. Tu mamy łóżko w którym możemy się przespać i tym samym przeczekać do nocy czy też świtu. Mieszczą się tu także skrzynie w których możemy przechowywać zdobyte przedmioty (strefa sprzedaży na której możemy wystawiać jest ograniczona, szczególnie na początku gry więc nie wszystkie zdobyte przez nas przedmioty uda nam się sprzedać. Skrzynie pozwolą je przechować. Pamiętaj też o tym, by do lochów wyruszyć z pustym plecakiem – opróżnić go wcześniej zrzucając wszystkie przedmioty do skrzyń.

 

== ROZBUDOWA SKLEPU ==

Wraz z rozwojem wioski oraz gromadzeniem przez nas większej ilości gotówki będziemy zdolni do rozbudowy naszego sklepu, oczywiście słono za to płacąc. Poszczególne etapy jego ulepszenia są ściśle związane z tym do ktorych lochów mamy dostęp. Po odblokowaniu dostępu do kolejnego świata odblokowane nam zostaną kolejne ulepszenia.

Co jest dostępne jako rozbudowa sklepu?

  • zwiększenie poziomu sklepu – da nam więcej stołów na których możemy układać przedmioty na sprzedaż. Kolejny poziom – to samo. Trzeci zaś prócz zwiększenia ilości miejsc wystawowych da nam możliwość zatrudnienia asystenta, który zajmie się samodzielna sprzedażą przedmiotów w sklepie. Prócz tego każde podbicie poziomu sklepu zwiększa ilość skrzynek w których możemy przechowywać przedmioty.
  • koszyk na wyprzedaże – nigdy nie używałem…
  • łóżko – pozwala zwiększyć ilość posiadanych punktów życia. Kolejne ulepszenie da nam jedną tarczę, która ochroni nas przed jednym ciosem zadanym przez przeciwnika. Trzecie – dostaniemy trzy tarcze zamiast jednej.
  • ozdoby – zakupione u jednego z handlarzy ozdoby pierwotnie będzie można umieszczać jedynie na blacie stołu z kasą a kolejne poziomy zwiększą ilość miejsc i tym samym jednoczesnej ilości ozdób któych możemy używać.

 

== ASYSTENT SPRZEDAŻY ==

Bardzo fajną opcją jest asystent którego będziemy mogli zatrudnić w przypadku osiągnięcia wyższego poziomu sklepu. Możemy wrzucić mu swoje przedmioty do jego kuferka a on sprzeda je po korzystnych cenach biorąc jednak dla siebie 30% utargu. Czy warto? Oszczędza czas. Nie trzeba się bawić ze sprzedażą – po prostu wrzucamy do jego skrzyni wszystkie nasze dobra do opchnięcia a on zajmie się resztą przedstawiając nam później podsumowanie sprzedaży. Jest jednak jeden minus takiej operacji. Wskutek tego, iż obsługą sprzedaży zajmie się nasz asystent nie poznamy cen sprzedaży żadnego z przedmiotów. Zobaczymy jedynie ilość sprzedanych przedmiotów oraz uzyskaną cenę. By poznać satysfakcjonującą klientów cenę niestety musielibyśmy sami poprowadzić sklep i wybadać sytuację. Cenę możemy także wybadać nieco po omacku sprzedając na bieżąco przedmioty w trakcie eksploracji lochów – bez problemu odróżnimy te droższe, dające większy zysk. Ale co by nie mówić – od kiedy pojawiła się możliwość skorzystania z usług asystenta był to ostatni dzień gdy z dzieciakiem sami obsługiwaliśmy sklep. Trzeba jeszcze wspomnieć o tym, iż nie sprzedaje on towarów wyłożonych aktualnie sklepie a jedynie te, które wrzucamy do jego skrzynki.

 

== ROZBUDOWA MIASTECZKA ==

Wioska o nazwie Rynoka w której toczy się nasza historia to zlepek zaledwie kilku chatek jednak z czasem jej status wzrośnie. Możemy zainwestować posiadane przez nas środki w rozwój naszej osady finansując jej rozbudowę. Stawianie kolejnych budynków jest uzależnione od naszego postępu w grze i możliwość postawienia części budynków zostanie zablokowana do czasu pokonania bossa w lochach i otworzenia wrót do lochów kolejnego świata.

Co możemy zbudować?

  • sklep (rozbudowana naszego sklepu i podnoszenie poziomu oraz dostępnego w nim wyposażenia)
  • kuźnia – kowal zaoferuje nam wytworzenie zbroi oraz oręża – a także późniejsze ich ulepszanie
  • handlarz ozdobami – dzięki czemu zdobiąc sklep zwiększymy nasz zysk ze sprzedaży
  • handlarz przedmiotami – drogo jak diabli ale czasami prościej jest dokupić brakujący do ulepszenia surowiec niż gonić za nim do lochów
  • wieszczka – stworzy nam mikstury oraz pozwoli zaklinać oręż i uzbrojenie zwiększając ich parametry
  • bankier – gra na giełdzie, losowy zysk rzędu kilku procent.

 

SKLEP – w zasadzie omówiłem już wszystkie jego możliwości opisując inne rzeczy.

KUŹNIA WULKANA – kowal także został wstępnie omówiony. Kuźnia mieści się na skos do dołu po prawej od naszego sklepu. Możemy do niego podejść w każdej chwili i sprawdzić ile pieniędzy oraz jakie surowce musimy donieść by utworzyć dany przedmiot. Trzeba tu wspomnieć także o tym, że możemy dodać do pięciu przedmiotów do listy będących w naszym zainteresowaniu dzięki czemu wszystkie niezbędne składniki będą odpowiednio oznaczane. Pozwoli to nam na łatwiejszą ich identyfikację i odkładanie ich na bok byśmy nieopatrznie się ich nie pozbyli.

HANDLARZ OZDOBAMIDOMOKRĄŻCA sprzedaje ozdoby do upiększenia sklepu. Jego sklepik mieści się na dole planszy, nieco w prawo od domu. Czynny jest jedynie za dnia. Ozdoby są dosyć tanie i jak najbardziej warte wydania na nie pieniędzy. Wraz z otwieraniem kolejnych lochów oferta sprzedawanych przez niego przedmiotów zostanie nieco poszerzona. Zauważ, że można przełączać karty w jego sklepiku – są tam pokazane inne rzeczy. Ilość ozdób, które możemy umieścić w sklepie jest ograniczona więc będziemy musieli dokonać wyboru najbardziej dla nas atrakcyjnego. Co dzięki temu zyskamy? Dają one różne bonusy – większa szansa na hojnego klienta, większe zyski ze sprzedaży przedmiotów, większa ilość klientów w sklepie, dłuższy czas oczekiwania klienta przy kasie, szybsze dokonywanie wyboru przez klienta, mniejsza szansa na pojawienie się złodzieja itp.

HANDLARZ PRZEDMIOTAMI JULIENLE SPRZEDAWCA jest umiejscowiony po lewej stronie planszy. Właściwie to nie handlarz a raczej sprzedawca. Oferuje na sprzedaż surowce, które wypadają z potworów w każdym ze światów. Niestety ceny ma naprawdę wysokie.. Czasami jednak bardziej opłaca się zapłacić mu za 1-2 przedmioty niż gonić do lochów w ich poszukiwaniu. Nie przyjmuje od nas towaru a jedynie sprzedaje swoje przedmioty. Jego sklep jest otwarty jedynie za dnia.

WIESZCZKA ERIS – jej sklep DREWNIANA CZAPA znajduje się na skraju lewego dolnego miejsca wioski. W ofercie ma dwie możliwości – stworzenie mikstur oraz zaklęcie przedmiotu. Mikstury, które sprzedaje mają różne działanie – większość to potki życia o różnej ilości przywracanych punktów HP. Ponieważ wraz z rozpoczęciem walki w lochach drzwi się blokują a my nie możemy już zajrzeć do naszego plecaka ważne jest by mieć wrzucone do ekwipunku kilka potek życia, których w trakcie walki możemy użyć za pomocą jednego z klawiszy. Maksymalnie możemy posiadać 5 flaszek tego samego typu. W samym plecaku możemy oczywiście mieć ich więcej jednak nie da się ich zmieniać w trakcie trwającej potyczki. Oczywiście potki przywracające większą ilość punktów życia kosztują odpowiednio więcej. Co by jednak nie mówić warto mieć je na podorędziu by móc w razie krytycznej sytuacji ich użyć. Z pewnością więcej warte będą przedmioty, które utracimy umierając gdy wyczyści nam zawartość plecaka. Prócz mikstur życia dostępne są także inne – pokazujące drogę do przejścia na kolejny poziom czy też odsłaniające mapę całego lochu.

Same mikstury (prócz tej przywracającej pełnię życia) możemy wykonać na dwa sposoby. Pierwszy to kupno za żywą gotówkę, oczywiście drożej – a drugi – to opłata plus dostarczenie niektórych surowców. Oczywiście wychodzi to znacznie taniej lecz wymaga od nas ich zbierania. Pytanie tylko czy warto skoro lepiej jest je wyrzucić z plecaka i zamiast tego przynieść ze sobą drogie przedmioty, których sprzedaż zwróci się nam z nawiązką?

Druga z usług oferowanych przez wieszczkę to zaklinanie przedmiotów. Po dostarczeniu kryształów mocy (dosyć popularny drop) oraz uiszczeniu pewnej opłaty nasza broń czy też opancerzenie zostaną nieco ulepszone. W przypadku broni mowa oczywiście o zwiększeniu zadawanych obrażeń zaś przy pancerzu przede wszystkim podbijana jest wartość tarczy (co powinno skutkować zmniejszeniem ilości odnoszonych obrażeń). Czasami można je ulepszyć aż do 2-3x. Podniesienie poziomu przedmiotu u kowala powoduje, iż proces trzeba powtórzyć na nowo. Warto to jednak robić ponieważ czasami przeciwnicy zostają z minimalną ilością zdrowia więc większa szansa, iż szybciej ich ubijemy.

BANKIER – rezyduje na centralnym placu miasta. Możemy powierzyć mu swoje środki którymi będzie on obracać na giełdzie. W zależności od dnia kurs będzie rósł czy tez malał. Możemy zarówno zarobić nieco grosza jak i też stracić. Osobiście nie korzystałem z usług tej postaci i z tego co czytałem na forum gry to inni także. Wypracowany przez niego zysk jest na tyle mały, że szkoda jest zachodu i zabawy.

 

== PUNKTY ŻYCIA ==

Nasza postać ma określoną ilość punktów życia. Zregenerują się one ilekroć wrócisz do wioski. Można je odnawiać dwojako: korzystając z fontanny do której możemy wejść w czasie eksploracji labiryntów (jedna na level), której kolor nieco blaknie aż przestanie nam odnawiać punty życia – lub poprzez używanie mikstur leczenia. Można je zakupić u wieszczki w wiosce lub też sporadycznie pozyskać po ubiciu potwora.

Ilość posiadanych punktów życia możemy także zwiększyć poprzez rozbudowę sklepu – a konkretniej łóżka w który sypia nasz bohater. Najpierw do paska zdrowia dodrzuci nam dodatkowy pasek z punktami życia potem zaś dostaniemy za nim zieloną tarczę. Owy pasek to po prostu nieodnawialne punty życia. Atakowani przez przeciwników będzie go stopniowo ubywać aż całkowicie zniknie – nie można go odnawiać dopóki istnieje. Po jego utracie zacznie nam zabierać właściwe punkty zdrowia i po ich regeneracji pasek już nie powróci do czasu ponownych odwiedzin w wiosce.

Ostatnią z możliwości zwiększenia ilości posiadanego zdrowia jest ulepszanie opancerzenia – buty, pancerz, hełm. Możemy to uzyskać u kowala Wulkana po doniesieniu niezbęnych surowców i opłaceniu ulepszenia. Następnie warto się udać do wieszczki Eris (domek Drewniana Czapa w lewej dolnej części miasteczka) i za pomocą kryształów ulepszyć każdy z elementów. Pozwoli to dodatkowo wzmocnić nasze wyposażenie.

 

== SKRZYNIE ==

W czasie eksploracji labiryntów napotkamy skrzynie różnego rodzaju. Od zwykłych po złote i fioletowe. Im wyższy poziom tym lepsze przedmioty znajdziemy wewnątrz. W ostatniej z nich znajdują się specjalne przedmioty, z czymś na wzór klątwy – po powrocie do miasta zastępują przedmiot we wskazanym kierunku. Działa to na tej zasadzie, iż docelowy przedmiot znika a na jego miejscu pojawi się kopia naszego (oryginał przy tym nie ginie). To pozwala zamienić jakieś groszowe pierdoły na wyjątkowo drogie surowce – i na takich wyprawach zarabia się prawdziwe krocie.

W trakcie eksploracji uda ci się także znaleźć pustą i otwartą skrzynię. Działa ona na tej zasadzie, że wrzucamy do niej wszystkie posiadane przedmioty a one zostaną w magiczny sposób przerzucone do skrzyni w naszym sklepie. Jest to bardzo przydatne znalezisko – opróżniamy swój plecak i możemy dalej eksplorować labirynt zbierając kolejne przedmioty.

 

== POMIESZCZENIA W ZAPADLISKACH ==

Czasami zdarzy ci się wpaść do dziury i okaże się, że znajdziesz się w dziwnej planszy z postumentem na środku. Napotkałem dwa ich typy. Pierwszy mieści księgę – po zabraniu której pojawia się potwór (ten sam, który ściga nas jeśli za długo biegamy po levelu, zabijający nas na jedno uderzenie) zaś drugi typ to obelisk z zielonym kisielem wewnątrz. Po jego aktywacji strzela on glutami na przeciwległe ściany i z tak otworzonych postali wychodzą wrogowie – w określonej ilości. Po ich eksterminacji pojawi się jedna lub więcej skrzynek. Zbieramy co w nich jest i ponownie aktywujemy obelisk znów pokonując pojawiających się przeciwników. Po anihilacji kolejnej fali skrzynka zmieni się na lepszy rodzaj i tak poprzez zwykłą i złotą dojedziesz do fioletowej dzięki czemu nieźle zarobisz. Dodam, że w późniejszym etapie gry wpadaliśmy do każdej dziury by sprawdzić czy nie ma tam ukrytego pomieszczenia (każdej w rozumieniu jeden raz na dany pokój). Stracimy w ten sposób nieco zdrowia lecz warto – sprzedane przedmioty w całości rekompensują takie postępowanie.

 


 

PORADY:

  • Jak najszybciej rozbuduj sklep i zadbaj o zakup ulepszenia łóżka – doda ci to więcej życia (plus tarcze umożliwiające przyjęcie jednego ciosu na twarz).
  • Używając silnego strzału z łuku (klawisz “B” na padzie) będziesz w stanie strzelać ponad przeszkodami (zza nich). Dodatkowo strzały lekko zbaczają w kierunku przeciwnika co ułatwi jego trafienie.
  • Przed walką z bossem warto wrócić do miasteczka za pomocą portalu i następnie po odzyskaniu sił (dodatkowe życie i tarcze) udać się bezpośrednio do niego
  • Do walki z bossem warto jest zakupić najlepsze (na jakie nas stać) napoje przywracające życie. W przypadku zakupienia najlepszych pancerzy, ulepszenia ich na max, ulepszeniu broni oraz zakupieniu najlepszych potek życia powinieneś sobie poradzić z ubiciem każdego bossa.
  • Po pojawieniu się możliwości rozbudowy sklepu o asystenta warto z niego stale korzystać – jemu zlecamy sprzedaż (co prawda tracąc 30% potencjalnych zysków) zyskując masę czasu. Wrzucamy przedmioty do jego skrzyni i gonimy spać. Pół minuty później odbieramy gotowy utarg.
  • Warto sprawdzać każdą rozpadlinę (raz na pokój). W końcu trafisz do tajemniczej komnaty z obeliskiem a to pozwoli naprawdę dużo zarobić na kolejnych skrzyniach. Nawet zakupienie potek życia by zrekompensować utratę puntów HP zwraca się po sprzedaży zawartości skrzyń (po ubiciu wszystkich przeciwników przywoływanych przez obelisk)
  • Nie oszczędzaj na potkach życia – lepiej ich użyć niż paść i stracić zawartość plecaka o znacznie większej wartości.
  • Jeśli to możliwe zawsze miej nieco kasy na podorędziu by móc awaryjnie użyć amuletu i uratować swoje cztery litery.

 


OCENA: POZYTYWNA

Gra, którą dane mi było ukończyć grając naprzemiennie ze swoim dzieciakiem. Bardzo fajna a przede wszystkim o zbalansowanym poziomie trudności. Jeśli jakiś boss wydaje się nazbyt trudny to jak się okazuje po wyekwipowaniu naszej postaci na maksa bez większego trudu udaje się go jednak pokonać. Ciekawie został pomyślany moduł handlu i samo gromadzenie gotówki jednak w samej grze widziałbym więcej rodzajów uzbrojenia czy też ekwipunku. To wzbogaciłoby rozgrywkę. Sama gra jest w porządku aczkolwiek wiele tu powtarzalności – te same potwory, podobny układ poziomów i praktycznie tożsame uzbrojenie i mechanika rozgrywki przez kolejne światy. Ogólnie gra jest ciekawą pozycją. Twórcom udało się znaleźć złoty środek gdy podziemne eskapady zaczynają już nużyć gracza i wtedy też nastaje zakończenie historii. Czas więc na sequel?

 

+++ PLUSY +++

  • Wciągająca rozgrywka.
  • Zbalansowany poziom trudności. Czasami jest nazbyt trudno, ale po ulepszeniu postaci i jej oręża oraz doposażenia w potki daje się przejść.
  • Miła dla oka oprawa graficzna jak i wygląd poziomów.
  • Brak przemocy, nadaje się dla najmłodszych (ci po ograniu nie powinni mieć kłopotów z jej przejściem).
  • Dobrze spolszczona.

 

— MINUSY —

  • Z czasem ekspedycje po raz kolejny celem pozyskania większej ilości gotówki zaczynają nieco nudzić
  • Pomysł ze skrzynkami i rozłożeniem towaru jednak nieco bym poprawił (oznaczanie ilości przedmiotów w środku, pokazywanie cen przy przedmiotach)
  • Bossa da się pokonać jedynie raz – później jego legowisko zastaniemy puste. Wchodzisz tam drugi raz… a bossa nie ma?
  • Dzieciak schował mi pada do grania ponieważ nie chciał bym sam tą grę przechodził…

 


Screeny:


 RECENZJA:


 YOUTUBE – gameplay: