CAROMBLE! = Arkanoid w nowej odsłonie?

Pamiętasz stareńkiego Arkanoida z automatów czy też komputerów, poręcznych gier? Caromble! to tytuł który na nowo obudzi wspomnienia gdy odbijanie piłki wywoływało rumieńce na policzkach a twarz rozjaśniał uśmiech…


 

Caromble!

Caromble!

► KUP TANIEJ: https://www.g2a.com/r/caromble
► STEAM: http://store.steampowered.com/app/347660/


YOUTUBE:


 

Caromble! to nowe spojrzenie na jedną z pierwszych gier jakie miały okazję zagościć na ekranie komputera – nieśmiertelny Arkanoid gdzie za zadanie mamy odbjać paletką piłeczkę która porusza się po ekranie i zniszczyć za jej pomocą wszystkie przeszkody – przeważnie w postaci klocków rozmieszczonych w różnych konfiguracjach i przy okazji zmagając się z przeróżnymi utrudnieniami w postaci przeszkód czy też różnych udziwnień które mają nam za zadanie utrudnić wykonanie zleconego zadania.

 

Tym razem podchodzimy do dzieła studia Crimson Owl Studios która zagościła na Steam 28 siernia 2015 roku. Jest to produkt z wczesnym dostępem a tym samym oznacza to, iż jest on ciągle w trakcie tworzenia. A sama rozgrywka? Widok na planszę to trójwymiarowe środowisko z rzecz można komiksowym wykończeniem. Grafika miła dla oka choć jak dla mnie użyta kolorystyka jest nieco zbyt ciemna – niekiedy nieco się to ze sobą zlewa choć może nieco przesadzam?

 

To może słowo o fabule gry. Fabuła… na chwilę obecną nie za bardzo widać by jakaś tu była 😀 Rozgrywka zaczyna się historią o dziwnym stworze którzy przybywa na miejsce i zaczyna strzelać czerwonymi promieniami na lewo i prawo siejąc zniszczenie… Pierwsza nasza rozgrywka to starcie to właśnie z nim. Po chwili na planszy pojawia się paletka na czymś w rodzaju lewitujących silników i dziwna piłka którą jak idzie się domyśleć musimy odbijać w kierunku przeciwnika. Wroga idzie zniszczyć kilkoma celnymi trafieniami więc nie ma się co zastanawiać nad zastaną sytuacją lecz przystąpić do ataku. Poziom trudności nie jest zbyt wygórowany więc by przejść dany poziom wystarczy się skupić i pilnować by piłka nam niespodziewanie nie uciekła poza planszę. Z wyjątkiem rzadkich sytuacji gdy trafiamy w przeszkodę blisko nas co skutkuje szybkim odbiciem się piłki nie jest to nazbyt trudne. Prócz tego czasami na planszy zdołamy spowodować nieco demolki i wywoławszy nieco wybuchów też można się nieco pogubić ponieważ przez chwilę można utracić kontakt wzrokowy z piłką. Prócz tego mamy też kilka elementów które ułatwią nam lub też utrudnią rozgrywkę. Przy rozbijaniu kolejnych elementów istnieje szansa, iż wypadnie z nich power-up który być może ułatwi nam grę – może to być dodatkowe życie, jedna piłka więcej na planszy, poszerzenie wielkości paletki którą odbijamy piłkę, spowolnienie czasu czy też celownik który ułatwi wysłanie piłki w zamierzonym przez nas kierunku. By nie było za łatwo, zdarzają się też utrudnienia – które mają kolor czerwony dla odróżnienia od białego który mają wcześniej opisywane ulepszenia. Jeśli chodzi o elementy utrudniające rozgrywkę to mogą to być dla przykładu przyśpieszenie piłki, rozpikselowanie obrazu gdzie grafika zmniejsza rozdzielczość na minimalną i ledwie można odróżnić co jest czym, zmniejszenie wielkości paletki czy też zmiana widoku gdzie opada on na powierzchnię i planszę widzimy zza paletki. Trzeba także wspomnieć o tym, iż działanie owych bonusów – czy to pozytywnych czy negatywnych jest ograniczone czasowo i trwa do kilku, kilkunastu sekund.

 

Rozgrywka którą przyjdzie nam toczyć to starcia na kolejnych planszach – a właściwie grupie plansz. Zwykle są to trzy plansze + walka z bossem którego musimy kilkukrotnie trafić. Z początkiem każdej z nich otrzymujemy dwa życia więc z nimi musimy dotrwać do końca i przejść całość. W przypadku przegranej można otrzymać jeszcze jedną szansę a jeśli i to nie pomoże trzeba dany level przechodzić raz jeszcze od początku. Każda plansza to nieco inne ułożenie przeszkód najczęściej urozmaicone dodatkowymi elementami jak na przykład siłowniki które odbijaja piłkę nadając jej dodatkową prędkość czy też podesty na które musimy celnie wbić piłkę by zniszczyć jakiś konkretny element. Prócz tego najczęściej plansze są tak skonstruowane, że zniszczyć musimy jakiś konkretny klocek czy ich grupę co spowoduje odblokowanie na planszy kolejnej grupy rzeczy do zniszczenia. Warto także wspomnieć o bossie czyli głównym siewcy zła – jest to coś na wzór maski która najczęściej stoi gdzieś na planszy czy też przemieszcza się a my musimy tak celować by udało się nam go trafić. Niekiedy trzeba w tym celu wykorzystać elementy otoczenia w postaci wspomnianych wcześniej ramp które wybiją piłkę w powietrze. Boss ma też denerwującą umiejętność specjalną – co jakiś czas możę wypuścić opadające w naszym kierunku kolce – które jeśli damy się złapać – na chwilę znacznie nas spowolnią praktycznie zatrzymując w miejscu co może skutkować brakiem możliwości odbicia piłki więc tym samym stratę życia. Należy ich unikać co czasami jest trudne zważywszy na zamieszanie które ma miejsce na planszy.

 

I jeszcze słowo o paletce którą gramy. Poruszamy nią za pomocą myszki i prowadzi się wyjątkowo dobrze. Tak jak to bywa w arkanoidach w zależności od miejsca względem środka w jakim odbije się piłka zmianie ulegnie kąt jej odbicia. Jest tu jednak coś jeszcze – jeśli uderzymy piłkę będąc w ruchu – piłka zostanie nieco podkręcona co pozwoli uzyskać nietypowy kierunek lotu. Możemy zakręcić tor lotu niczym przysłowiowego banana strzelając pod kątem. Dodatkowo jeśli przytrzymamy lewy przycisk myszki, paletka zacznie się ładować “mocą” dzięki czemu kolejne uderzenie piłki będzie wyjątkowo mocne, przebijając zwykle wszystko co stanie jej na drodze. Takie siłowe uderzenie jest także wymagane by przebić się przez niektóre przeszkody blokujące nam drogę w co niektórych planszach. Minusem jest to, że samo ładowanie trwa kilka sekund i nie możemy się w tym czasie przemieszczać więc zrobić to można tylko gdy mamy nieco więcej czasu nim piłka do nas powróci. Sam proces ładowania można przerwać co pozwoli odzyskać mobilność i odbić piłkę nim wypadnie poza planszę. Ładowanie by zadziałało musi zostać przeprowadzone do końca musimy się upewnić, że nie stracimy w tym czasie piłki.

 

I to tyle jeśli chodzi o samą rozgrywkę. Jeśli zaś mowa o samej grze i tym co według twórców będzie nam oferować to:

  • 24 poziomy podzielone na sześć rozdziałów
  • każdy level posiada kilka grywalnych obszarów
  • rozgrywka oparta o fizykę czyli w miarę realne zachowanie się piłki
  • medale za szybkie przejście poziomów oraz najlepsze wyniki
  • kika poziomów trudności do odblokowania
  • power-upy
  • eksplozje
  • powerupy które powodują eksplozje
  • eksplozje które uwalniają powerupy
  • puzzle do rozwiązania

 

Obecny stan prac nad grą wczesnego dostępu to oczywiście możliwe do napotkania błędy (mnie osobiście wyrzuciło z gry tylko raz i zrzucam to raczej na sterowniki karty graficznej ponieważ wraz z grą zawiesił mi się również inny program), nie do końca zoptymalizowaną grę oraz dostępne pierwsze 2 rozdziały z 8 obszarami. Nie zauważyłem jednak żadnych problemów z rozgrywką i u mnie wszystko śmigało bez jakichkolwiek problemów.
Mogę szczerze polecić tą grę jako miłą rozrywkę, jako odskocznię od problemów dnia codziennego i chwilę odpoczynku od zadań wymagających intensywnego wysiłku umysłowego. Sama gra wg twórców zapewni graczowi około 2 do 3 godzin ciągłego grania w zależności od poziomu naszych umiejętności. Mnie się spodobała i miło się w nią pocinało. Denerwujące jest co prawda powtarzanie poprzednich poziomów w przypadku gdy padniemy na jednym z ostatnich – ale poziom trudności jest na tyle znośny, że dało się to przejść za kolejnym podejściem. Grafika i wybuchy także cieszą oko tak więc możesz samodzielnie spróbować podołać zadaniu…

 


 

GALERIA:


 

Youtube: