UNEXPLORED == Proceduralnie generowana przygoda – eksploracja rogalika RPG

Czy poradzisz sobie i nie zginiesz prowadząc naszego bohatera coraz dalej w trakcie podróży w nieznane? Wszak każda przygoda jest inna…

Unexplored logo

Unexplored logo

 

► KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/unexplored
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/506870/Unexplored/


 

=== WSTĘP ===

Unexplored to gra typu roguelike w której eksplorujemy kolejne losowo generowane poziomy – odkrywając kolejne tajemnice, odgadując zagadki i walcząc z wrogami. Gra jest trudna i niejednokrotnie przyjdzie nam zejść z tego świata. Nie wybacza nadmiaru pomyłek. Do tego nietuzinkowa oprawa graficzna. Spróbujesz przetrwać i odnajdziesz smoka w czeluściach lochów?

 

  • Data wydania: 22 lutego 2017
  • Producent: Ludomotion
  • Wydawca: Ludomotion
  • Polska wersja językowa: BRAK
  • Gatunek: Przygodowa, Niezależne, RPG, Akcja
  • Recenzje użytkowników: Bardzo pozytywne (281)
  • Cena: 9,99 EUR (około 40 PLN)
  • DLC: dostępne, darmowe!

 


 

=== GRAFIKA I MUZYKA ===

Grafika jest oparta na prostych i symetrycznych kształtach lecz jest pozytywna w odbiorze. Może użyta jest nazbyt pastelowa kolorystyka lecz całość sprawia jak najbardziej pozytywne wrażenie i jest samo w sobie ciekawym zestawieniem. Z całą pewnością jest to nietypowe i zarazem udane podejście do tematu. Postać widzimy z góry – tak jak i całą planszę. Całość jest reprezentowana przez przemieszanie grafiki 2D i 3D (widok to jednak 3D choć wydaje się inaczej).

Udźwiękowienie – tu także nie ma się czego wstydzić. Zarówno akcje postaci jak i otoczenia są wyraziste – do tego dochodzi także przygrywająca w tle muzyka.

 


 

=== ROZGRYWKA ===

== Cel gry ==

Naszym zadaniem jest eksploracja kolejnych poziomów by dojść jak najgłębiej i koniec końców pokonać mitycznego smoka by zdobyć “Amulet Yendoru”.  Jest grą-wyzwaniem więc trzeba wykazać się pomysłowością by przejść nieco dalej i nie zginąć. Cała rozgrywka to potyczka na losowo generowanych poziomach tak więc za każdym razem mamy inną przygodę do przebycia. W czasie pokonywania kolejnych poziomów będziemy musieli pokonać wielu wrogów czy też rozwiązać nieco czekających na nas zagadek. W grze napotkamy 50 różnych bossów – co ciekawsze niektórych z nich można zabić jedynie przy pomocy odpowiedniej broni tak więc nie zapomnij jej wziąć z poprzednich poziomów w trakcie podróży!

 

== Zagadkowe przedmioty ==

Jak to bywa w grach roguelike – nie do końca wiadomo czemu przyjdzie nam stawić czoła. Tak i tu mamy do czynienia z przedmiotami których przeznaczenie nie zostało do końca rozszyfrowane. Znalezione napoje mogą odnowić drogocenne życie – ale mogą też być skrótem ku śmierci. Przedmioty mogą kryć w sobie cenne błogosławieństwo ale także i przekleństwo. Identycznie ze znalezionymi zaklęciami (scrolls). Nigdy nie wiadomo do czego służą. Spisane w nieznanym nam języku wypowiedziane mogą mieć różne działanie. I teraz zagadka – czy wypróbujesz je na sobie czy też na wrogu? Po użyciu takiego przedmiotu do końca bieżącej rozgrywki jego działanie będzie nam już znane.

 

== Zagadki ==

Przemierzając lochy napotkasz na dziwne statuy. Niektóre z nich są częścią zagadek do rozwiązania a ich rozwikłanie może przynieść ci cenne nagrody. Pomóc mogą w tym odnajdywane przez nas książki – niektóre mogą kryć informacje pomocne w osiągnięciu tego celu. Czasami treść zawierać może poradę do łamigłówek mieszczących się kilka poziomów poniżej.

 

== Broń ==

Możesz wziąć i używać dwóch przedmiotów jednocześnie. W ciemnych korytarzach przyda się zapalona pochodnia przed twoim toporem zaś nietoperze łatwo będzie zabić rzucając w nie sztyletem (nie zużywa się 😉 A może lepiej będzie zamiast tego wyposażyć się w tarczę? I to jak największą?

 

== Pancerz ==

To z czym startujesz nie za bardzo nadaje się na pancerz. Ale z czasem znajdziesz coś lepszego – od skórzanej aż po coś lepszego – ciężką pełną zbroję. Co prawda będzie cię spowalniać – ale także zapewni lepszą obronę. Co prawda uchroni od ukąszeń nietoperzy… ale nie sprawdzaj jak działa na orków? Możesz też założyć płaszcz by móc się skryć w ciemności i zaatakować wrogów z zaskoczenia.

 

== Ukrycie? ==

Tak, istnieje taka opcja. Wyposażony w płaszcz możesz poruszać się niezauważony i zgładzić większość przeciwników atakując z zaskoczenia. No cóż – niektórzy są nieco mocniejsi. Przetrwają pierwsze uderzenie… a ty pozostaniesz w wątpliwej jakości opancerzeniu. Ale kto ci zabroni być cichym skrytobójcą?

 

== Postęp ==

Gra zapewnia kilka metod postępu twojej postaci. Spodziewaj się, że na początku będziesz umierać nader często jednocześnie ucząc się jak grać w tą grę. Za każdym razem jednak będziesz się uczyć czegoś nowego. Z każdą wypitą fiolką napoju siły twoja moc będzie wzrastać tak długo jak długo utrzymasz się przy życiu. Ożywcze napoje nie tylko pozwolą twojemu bohaterowi odzyskać utracone punkty życia ale także zwiększą ilość posiadanych punktów życia. Ulepszając swój ekwipunek z odpowiednimi przedmiotami magicznymi da ci na jakiś czas specjalne perki. Składając na ołtarzach ofiarę bogom możesz uzyskać jakieś ulepszenie. Aczkolwiek jeśli umrzesz… twoje moce umrą z tobą. Jest to gra z trybem perma-death więc śmierć wydrze ci wszystko… Niemniej niektóre ulepszenia są stałe. Gdy odblokujesz osiągnięcia odblokujesz przedmioty i urządzenia które możesz później nabyć przed rozpoczęciem kolejnej podróży. Za te wszystkie przedmioty zapłacisz złotem które nasza postać dziedziczy po poprzedniku. Tak więc otwieranie skrzynek i zbieranie napotkanego złota to jak najbardziej dobry pomysł. Czasami na swej drodze spotkasz także jednego ze sprzedawców. Może wydanie uzbieranych pieniędzy i zakup czegoś co ułatwi bieżącą podróż będzie lepszym rozwiązaniem?

 

== Crafting i modyfikacje ==

Im głębiej się udasz, tym więcej napotkasz niebezpieczeństw. Upewnij się zatem, że zabierasz ze sobą właściwe wyposażenie, napoje i zaklęcia (scrolle). W trakcie podróży będziesz także niekiedy mógł sporządzić ożywcze czy też śmiercionośne napoje czy też tworzyć nowe przedmioty.


 

=== PORADY ===

  • kolejne przygody odblokowują nowe przedmioty które możemy zakupić następnie w sklepie by przygotować się na kolejną eskapadę
  • poruszanie się przy ścianach daje na niewidzialność i element zaskoczenia
  • atakując przeciwnika z zaskoczenia (od tyłu) zadajemy większe obrażenia
  • pauza blokuje upływ czasu – stosuj by się namyśleć czy też zaplanować dalsze działania
  • mapa na górze po lewej aktualizuje się wraz z odkrywaniem nowych terytoriów –  kolory także mają znaczenie
  • niektóre z potworków boją się światła i będą cię unikać jeśli będziesz mieć zapaloną pochodnię
  • w niektórych pomieszczeniach znajdziesz “generatory dymu” – niektóre z nich (te jasno-fioletowe) można podpalić. Nie popełnij mojego błędu gdy wszedłem tam z pochodnią… (można ja rzucić)
  • niektórzy z przeciwników są odporni na niektóre typy zadawanych im obrażeń
  • każda z broni ma pewien czas zwłoki od jej użycia by móc użyć jej ponownie. W przypadku posiadania dwóch broni (np. sztylet do rzucania) masz nadal do użycia drugą broń. Przeciwnicy nie są skłonni do atakowania gdy widzą, iż ją posiadasz.
  • przedmioty można pchać… ale można też je po prostu przeciągać za sobą
  • po zadaniu ciosu przez chwilę trzeba odczekać nim będzie można go zadać ponownie – dobrze jest wycofywać się przed nacierającym wrogiem i atakować go gdy mamy taką możliwość
  • nie trzeba zabijać wszystkiego co się rusza, czasami lepiej wziąć nogi za pas
  • ostrożna eksploracja zaprowadzi cię dalej niż bezmyślne podążanie przed siebie
  • zbieraj puste buteleczki – czasami można napotkać czary wypełnione płynem i je napełnić
  • niektóre zbroje powodują przeciążenie postaci wskutek czego wolniej się porusza. Wydaje mi się, że zwinność (prędkość poruszania się) jest lepszą cechą niż możliwość lepszej obrony… ale to moje prywatne zdanie

 


 

=== OCENA: POZYTYWNA ===

Gra jest trudna ale tym samym stanowi wyzwanie i mamy gwarancję, że nie znudzi się po jednym dniu. Do tego dochodzi system losowego generowania plansz. Plus ciekawy wygląd całości. Mnie wciągnęła po kilku rozgrywkach – na początku nie wyglądała nazbyt atrakcyjnie ale z czasem wciągnęła. Ciekawie wygląda przede wszystkim oprawa graficzna ponieważ wszystko jest takie “arytmetyczno dokładne”, ciesząc oko. Wymaga nieco ogrania by dobrze się bawić ponieważ stopień trudności lekko podbija poprzeczkę.

 

+++ PLUSY +++

  • ciekawa oprawa graficzna
  • losowo generowane plansze
  • grywalność
  • duża ilość przedmiotów do wykorzystania (broń, napoje, zaklęcia)
  • wielu przeciwników do rozwałki. Niektórzy mogą zaskoczyć.
  • ciekawa ścieżka dźwiękowa 

 

— MINUSY —

  • gra wymaga nieco ogrania by móc ją zrozumieć
  • czasami potrafi się przywiesić (na szczęście rzadko)
  • jest dosyć trudna i łatwo jest zginąć
  • nazbyt długi czas generacji poziomów – mogłoby być nieco szybciej…

 

 


 

GALERIA: