TANGLEDEEP = RPG w starym stylu, lecz w nowym wydaniu

Pamiętasz stare gry ze SNES i podobnych konsol? Masz okazję powrotu do wspomnień w tej grze utrzymanej w stylu retro!

Tangledeep logo

Tangledeep logo

► STEAM: http://store.steampowered.com/app/628770/Tangledeep/
► WWW twórcy: http://www.tangledeep.com/

 


001 - Tangledeep

=== WPROWADZENIE ===

Gra jest dziełem studia Impact Gameworks. Została wydana jako gra Early Access a swoje początki miała na Kickstarterze gdzie prowadzona kampania pozwoliła uzyskać niemal dwukrotność zakładanego pierwotnie budżetu. W grze za zadanie mamy wydostać się z podziemnej wioski i sprawdzić co kryje się ponad nami, kierując się stale ku powierzchni. W tym celu musimy nauczyć się efektywnie walczyć, poznać słabe strony przeciwników a także wyuczyć różnych umiejętności, które odpowiednio użyte zwiększą naszą przewagę w trakcie starć.

 

  • Data wydania: 19 lipca 2017
  • Producent: Impact Gameworks
  • Gatunek: Early Access, Niezależne, RPG, Rogue-like, Turn-Based Combat, Procedural Generation, Dungeon Crawler, Mystery Dungeon, Female Protagonist, Pixel Graphics, Great Soundtrack
  • Recenzje użytkowników: Bardzo pozytywne (114)
  • Multiplayer: BRAK
  • Polska wersja językowa: Brak (planowane jest wydanie lokalizacji)
  • Regularna cena: 53,99 PLN
  • Najniższa odnotowana cena: ITAD

 


002 - Tangledeep

=== GRAFIKA I MUZYKA ===

Grafika jest wzorowana w stylu retro 16-bit i prócz rozpikselowanej mapy wygląda całkiem przyzwoicie. Widok planszy oraz przeciwników jest przedstawiony w lekkim rzucie izometrycznym. W razie konieczności możemy w menu włączyć także stylowe skanowanie rastrowe (scanline) dzięki czemu wyświetlany obraz upodobni się do starych wyświetlaczy. Postaci są wykonane z dbałością o szczegóły, choć zwróciłem autorowi uwagę, że popełnił błąd logiczny – główna postać trzyma broń w lewej ręce, tarczę w prawej – gdy zaś ją widzimy od tyłu – w przeciwnych. Teren oraz przeciwnicy wygląda ją schludnie i nie ma problemów z interpretacją na czym stoimy czy też z czym walczymy. Postać jak i wrogowie są z lekka animowane (kilka klatek), podobnie jak i wykonywane akcje.

Oprawa dźwiękowa stoi na przyzwoitym poziomie – dodatkowo w grze przygrywa nienużąca muzyka (którą oczywiście można w razie konieczności wyciszyć).

 

 

 

 


003 - Tangledeep

=== ROZGRYWKA ===

 

=== Cel gry ===

Rozpoczynamy w podziemnej wiosce a naszym zadaniem jest sprawdzić co znajduje się ponad nami, kierując się ku powierzchni. W tym celu gra powoli zapoznaje nas z dostępnym asortymentem oraz uczy nas radzenia sobie z ekwipunkiem. Stopniowo, poziom po poziomie będziemy piąć się coraz wyżej.

 

=== Trudność rozgrywki ===

Gra ma trzy poziomy trudności, wybierane na starcie przy tworzeniu postaci:

  • najłatwiejszy (Adventure Mode) – gdzie ginąc odrodzimy się w wiosce tracąc nieco przenoszonego złota, doświadczenia oraz JP (job points). Przedmiotów nie tracimy
  • normalny (Heroic Mode) – ginąc tracimy cały ekwipunek
  • permadeath (Hardcore Mode) – śmierć oznacza koniec rozgrywki. Przegrana usuwa także save.

 

=== Tutorial (samouczek) ===

Sam w sobie nie istnieje jako odrębne wprowadzenie. Z zasadami rozgrywki oraz nowymi rzeczami jesteśmy zaznajamiani w trakcie naszej podróży. Dlatego też początek zajmie ci nieco więcej czasu ponieważ trzeba nieco poczytać i zapoznać się z opisami dostępnych możliwości.


 

=== Sterowanie ===

Naszą postać możemy sterować używając jedynie myszki ale wygodniejszym rozwiązaniem jest drugi z systemów sterowania gdzie możemy używać zarówno myszy jak i klawiatury. W tym wypadku klawiatura numeryczna służy nam za wskazywanie postaci w którym kierunku może się przemieścić. Ja w trakcie rozgrywki prawie nie używałem myszki, znacznie wygodniej używało mi się klawiatury. I kilka zasad:

  • Jeżeli na docelowym polu ruchu znajduje się przeciwnik, zostanie on przez nas zaatakowany wręcz za pomocą aktualnie używanej broni (przełączamy ją klawiszami “Q” oraz “E”). Pamiętaj o tym ponieważ jeśli strzelasz z łuku (klawisz “F” i przeciwnik do ciebie dojdzie – musisz przełączyć broń na właściwą
  • Układ klawiszy możesz przypisać w menu samodzielnie
  • Spacja powoduje pominięcie tury ruchu. Przydatne by poczekać aż przeciwnik wejdzie w nasze pole rażenia.

 

=== Początki gry ===

Na początku rozgrywki nie jest aż tak trudno ponieważ przeciwnicy nie są aż tak wymagający. Poziom trudności nieco wzrasta gdy zaczniemy się zagłębiać podążając ku dalszym poziomom. Warto się przygotować i mieć zawsze w zapasie nieco pożywienia by móc w razie potrzeby odzyskać nieco zdrowia. Dlatego też nie warto sprzedawać specyfików odzyskujących życie ponieważ przydadzą ci się w dalszej podróży.

Wraz z kolejnymi stoczonymi walkami pozyskasz nieco dropów tak więc będziesz mógł je spieniężyć i tym samym zarobić trochę grosza, Polecam zakup dobrego łuku (zasięg 4 pól) co pozwoli atakować przeciwników z oddali. Nim ci zbliżą się do nas stracą już nieco zdrowia.

Nieco denerwujące jest rozwiązanie tyczące się dodatkowego ekwipunku – dla przykładu mamy cztery sloty na broń zaś jeśli posiadamy w nich miecz oraz łuk to w ekwipunku możemy mieć tarczę (używana gdy dzierżymy miecz) lub kołczan ze strzałami (jeśli trzymamy łuk). Tym samym trzeba uważać byśmy nie sprzedali jednego z nich w sklepie ponieważ jeśli nie jest używany, przechowywany jest w plecaku i trzeba na to uważać by przypadkiem tego nie opchnąć handlarzowi przy pozbywaniu się zdobytych gratów (co mi się już zdarzyło). Odkupienie naszego przedmiotu rzecz jasna jest nieco droższe niż jego sprzedaż.

Jeśli mowa o samym wprowadzeniu gracza w arkana rozgrywki to zostało to rozwiązane dosyć dobrze. Co prawda to jak działa część rzeczy oraz w jaki sposób właściwie z nich korzystać zrozumiałem nieco później. Trzeba uważnie czytać kolejne przedstawiane porady – lub zapoznać się z poradnikiem, który zapewne stworzę po przejściu gry.  💡

 

 


Riverstone Camp

Riverstone Camp

=== Osada ===

Rozgrywkę rozpoczynamy w osadzie która mieści się głęboko pod ziemią a nasza podróż prowadzi nas ku jej powierzchni. W osadzie napotkasz kilka osób, które oferują szereg usług:

  • Percy (duchowny) – pozwala na leczenie (za opłatą)
  • Erin – zapewnia co jakiś czas misje do realizacji (zdobycie przedmiotów, pokonanie konkretnych przeciwników itp.) za co otrzymamy odpowiednią nagrodę.
  • Jorito (jeleń) – za zdobyte Job Points nauczy nas odpowiednich umiejętności (np. lepsze władanie mieczem, łukiem itp.)
  • Katie Twinkles (dziewczynka) – sprzedaje (i kupuje od nas) różnorodne przedmioty
  • Nando (szkop pracz) – sprzedaje (i kupuje od nas) pożywienie oraz różnorodne specyfiki
  • obwoźny handlarz – pojawia się co jakiś czas w wiosce i oferuje rzadkie przedmioty.

 

Na południe od głównego placu znajduje się dalsza część osady. Mamy tu postać o imieniu Mir, która obsługuje specjalną maszynę. Dzięki niej w późniejszym czasie pozyskamy możliwość wejścia do “pamięci przedmiotu”. To całkowicie nowa lokacja (generowana losowo) w której za zadanie mamy pokonać znajdującego się tam bossa. By móc tego dokonać musimy podejść do platformy a następnie z użyciem sfery (co jakiś czas wypadnie jako drop z pokonanych przeciwników) wybrać jeden ze swoich przedmiotów (rzecz jasna wybieramy ten, którego często używamy). Nim go użyjemy będziemy mieć możliwość sprawdzenia stopnia trudności (boss oraz przeciwnicy do pokonania). Jeśli zwyciężymy parametry naszego przedmiotu zostaną ulepszone. Ponieważ do “pamięci przedmiotu” nie można już powrócić pamiętaj by pozbierać wszystkie przedmioty przed jej opuszczeniem – zawsze to dodatkowy grosz po ich sprzedaży handlarzom.

W tej samej lokacji znajduje się także stadnina w której możemy trzymać pojmane wierzchowce (zwierzaki, które uda nam się pokonać). By móc tego dokonać musimy wyposażyć się w specjalną broń (koszt 200*), którą należy użyć gdy stworowi zostanie około 10% życia. Gdy będziemy w posiadaniu owego młotka taka sytuacja będzie nam sygnalizowana. Zdarza się to rzadko. Po tym wierzchowiec powinien być dostępny w stadninie. Można tam mieć więcej niż jeden egzemplarz.

Prócz tego mamy tu także ogród a w nim znajduje się pięć miejsc w których możemy zasiać znalezione nasiona. Wraz z upływem czasu wyrosną z nich drzewka które ilekroć odwiedzimy lokację dadzą nam jakiś bonus (owoc itp.). Dodatkowo ścięcie go da nam pewien zysk XP oraz Job Points. Im dłużej będzie ono rosło tym większy bonus otrzymamy.

Do osady możemy w każdej chwili udać się z dowolnego miejsca w trakcie naszej eskapady przez przemierzane poziomy. W tym celu musimy użyć ikonki portalu dostępnej na pasku interface postaci. Jego uruchomienie zajmuje 12 tur. Po załatwieniu naszych wszystkich potrzeb w wiosce wystarczy do niego ponownie wejść by wrócić do miejsca z którego się teleportowaliśmy.

 

 


005 - Tangledeep

=== Rozwój postaci ===

Jak każda gra RPG tak i tutaj wraz z pozyskiwaniem punktów doświadczenia otrzymamy do dyspozycji możliwość wyboru pewnych umiejętności i ukształtowania swojego dalszego rozwoju. Przede wszystkim wszystko kształtuje wybór bohatera na starcie gry – każdym gra się nieco inaczej, każdy z nich posiada nieco inne drzewko umiejętności  i to wg tych wyborów będziemy ją prowadzić.

Wraz z pokonywaniem kolejnym wrogów będziemy pozyskiwać pieniądze, doświadczenie (XP) oraz “jednostki pracy” (Job Points).

  • Doświadczenie podbija nasz poziom. Skok o poziom to podbicie bazowych parametrów postaci (życie, stamina itp.) Nie mamy wpływu na rozdział tych punktów.
  • Job Points pozwalają na zakup (naukę) umiejętności specjalnych – wybieramy jedną z dostępnych. Wyższy poziom zaawansowania to niestety konieczność zapewnienia większej ich ilości. Dzielą się one na pasywne (działające stale / samodzielnie) bądź aktywne – gdzie musimy płacić energią czy też wytrzymałością (stamina) za ich użycie.
  • W późniejszym etapie rozgrywki w startowej osadzie u “jelenia” będziesz za Job Points pozyskać wiedzę zwiększającą konkretne umiejętności (władanie bronią, łukiem itp.).

 


 

=== Eksploracja ===

Nasza postać porusza się z prędkością jednego pola na turę. W tej samej turze poruszają się także przeciwnicy (z wyjątkiem owej dodatkowej tury następującej gdy wypełnimy pasek CT i tym samym pozyskamy darmowy ruch – możemy się wtedy oddalić od nich o jedną kratkę). Zazwyczaj gdy zaczniemy walczyć z przeciwnikiem będzie on ścigać nas przez całą planszę (sporadycznie odpuszczają).

Po wejściu na nowy poziom (level planszy) musimy samemu zbadać planszę by móc przedostać się na kolejny poziom. Wraz z przesuwaniem naszej postaci odkrywane są kolejne jej fragmenty przy czym wszystko zależy od pola widzenia naszej postaci (czyli jej położenia). Rzecz jasna nie da się przejrzeć przez ściany tak więc czasami trzeba wejść w korytarz by sprawdzić czy nie ma w nim czegoś ciekawego. Po zbadaniu planszy jej układ zostaje zapamiętany więc jeśli trafimy na nią po raz kolejny będziemy mieć już wszystko obadane i będziemy wiedzieć w jakim kierunku powinniśmy podążyć.

Odkrywana mapa w końcu ujawni nam lokalizację schodów (do góry) prowadzących na następny poziom. Przeznaczenie poznasz po najechaniu na schody wskaźnikiem. Ma to znaczenie ponieważ czasami na danym poziomie możemy mieć więcej niż jedne schodki – te nadmiarowe prowadzić mogą do dodatkowej lokacji (najczęściej warto ją zwiedzić gdyż możemy dzięki temu odnowić punkty życia czy też dokonać wymiany z handlarzem.

W czasie naszej podróży napotkamy także przeciwników. Ci nie zawsze będą nas atakować i nie wszystkich warto jest klepać. Obok niektórych (z daleka) można przejść. Inni zaś z chwilą zauważenia nas od razu przystąpią do ataku. Prócz tego niekiedy uda nam się napotkać przyjazne nam stworki (widnieje obok nich symbol serduszka). Nie możemy ich kontrolować lecz nie zaatakują nas. Należy się zatem starać by prowadzić w ich kierunku wrogów dzięki czemu to nie my stracimy punkty życia (drop i tak wypadnie). Można się także posiłkować terenem – ustawić się tak, by wróg stanął na lawie (zablokujemy pierwsze wolne pole sobą) dzięki czemu będzie on co turę tracić nieco życia i co pomoże nam go pokonać (drop wyleci na zwykłym polu, poza lawą).

 

 


006 - Tangledeep

=== Porady ===

  • Jak najszybciej wyposaż się w broń miotającą. Zwykły łuk/kusza razi na odległość 3 pól – mnie szybko przypadł do gustu taki, który strzela na odległość 4 kratek. Pozwala to atakować wroga z oddali nim ten zbliży się do nas by nawiązać walkę kontaktową. Dodatkowo oddalając się co jakiś czas zyskujemy darmową turę ruchu więc niektórych przeciwników idzie zniszczyć z dystansu.
  • Pamiętaj o tym, że jeśli przeciwnik do ciebie dotrze i przejdziecie do walki kontaktowej trzeba zmienić broń na miecz / topór w przeciwnym wypadku zaatakujesz korzystając z łuku co nie jest tak efektywne (poza tym nie skorzystasz z tarczy ponieważ zastępuje ją np. kołczan.
  • Poruszając się zbieramy “CT” – punkty które dozbierane do setki spowodują, iż uzyskamy dodatkową turę ruchu. Możemy ją przeznaczyć na przykład na odejście o pole od przeciwnika. Ci wtedy pozostają w bezruchu.
  • Niektóre z umiejętności mają działanie obszarowe tak więc staraj tak manewrować by w przypadku atakowania cię przez kilku przeciwników przemieścili się oni w taki sposób by udało się zaatakować więcej niż jednego
  • Nie oszczędzaj na życiu. Przyjmij sobie limit 200 czy 300 pkt przy którym ZAWSZE będziesz się leczyć. Mnie kilkukrotnie udało się zapomnieć o ilości posiadanych punktów życia co skutkowało zgonem. Czasami chciałem przyoszczędzić na jednej potce – co się zemściło.
  • Spożywanie posiłków odnawiających HP działa czasowo – przez kilka tur – nie odzyskasz całości punktów, które daje od razu – weź to pod uwagę. Jego użycie kosztuje turę ruchu a to oznacza, iż otaczający cię przeciwnicy w tym czasie zaatakują zabierając ci część zdrowia.
  • Użycie napoju odzyskiwania zdrowia (te dostępne z poziomu interface głównego ekranu) nie zużywa tury ruchu. Co prawda nie odnawia nazbyt dużej ilości HP ale jak wspomniałem nie powoduje, iż przeciwnicy nas zaatakują. Tym samym warto je zostawić na krytyczną chwilę i jeśli jest możliwość, leczyć się posiłkami z ekwipunku.
  • Na danym poziomie mogą znajdować się więcej niż jedne schody prowadzące na kolejny. To dokąd zmierzają zobaczysz po najechaniu na nie. Warto sprawdzać całą planszę ponieważ czasami znajdziemy inne – prowadzące do kolejnej lokacji, która może zawierać ciekawe rzeczy (np. ognisko = odnowienie zdrowia itp.)
  • Niektóre z umiejętności pozwalają przy ataku na wroga odepchnąć go o pole (lub pozwalają nam uskoczyć na pole obok) dzięki czemu zyskamy jedną turę więcej na to by zaatakować wroga z dystansu tym samym unikając walki kontaktowej.
  • Wraz z pozyskaniem nowego poziomu zostanie odnowiony nasz pasek życia, energii i wytrzymałości (stamina). Jeśli masz mało życia a za chwilę zyskasz nowy level postaci nie musisz się na siłę leczyć – lecz nie oszczędzaj odnawiania zdrowia na tyle, byś padł przez przypadek.
  • Nie ma konieczności walki z każdym napotkanym przeciwnikiem. Czasami otrzymasz misję, iż nie możesz stracić więcej niż XX życia a musisz coś zrealizować. Wtedy warto przemykać cichcem w kierunku celu.
  • Dobijaj przeciwników jeśli walczą w grupie. Ranny nadal atakuje z pełnią mocy. Lepiej walczyć z mniejszą ilością wrogów zbierając nieco cięgów i eliminując kolejne jednostki niż ze wszystkimi jednocześnie. I nie przeceniaj swoich sił. W trakcie potyczki wrogie szeregi może uzupełnić nowa jednostka, która się właśnie pojawiła niedaleko.
  • Mam wrażenie, że jednostki na większości plansz są nieskończone. Ile byś ich nie ubił, pojawiają się następne.

 

 


=== OCENA: POZYTYWNA ===

Ocena pozytywna. Gra mnie nieco wciągnęła choć na początku trzeba się przyzwyczaić do jej obsługi i zrozumieć czym są Job Points i w jaki sposób z nich korzystać. Trochę zamotany jest także system przepisów z których przyrządzamy potrawy. Ale gra się ciekawie i jest tu dużo rzeczy do odkrycia i zbadania. Tak więc polecam – bardzo fajny dungeon crawler w dobrej cenie.

 

+++ PLUSY +++

  • przyjemny dla oka wygląd (choć może nieco nazbyt rozpikselowany)
  • wciągająca rozgrywka (choć może nieco nużąca na początku)
  • autor realizuje pomysły graczy co cieszy. Sam pożaliłem mu się na wygląd mapy i została ona dosyć szybko poprawiona 🙂
  • bogate wnętrze gry – dużo do rozkminienia (wiele klas postaci, mechanika rozgrywki)
  • gra niespodziewanie po pokonaniu bossa z łatwej przechodzi na znacznie trudniejszą
  • proceduralnie generowany świat – rozgrywka na więcej niż jeden raz.

 

— MINUSY —

  • Zamotany system przepisów z których przyrządzamy potrawy (jeśli wybierzemy złe składowe, np. zamiast 2 owoców – owoc i warzywo – stracimy je). Przepisy można podejrzeć lecz przy sporządzaniu trzeba pamiętać składowe – czy nie można było po prostu wyświetlić możliwych do realizacji wyników?
  • Nieco mało ergonomicznie zostało rozwiązane użycie umiejętności specjalnych – np uderzenie tarczą nie działa gdy mamy w ręku łuk i trzeba najpierw zmienić broń (nie powoduje to utraty ruchu) i dopiero wtedy zadziała. Po tym znów biorę do ręki łuk i kontynuuję ostrzał – można było uniknąć tej zmiany oręża skoro go i tak posiadamy.
  • Nieco niezbalansowana różnica pomiędzy walką dystansową i w zwarciu (ta jest trudniejsza)
  • Gracz nieco nazbyt szybko (pokonanie 1-go bossa) ląduje na głębokiej wodzie – gra robi się nieco trudniejsza choć nie zdołaliśmy jeszcze w pełni poznać mechaniki gry.

 


 

=== GALERIA ===


 

=== YOUTUBE ===